A Nike végre megtalálta a saját Sambáját. Mindenki arra kíváncsi, hogy mi következik az Adidas tornacipője után, amely az elmúlt évek legfelkapottabb darabja volt. A Nike mélyre ásott az archívumában, és komoly kihívókat hozott elő: a Killshot és a Cortez modelleket. Mindkettőt magasabb szintre emeli, és jó eséllyel felvehetik a versenyt az Adidas slágercipőjével.

Ha Elliott Hill, a Nike vezérigazgatója ki tudja használni ezt a felhajtást, az enyhítheti a régebbi modellek, például az Air Jordan 1 és a Dunk kiárusításának fájdalmát. A bevételekre és nyereségre gyakorolt kezdeti hatás mindenesetre biztató volt, a vállalat csütörtökön az elemzőket meglepő, jó gyorsjelentést tett közzé.
Hill azonban komoly versennyel néz szembe adidasos riválisától, Bjorn Guldentől, aki nem adja fel a retró cipők koronáját harc nélkül. Most épp arra ösztönzi a divatrajongókat, hogy inkább a bokszteremhez öltözzenek, mintsem a futball-lelátókhoz. Ami a felélesztett stílusokat illeti, az Adidas tornacipői – élükön a Sambával, de ideértve a Handball Spezialt és az SL72-t is – továbbra is uralják a piacot. Nemcsak a vállalat eladásait növelik, hanem tavaly egymilliárd euróval segítettek emelni az üzemi nyereséget.

Úgy tűnik azonban, hogy a Samba-mánia alábbhagyott. A piaci elemzőcég, a Trendalytics szerint az őrület 2024 márciusában érte el a csúcspontját. Azóta a Google-keresések a Samba iránt folyamatosan csökkennek, és a Trendalytics 70 százalékos valószínűséget ad arra, hogy a trend a következő három hónapban tovább hanyatlik.
Feljövőben a Nike
Eközben néhány Nike-modell népszerűsége emelkedőben van, különösen a Killshot, egy gumitalpú teniszcipő tartozik ezek közé – rajta a jellegzetes Nike „Swoosh” logóval. A Trendalytics szerint a fogyasztói érdeklődés akkor kezdett élénkülni iránta, amikor a Samba elérte a csúcspontját. A Google-keresések mindkét cipőre 2024 márciusában körülbelül 230 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbit. A Killshot iránti keresések azonban tovább növekedtek, amit valószínűleg a Zendaya főszereplésével készült Challengers című teniszfilm is segített. A modell a TikTokon is egyre népszerűbb: az ezzel kapcsolatos heti posztok száma 475 százalékkal nőtt az egy évvel ezelőttihez képest, míg a megtekintések majdnem 2000 százalékkal emelkedtek.
Egy kiskereskedelmi elemzőcég, az Edited szerint a Killshot iránti kereslet ma már erősebb, mint a Samba iránti. Ám mindkét modell lemarad az Adidas retró futócipője, az SL72 mögött, amely csak alig tér el a futballszurkolók által ihletett cipőktől.
Egy másik váratlan versenyző a Vans kockás gördeszkás cipője, amelyről korábban azt gondolták, hogy az egy évtizeddel ezelőtti fénykorához képest megkopott egy kissé. Hirtelen feltámadt azonban, egyre nagyobb teret nyer a TikTokon, és a való életben is újra felbukkan, bár széles körű elterjedésére még nem került sor. A Vans eladásai az elmúlt évben javultak, bár összességében még mindig csökkenő tendenciát mutatnak – értékeli a helyzetet a Bloomberg.

Minden esetre biztató, hogy a Nike és a VF (Vans, The North Face, Timberland, Dickies, Eastpack, Jansport) felismeri saját retrópotenciálját, még ha le is vannak maradva az Adidas mögött. Az Adidas már 2021-ben és 2022-ben elkezdte visszahozni a köztudatba az 1980-as évek stílusait a Guccival és a brit-jamaicai tervezővel, Grace Wales Bonnerrel folytatott együttműködések keretében.
Itt a Nike Killshot prémium is
A Cortez mellett a Nike tavaly piacra dobta a Killshot prémium változatát is. Az alacsony árfekvésű modelleket általában 100 dollár körüli áron adják el, szemben a csúcskategóriás kosárlabda-, futó- és futballcipők 200 dollár körüli árával, így az előbbieken alacsonyabb az árrés.

Ami a Vanst illeti, a VF tavaly Sun Choe-t nevezte ki a márka elnökévé. A Lululemon Athletica korábbi termékigazgatója máris az Adidas mintájából merített, jó példa erre a Proenza Schouler divatcéggel való együttműködés.
Az Adidas azonban nem adja át könnyen a vezető szerepet. A vállalat az Edited adatai szerint továbbra is folytatja az SL72 népszerűsítését, ebben kapóra jön neki, hogy a futás ismét egyre népszerűbbé válik az amatőr sportolók körében. A németek játszanak azzal is, hogy a vásárlók „telítettségének” elkerülése érdekében korlátozzák a Samba modellek elérhetőségét.

Tavaly például a Gulden elhalasztotta a Superstar modellek újraindítását, mivel a Samba iránt olyan nagy volt az érdeklődés. Most azonban továbblépett, számos sztárral, köztük Pharrell Williamsszel is leszerződött.
Divat lett a „mezítlábas” cipő
A vezető, aki a kereskedők ösztönével érzékeli, hogy mi a menő, más módon is feszegeti a tornacipők határait: olyan modellekkel, amelyek alacsonyan ülnek a bokán és nagyon vékony talppal rendelkeznek, mint a Japan, a Tokyo és a Taekwondo. A „mezítlábas” trendben élen járó Taekwondo tavaly került újra piacra, és az Edited szerint különösen népszerű.

Végső soron a Nike felzárkózása azon múlik, hogy olyan cipőket fejlesszen ki, amelyek nemcsak a pályán lehetnek népszerűek, hanem részévé válnak a mindennapi ruhatáraknak is. Mindkét sportszeróriás tökéletesen tisztában van azzal, hogy nemcsak sportruházatot gyártanak, hanem divatmárkák is egyben.






