Rekordmértékű vámfizetési kötelezettséget rótt ki India a Volkswagenre, a cég perel
A Volkswagen beperelte az indiai hatóságokat egy „lehetetlenül hatalmas”, 1,4 milliárd dolláros vámkövetelés visszavonása érdekében, azzal érvelve, hogy az ellentmond Újdelhi autóalkatrészekre vonatkozó importadó-szabályainak, és akadályozza a vállalat üzleti terve– derül ki a bírósági dokumentumokból.

India szeptemberben az eddigi legnagyobb, 1,4 milliárd dolláros vámfizetési kötelezettséget rótta ki a Volkswagenre, amiért az alacsonyabb vám megfizetése érdekében egyes VW, Skoda és Audi gépkocsik importját több részegységre bontotta. Az indiai hatóságok állítása szerint a Volkswagen „majdnem egész autókat összeszereletlen állapotban importált” – ami az úgynevezett CKD-kre (Completely Knocked-Down), azaz a teljesen legyártott, de részegységekre bontva leszállított autókra vonatkozó 30-35 százalékos vámot vonná maga után –, de azokat helytelenül egyedi alkatrészeknek minősítette, amelyek külön szállítmányokban érkeztek, és így csak 5–15 százalékos vámot fizettek utánuk.
A Volkswagen azzal érvel, hogy nem kell magasabb vámot fizetnie, mivel az autóalkatrészeket nem egyetlen készletként importálta, hanem külön-külön szállította, és néhány helyi alkatrésszel kombinálva állította össze az autókat.
A bírósági beadvány szerint a követelés „teljesen ellentmond a kormány álláspontjának (...), és veszélyezteti a külföldi befektetők által a kormányzat intézkedéseibe és biztosítékaiba vetett bizalom alapját”.
A Volkswagen érdekeltsége, a Skoda Auto Volkswagen India azt is közölte a mumbai legfelsőbb bírósággal, hogy a vita veszélyezteti az Indiában végrehajtott 1,5 milliárd dolláros beruházásait, és károsan hat a külföldi befektetési környezetre – olvasható a 105 oldalas, nem nyilvános, de a Reuters által megtekintett beadványban.
A Volkswagen indiai egysége közleményben közölte, hogy minden jogorvoslati lehetőséget igénybe vesz, mivel együttműködik a hatóságokkal, és továbbra is elkötelezett a globális és helyi törvények teljes körű betartása mellett.
A mumbai legfelsőbb bíróság február 5-én kezdi meg az ügy tárgyalását.
Egy kormányzati forrás korábban azt mondta a Reutersnek, hogy a büntetésekkel együtt a Volkswagen mintegy 2,8 milliárd dollárt kell hogy fizessen Indiának, ha elveszíti a pert.
A Volkswagen India a 2023–24-es pénzügyi évben 2,19 milliárd dolláros árbevételt és 11 millió dolláros nettó nyereséget jelentett.


