Újabb mérnöki csoda épülhet az Adrián
Montenegró több mint 50 éve tervezi a Kotori-öblön átívelő híd építését. Az átkelő viszont pénzhiány miatt eddig még a hivatalos tervezés fázisáig sem jutott. A montenegrói közútkezelő azonban nemrég bemutatta a híd látványterveit és az építéshez szükséges megvalósíthatósági tanulmányt.

A most elkészült anyag több szempontból is nagy jelentőségű, hiszen eddig még a leendő műtárgy pontos helyét sem sikerült kijelölni. Most egyértelművé vált, hogy a híd az öböl bejáratától keletre, Kumbora és Lustice települések között húzódhat majd.
Ami a méreteit illeti,
- a három pilléren álló híd a tervek szerint
- 1,7 kilométer hosszú és
- 50 méter magas lesz.
Az utóbbi azért is fontos, mert így átférnek alatta az öbölbe tartó legnagyobb hajók is. A tervezéssel megbízott északmacedón cég a horvátországi Peljesaci hidat vette mintául, a dalmát létesítményt építő mérnökök ugyanis azonos kihívásokkal szembesültek. A projekt része lesz a Adria–Jón autópályának, mely a tervek szerint Herceg Novi településnél lépi át a határt, és az öblön átívelő hídon át halad tovább Budva, majd pedig Albánia irányába. A híd megépítésével ez az út csaknem 60 kilométerrel lesz rövidebb.
Montenegró is kínai hitelből építkezik
Építése a tervek szerint leghamarabb 2030-ban kezdődhet,
az ára pedig a becslések szerint a hozzá kapcsolódó infrastruktúrával együtt akár a 200 millió eurót is elérheti.
A montenegrói autópályákat eddig többnyire kínai cégek építették kínai állami hitelből, ezért várhatóan a kotori híd is így épülhet.


