BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Taxi: így tesznek keresztbe a Boltnak a finnek – Magyarországon ez fel sem merülhet

A finn kormány a taxiórák kötelező használatának elrendelését tervezi. Indoklása szerint fehérítené a piacot, visszaszorítaná a taxis hiénákat. Az észt Bolt országigazgatója szerint viszont versenykorlátozásról van szó. Magyarországon régóta kötelező a taxióra.

A Finn Párt olyan reformot sürget, amely súlyosan érintené a Bolt taxikat – írja a finn Helsingin Sanomat. A terv szerint minden taxinak kötelező lenne taxamétert használnia és sárga vagy narancssárga táblákat kihelyeznie. Az elképzelés kapcsán Mikael Uusivuori, a Bolt országigazgatója úgy véli, hogy a legfeljebb kétezer euróba kerülő taxióra kötelező használata korlátozná a versenyt az alkalmazásalapú taxiknál, amelyeknél az ügyfél a rendelés visszaigazolásakor állapodik meg az árban.

taxi
Helsinkiben bevezetnék a taxióra kötelező használatát!Fotó: Bumble Dee / Shutterstock

 

Zavarosnak gondolják az appos taxik árazását 

A finn lap illusztrációként a helsinki pályaudvar taxiállomásáról közöl képet, ahol a magyarázata szerint sok "hiéna" várakozik. Mint írja, a finn Közlekedési és Hírközlési Minisztériumban a taxiszektor reformcsomagja néven készülő törvényjavaslat kíván foglalkozni ezek zavaros árazásával. A cél

  • a taxiiparba vetett bizalom helyreállítása,
  • a szürkegazdaság felszámolása
  • és a taxik elérhetőségének javítása a városokon kívül.

A törvényjavaslatnak az idén tavasszal kellett volna elkészülnie és az Országgyűlés elé kerülnie, de ezt őszre halasztották, hogy jobban felmérhessék az intézkedésnek a pályázati díjakra gyakorolt hatása.

Az appok ellen lehet az intézkedés

A Bolt illetékese úgy véli, hogy az előzetes törvényjavaslata több része is megnehezítené az alkalmazásokat használó taxik működését. A mobiltelefonon

  • előre megrendelhető az érintett, applikációs taxik által kért díj,
  • lekérhető a jármű forgalmi rendszáma,
  • a sofőr vállalkozói igazolványa,
  • a sofőr fotója
  • és számos egyéb adata.

Ezeket a digitálisan tárolt adatokat az előfizető mind megismerheti. Viszont az akár kétezer euróba kerülő taxiórák felszerelése megnehezíti az iparágba való bejutást és növeli a szolgáltatás költségeit. Mikael Uusivuori 

szerint a mérő nem adna hozzáadott értéket, hiszen az alkalmazás is összegyűjti az összes adatot és elküldi a Finn Közlekedési és Hírközlési Ügynökségnek, a Traficomnak.

A mobilalkalmazást használó platformcégek, például a Bolt és az Uber, gyakran kínálnak lényegesen olcsóbb taxizást, mint a hagyományos taxitársaságok márkájú taxik. Viszont a drosztokról és más módon elérhető magánvállalkozók árazása sokakat felháborít. Hiába közlik előre az áraikat előre matricákon, az utazás költsége kirívóan megdrágulhat.

Az app a fő trend a taxizásban 

Uusivuori szerint a nagyvárosokban a taxiutak körülbelül kétharmada alkalmazásokon keresztül történik, Helsinkiben például a Taksi Helsingin, a Bolton és az Uberen keresztül.

Az észt Bolt nem tőzsdecég, becsült értéke több mint hétmilliárd euró. Az Ubert viszont egy amerikai tőzsdén jegyzik, értéke meghaladja a 150 milliárd dollárt. További jelentős finnországi szereplő az amerikai magántőke-befektető, a HIG Capital tulajdonában lévő Cabonline, a Fixutaksi és Kovanen, a taxivállalkozók tulajdonában lévő Taksi Helsinki és Lähitaksi, valamint a családi tulajdonú Menevä.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.