A Foxconn komolyan gondolja, hogy beszáll az autógyártásba a Nissan közreműködésével. A hivatalosan Hon Hai Precision Industry Co.-nek nevezett tajvani szerződéses bérgyártó óriás ugyanis szerdán jelezte, hogy kész átvenni a Renault részesedését a hanyatló eladásokat produkáló japán Nissanban, miután annak a versenytárs Hondával való fúziós tárgyalásai a napokban megfeneklettek, legalábbis a felek eltérő álláspontja miatt befagytak.
Young Liu, a Foxconn elnöke egy szerdai vállalati eseményen újságírók előtt azt mondta, hogy felvették a kapcsolatot a Nissannal és a Hondával is, hogy kiutat találjanak ebből a helyzetből. Azt is megpendítette, hogy egy jelentős elektromosautó-gyártóval bővül a megrendelői körük tavasszal, de ennél többet erről nem árult el.
Az Apple készülékeinek gyártójaként ismertté vált Foxconn autóipari expanziója jegyében átvenné a Renault-nak a Nissanban lévő 36 százalékos részvénycsomagját, s ezzel új területre merészkedne az eredetileg az okostelefonok és más elektronikai eszközök bérgyártására szakosodott vállalat.
Nem utolsósorban amiatt is, mert maga az okostelefon-üzletág sem prosperál annyira, a kereslet visszaesett. Ellenben az Nvidia-üzlet nagyon bejött, a mesterségesintelligencia-alkalmazások futtatásához szükséges nagy teljesítményű szerverek bérgyártása jelentősen hozzájárult a Foxconn profitjához.
A tajvaniak nagy bánata, hogy az elektromosautó-gyártásban nem tudtak még meghatározó beszállítói státust kivívni maguknak, ebben segíthetne a Nissan-frigy. Young Liu azonban nem szaladt ennyire előre:
Ha szükséges, akkor átvesszük a Renault pakettjét, de nem ez az elsődleges célunk, hanem az, hogy egy gyümölcsöző együttműködés alapjait lerakjuk
– fogalmazott az ügyben a kivárásra játszó a Foxconn elnöke. Hozzátette, hogy mindkét érintett japán autógyártóval kapcsolatban állnak, de ennek a részleteire sem tért ki.
Liu szavaira átmenetileg megakadt a Nissan részvényárfolyamának esése, de ez kevésnek bizonyult, a kurzus végül 5,9 százalékos mínuszban fejezte be a napot a tokiói tőzsdén. A Nissannál nem kommentálták a fejleményeket, míg a Hondánál nem erősítették meg, hogy tárgyaltak volna közvetlenül a Foxconn-nal.
A tajvani társaság nem egyszer bizonyította, hogy megmentőként is sikeres: 2016-ban a csődből mentette ki a patinás japán szórakoztatóelektronikai-gyártót, a Sharpot, biztosítva a márka továbbélését. A
miatt évről évre gyengébb teljesítményt nyújtó Nissan számára minden megoldás életmentő lehet, főleg amikor hazai riválisaihoz hasonlóan gyors ütemben veszítenek részesedésükből a meghatározó kínai járműpiacon.
A Hondával – és oldalágon a Mitsubishivel – közösen a világ negyedik legnagyobb autógyártójává válhatnának, de ehhez el kellene fogadniuk, hogy nekik van szükségük a segítségre, nem a segítőknek rájuk. Azaz fordítva ülnek a lovon.
A két japán autógyártó még tavaly decemberben jelentette be, hogy egyeztetnek az egyesülésről. Az eredeti tervek szerint a két vállalatot egy közös tulajdonú holding alá vitték volna, amelyben a Nissannak megmaradt volna a döntéshozatali jogköre.
Azonban a Honda – feltehetően részvényesei nyomására – módosított az elképzelésen és azt tervezte, hogy teljesen bekebelezi a Nissant, amitől utóbbi elzárkózott, azt is sérelmezve, hogy hogy a Honda nem tekinti egyenrangúnak és utólag átírta a korábbi megállapodásukat.
A Honda pedig a Nissan rugalmatlanságát kritizálta,
s hogy nem hajlandó végrehajtani az elengedhetetlen megszorításokat, a gyárbezárásokkal járó költségcsökkentéseket.
A Honda és a Nissan csütörtökön teríti ki a lapjait, mindketten egy héttel elhalasztották a decemberrel zárult negyedév adatainak publikálását a fúziós tárgyalásokra tekintettel.
Egyelőre a piaci várakozásokat lehet csak ismerni, eszerint a Honda 2,7 milliárd dolláros, a Nissan viszont csak 340 millió dolláros üzemi nyereséget tud felmutatni. Még rosszabbak az arányok, ha a teljes, márciussal záruló üzleti évre vonatkozó előrejelzéseket nézzük.
A Bloomberg elemzői konszenzusa a Hondától 9,44 milliárd dollárt, a Nissantól csak 850 milliót vár az üzemiprofit-soron. Ezt is úgy, hogy a japánok novemberben 10 százalékkal csökkentették saját profittervüket, amely egyébként az üzleti év egészére eredetileg 3,26 milliárd dollárról szólt.
A két cég közötti olló egyre szélesebbre nyílik: a Honda piaci értéke ötszöröse, nyereségtermelő képessége pedig nagyjából tízszerese a Nissanénak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.