A Deloitte Football Money League évről évre a világ legnagyobb árbevételt elérő labdarúgóklubjainak pénzügyi teljesítményét veszi számba. A 28. kiadás alapján a 2023/24-es szezonban az elemzett klubok összességében rekordösszegű, 11,2 milliárd eurós bevételt termeltek, ami 6 százalékos növekedés a 2022/23-as szezonhoz (10,5 milliárd euró) képest. A 2023/24-es szezonban a Football Money League klubjai átlagosan 560 millió euró bevételre tettek szert, ami 244 millió euró (44 százalék) kereskedelmi, 213 millió euró (38 százalék) közvetítési és 103 millió euró (18 százalék) játéknapi bevételből tevődött össze. A lista élén a Real Madrid végzett, a királyi gárda valamivel több mint 1 milliárd eurós bevételt könyvelhetett el a vizsgált időszakban.
A csapatok legnagyobb jövedelemforrásának 4,9 milliárd euróval továbbra is a kereskedelmi bevétel számít, ami a 2022/23-as szezonhoz viszonyítva 10 százalékkal emelkedett. A klubok meccsnapi bevételei 11 százalékkal nőttek az előző szezonhoz képest, és először lépték át a 2 milliárd eurót, így ismét ez bizonyult a leggyorsabban növekvő bevételi forrásnak. A topligák a hosszabb távú, legalább 2027-ig szóló belföldi közvetítési jogokra vonatkozó megállapodásoknak köszönhetően a viszonylag stabil közvetítési bevételek időszakába léptek vagy lépnek majd be, ezért a 2023/24-es szezonban a közvetítési bevételek (4,3 milliárd euró) számottevően nem emelkedtek.
„A bevételeik forrása szerint vizsgálva a Football Money League klubjai két táborba sorolhatók. A 2023/24-es szezon top 10 csapatának a kereskedelmi bevételek jelentették a fő (48 százalék) bevételi forrást. Ezzel szemben a 11–20. helyen álló klubok esetében a közvetítésekből származott a bevételek legnagyobb része (47 százalék). Ez azt jelzi, hogy míg egyes klubok az ismertségüket is ki tudják használni a szponzoráció és a kiskereskedelem terén bevételeinek növelésére, addig más, különösen a Money League alsó felében elhelyezkedő csapatok elsősorban a pályán elért sikereikre támaszkodnak” – mondta Pádár Péter, a Deloitte sporttanácsadási csoportjának vezetője.
A klubok egyéni eredményeit tekintve a 2023/24-es szezon első helyezettje, egyben rekordere a Real Madrid. A spanyol csapat azon túl, hogy egy év alatt 214 millió euróval növelte összbevételét, a Football Money League csapatai közül elsőként ért el 1 milliárd euró feletti bevételt is.
A kiemelkedő teljesítmény hátterében egyrészt a meccsnapokból származó bevételek 103 százalékos emelkedése áll, összefüggésben a Santiago Bernabéu stadion felújítási munkálatainak befejezésével, másrészt a klub kereskedelmi bevételei is 20 százalékkal emelkedtek. Ez utóbbihoz tartozik az a szponzorációs megállapodásuk is, amelyet 2024 elején kötöttek a Hewlett Packarddal, amelynek méretét még a klub is történelmi léptékűnek jellemezte az erről szóló közleményében.
A második helyezett, egyben a legnagyobb bevételt termelő angol klub változatlanul a Manchester City (838 millió euró). A két legjobb klub közötti különbség 2023/24-ben 208 millió euró volt, ami az eddigi legmagasabb érték. Összehasonlításként a korábbi rekordkülönbség 84 millió euró volt a 2018/19-es szezonban.
A harmadik helyet ismét a Paris Saint-Germain szerezte meg, a 2022/23-as szezonhoz képest szinte változatlan összbevétellel (802 millió euróról 806 millió euró).
Több klub, így a Liverpool (715 millió euró) és az Olympique Lyon (264 millió euró) is az infrastrukturális beruházások hatását jelölte meg a bevételnövekedés fő okaként.
