A Google-t magába foglaló Alphabet csoporthoz tartozó Waymo robotaxi-szolgáltatóval szemben sem tanúsítanak kíméletet Amerikában. A társaság Jaguar I-Pace elektromos autói Kaliforniában tavaly összesen 65 065 dolláros büntetést hoztak össze közlekedési kihágásokért, szabálysértésekért.
Ez annak tükrében nem is tűnik soknak, hogy a jelenleg az Egyesült Államokban sofőr nélküli taxiszolgáltatást egyedüliként nyújtó társaság heti átlagban 200 ezer fuvarral dicsekedhet – ez a duplája a tavalyelőttinek. Flottája immár több mint kétezer autót számlál. A Waymo Jaguarjai már évek óta megszokott látványt nyújtanak Kaliforniában, a társaság
mellett a Szilícium-völgy egyes területein és az arizonai Phoenixben kínál engedélyezett és fizetős fuvarokat, s a texasi Austinban, a floridai Miamiban és a fővárosban, Washingtonban tervezi beindítani szolgáltatását. Első külföldi állomáshelyükként pedig Tokiót szemelték ki.
A szigorú feltételek mellett engedélyezett robotaxizás káros mellékhatásaként San Franciscóban összeszedett 589 parkolási bírság és 124 kihágás nagy része a szoftverek gondosabb frissítésével, a szenzorok felokosításával megelőzhető lett volna. További 75 büntetőcédulát helyeztek a Jaguarok szélvédőjére a parkolóőrök Los Angelesben.
A cég a jogos bírságokat katonatiszt módjára befizeti, de attól távol áll, hogy fejős tehénnek nézzék: 543 dollár összértékű büntetést még mindig vitatnak.
Ethan Teicher, a vállalat szóvivője szerint a Waymo elismeri, ha hibázott, és fizet, eközben folyamatosan próbálja korszerűsíteni az autóit, hogy elkerülje a parkolási bírságokat, és ne okozzon dugókat.
A Waymo mentségére legyen mondva, hogy az utcák takarítására kijelölt időszaki parkolási korlátozások meghirdetése nem minden esetben informatív és zökkenőmentes, így bele-belefut a robotaxi a tilalmi időszakba, és a forgalom akadályozása miatt ilyenkor garantáltan jár a büntetés.
A parkolással az a helyzet, hogy a robotaxiknak is jár a pihenőidő, és két fuvar között néha ott állnak meg, ahol nem szabadna. Egyébként ha nincsenek túl messze a bázistól, akkor inkább visszarendelik őket.
Ugyanolyan udvariasan jártam el a szabálytalankodó robotaxival szemben, mintha sofőr ült volna az autóban
– mesélte a The Washington Postnak Sterling Haywood San Franciscó-i parkolóőr. Hiába, a szolgálati út, az szolgálati út – azt be kell tartani. Ennek eleget téve Haywood egy tiltott helyen parkoló „embertelen” Waymo robotaxi figyelmét mögé leparkolva, két harsány dudálással próbálta felhívni (hogy távozásra bírja), de a bekamerázott autó nem mozdult, és a központból sem parancsolták arrébb.
Az együttműködés hiánya 96 dolláros parkolási bírságot eredményezett, az erről szóló jegyet Haywood az ablaktörlő alá tette.
A Waymo első számú riválisa egészen a tavalyi évig a General Motors (GM) által támogatott Cruise volt, amelynél azonban súlyosabb balesetek is előfordultak. Ezeket az eseményeket a cég rosszul kezelte, mind kommunikációs, mind műszaki oldalról. Végül
Mary Barra, a GM elnök-vezérigazgatója úgy döntött, elég volt a botrányokból, és pontot tett a tízmilliárd dollárt elégető projekt végére.
Tény ugyanakkor, hogy a tapasztalatokat a GM a későbbiekben hasznosítani tudja, azaz nem volt teljesen kidobott pénz a Cruise fenntartása és fejlesztése.
A Cruise által üzemeltetett Chevrolet Bolt önvezető taxik számára a vég kezdetét a 2023. októberi San Franciscó-i gázolásos baleset jelentette, ami után a vizsgálat lezárultáig kitiltották őket a forgalomból.
Az történt, hogy egy robotaxijuk a sötétben elütött egy az úton szabálytalanul átrohanó nőt, akit a szomszédos sávban előtte haladó teherautó lökött eléje. A robotaxi észlelte ugyan az incidenst, fékezett is, de még hat méteren át vonszolta magával a nőt, mert olyan pózban kapta el, hogy az egy pillanatra kiesett a szenzorok látóköréből.
Akkor érzékelte megint, amikor első kerekével áthajtott rajta. Ezután megállt.
Az áldozat azóta felépült, a Boltok volánja mögé viszont vissza kellett ültetni a biztonsági sofőrt
– akivel a baleset a szakértői jelentés szerint elkerülhető lett volna. S bár a Cruise visszakapta az engedélyét, már elment a kedve a további próbálkozásoktól, főképp azért, mert Barra leállította a GM-finanszírozást.
A következő nagy szereplő a mostanában Donald Trump körül sertepertélő Elon Musk Teslája lehet, amely tavaly ősszel mutatta be Cybercab néven a maga (MAGA?) robotaxiját, s a legelső engedélyt már meg is kapta Kaliforniában a teszteléshez.
Igaz, csak lajstromba vették, de ez már a buktatókkal kikövezett út első állomása. Úgy tudni, hogy a nagy versenyző hírében álló Jeff Bezos Amazon-főnök is dolgozik robotaxiprojekten.
A nagy robotaxirejtély – amit Elon Musk bemutatott, az mindenre jó, csak taxinak nem
A Tesla által bemutatott robotaxi sokkal inkább hasonlít egy alacsony, kétüléses sportkupéra, taxinak teljesen alkalmatlan. Az elemzők és a befektetők zavarba is jöttek Elon Musk új ötletétől.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.