A GfK és a NIM (Nürnbergi Piaci Döntések Intézete) 2023 októbere óta közösen végzett felmérésében a németországi fogyasztói hangulatindex áprilisra vonatkozóan mínusz 24,5 pontra javult az előző mínusz 24,6 pontról, szemben a mínusz 22,6 pontos piaci várakozással.
Bár a gazdasági és jövedelmi várakozások, valamint a vásárlási hajlandóság javult, a növekvő megtakarítási hajlandóság megakadályozta a fogyasztói klíma jelentősebb javulását ebben a hónapban.
A megtakarítási mutató márciusban 4,4 ponttal 13,8 pontra emelkedett. Ez a legmagasabb érték 2024 áprilisa óta, amikor 14,9 ponton állt.
Úgy tűnik, hogy a választás és az új kormány kilátása számos fogyasztó körében csökkentette a pesszimizmust. A megtakarítási hajlandóság újbóli emelkedése azonban beárnyékolja az összképet. Ez megakadályozza a fogyasztói klíma erőteljesebb javulását
– fejtette ki Rolf Bürkl, a NIM fogyasztási szakértője. „A magas megtakarítási hajlandóság továbbra is a fogyasztók jelentős bizonytalanságának kifejeződéseként értékelhető. A gyors kormányalakítás és az idei évre vonatkozó költségvetés mielőbbi elfogadása fontos tényező lenne a nagyobb tervezési biztonság szempontjából – nemcsak a vállalatok, hanem a magánháztartások számára is. Mert akkor ismét nagyobb lenne a hajlandóságuk a pénzköltésre és a fogyasztás élénkítésére” – mondta.
Két egymást követő csökkenés után márciusra ismét javulnak a jövedelmi várakozások: a jövedelemmutató 2,3 ponttal mínusz 3,1 pontra emelkedik. A mostani emelkedés ellenére a mutató szintje még mindig 1,6 ponttal marad el az előző évi megfelelő értéktől. A vásárlási hajlandóság követi a jövedelmi várakozások márciusi trendjét: a mutató 2,9 ponttal emelkedett, és mínusz 8,2 ponton áll, 7 ponttal az előző évi megfelelő érték felett.
A németek következő 12 hónapra vonatkozó gazdasági várakozásai érezhetően javultak. A mutató 5,7 ponttal 6,9 pontra emelkedett. Ennél jobb értéket legutóbb egy éve, 2024 áprilisában mértek, 9,8 ponton.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.