Az FC Barcelona a negyedikről a hatodik helyre esett vissza, miután a 2022/23-ban elért 800 millió eurós összbevétele 2023/24-re 760 millió euróra csökkent. A csapat mérkőzéseit az előző idényben (és jelenleg is) az Estadi Olímpic Lluís Companys stadionban játszották, amelynek befogadóképessége közel fele az átépítés alatt álló Spotify Camp Nou-nak. Ez erősen meglátszik a meccsnapi bevételeiken is, amely több mint 60 millió euróval alacsonyabb az előző évhez képest. A Barca stadionépítési projektjének hátteréről és állásáról a Világgazdaság is többször írt, legutóbbi cikkünk a témában ide kattintva érhető el.
A márkaaktivitásokhoz kapcsolódó kereskedelmi bevételek növekedése tette lehetővé, hogy a Tottenham Hotspur (615 millió euró) és a Liverpool (715 millió euró) megőrizze helyezését a top 10-ben. Ugyanennek köszönhető, hogy az AC Milan a 13. helyet szerezte meg dacára annak, hogy a klub lemaradt az UEFA Bajnokok Ligája közvetítési bevételekről.
A Juventus (356 millió euró) egy éves eltiltásának eredményeként a 11. helyről a 16. helyre esett vissza, ami a klub eddigi leggyengébb helyezése a Football Money League történetében. Az idei Football Money League első tíz klubjából hat ezúttal is angol, míg olasz nemzetiségű csapat már zsinórban harmadik éve nem fér be a legszűkebb tízes mezőnybe.
„A jövőt tekintve 2025-ben világszerte több mint 300 stadionfelújítás vagy -építés van folyamatban. Igaz, hogy nem mindegyik kapcsolódik futballklubokhoz, de ez is tükrözi, hogy az egész iparág egyre nagyobb hangsúlyt fektet a stabil és diverzifikált bevételi források megteremtésére. Az európai topbajnokságok közül a Premier League és a La Liga számíthat a nemzetközi közvetítésekből származó bevétel jelentős növekedésére, míg az UEFA és a FIFA új versenyformátumai a kisebb ligák klubjai számára is növekedési lehetőségeket teremtenek. Ugyanakkor a sűrű versenynaptár miatt a játékosok leterheltsége olyan tényező, amely hosszú távon a sportág értékét és minőségét is veszélyeztetheti. A kluboknak nemcsak a sportteljesítményük, hanem nemzetközi márkaépítésük fejlesztésére is összpontosítaniuk kell, hogy versenyképesek maradjanak a globális piacon” – összegezte Pósfay László, a Deloitte Pénzügyi tanácsadási csapatának partnere.
A 2023/24-es szezonban a 15 legnagyobb bevételű női labdarúgóklub összesített bevétele is rekordot döntött, miután egy szezon alatt 35 százalékkal növekedett, és ennek következtében először haladta meg a 100 millió eurót (117 millió euró). A közvetítésekből és a játéknapokból származó összegek a csapatok bevételeinek 17 százalékát, míg a kereskedelmi bevételek a kétharmadát (66 százalék) tették ki, ami azt jelenti, hogy a női labdarúgás egyre nagyobb értéket képvisel az új és meglévő kereskedelmi partnerek számára.
A csapatok rangsorát
A sportág egyre nagyobb népszerűségét a női klubok jelentős bevételnövekedése mellett más tényezők is alátámasztják. A Covid–19-járványt megelőzően például az UEFA női Bajnokok Ligája döntőjének a kijevi Stadion Dynamo (2018) és a budapesti Groupama Aréna (2019) adott otthont, amelyekből mindkét helyszín 25 ezer fő alatti befogadóképességű.
A 2021/22-es szezontól kezdve azonban a döntőnek már egyre nagyobb befogadóképességű létesítmények, a torinói Juventus Stadion, az eindhoveni Philips Stadion és a bilbaói San Mamés Stadion (kb. 51 ezer) adtak otthont.
Az olyan változások, mint az UEFA női Bajnokok Ligájának, valamint a FIFA női klubvilágbajnokság kiterjesztésének a bejelentése pedig várhatóan tovább gyorsítják a női labdarúgás térhódítását.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.