Hamarosan riválist kaphat a La Manche csatorna alatt futó vasútvonalat jelenleg egyedüliként használó Eurostar, miután a brit Virgin Group jelezte, hogy 700 millió fontos befektetéssel beszáll a közismert nevén Csalagúton keresztül zajló vasúti személy- és áruszállításba – értesült a Financial Times.
A Virgin Group 300 millió font tőkét vonna be befektetőktől, emellé 400 millió font hitelt venne fel a projekt finanszírozásához. Ha minden a menetrend szerint megy, akkor akár 2029-ben már megindulhatnak a Virgin szerelvényei, aminek a három évtizede versenytárs nélkül működő, és sokszor masszív veszteségekkel dolgozó Eurostarnál aligha örülnek.
A sokszor meghökkentő ötleteiről és vállalásairól ismert Sir Richard Branson
által alapított Virgin Group azonban csak egyike azon szolgáltatóknak, melyek a La Manche csatornán átívelő szolgáltatás beindítását tervezik, miután a kontinensen a helyközi nagy sebességű vonatközlekedés gyors növekedését tapasztalták. A Virgin azonban tovább menne.
A brit InterCity-járatok üzemeltetésével tapasztalatot szerzett társaság a London–Párizs és a London–Brüsszel útvonalat a későbbiekben Amszterdamig egészítené ki, ami új logisztikai útvonalként nyújthatna konkurenciát a kompokat igénybe vevő közúti árufuvarozóknak a szigetország és a kontinens közötti áruszállításban.
Brit földön a fejlesztésnek személyszállítási oldalról nincsenek technikai akadályai, az Eurostar londoni utasbázisának, a St Pancras állomásnak a tulajdonosa, a London St Pancras High Speed annak idején több mint kétszeresére tervezte az Egyesült Királyság egyetlen nemzetközi vasúti termináljának fogadókapacitását.
A nagy sebességű vonal csak kapacitása feléig van kihasználva, így jelentős kiaknázható és kiaknázandó lehetőséget kínál a személyszállításban, a terminál kapuja mindenki előtt nyitva áll
– mondta Robert Sinclair, az üzemeltető társaság vezérigazgatója decemberben a Financial Timesnak. De nem csak ő, hanem a Getlink, a Csalagút tulajdonosa is ösztönzi a vasúttársaságokat,
könnyítette meg a becsatlakozásukat. A szigorú biztonsági előírásokat teljesítő vasúti szerelvények beszerzése azonban így is horribilis költséget jelent, a másik fő gondot az Eurostar üzemeltetésében lévő kelet-londoni áruátrakodó állomás szűkös keresztmetszete képezi.
Az Eurostarnak elvileg mások előtt is szabaddá kellene tennie az áruk ki- és berakodására, a vonatok parkolására és karbantartására szolgáló egyetlen alkalmas depót, amely azonban a további 50 szerelvény megvásárlását tavaly bejelentő Eurostar szerint ezzel meg is telt.
Kirekesztésük ellen a felügyelő hatóságoknál nyújtott be panaszt a Virgin és a szintén a Csalagút használatára pályázó spanyol Evolyn, de döntés még nem született az alapvető fontosságú ügyben.
Kiderült, melyik európai vasutak a legjobbak – leszerepelt az Eurostar
Közzétették, hogy 2024-ben melyik európai személyszállító vasúttársaság szerepelt a legjobban. A Transport & Environment 27 vasúti személyszállítót értékelt nyolc szolgáltatási kritérium alapján, beleértve a jegyárakat, a megbízhatóságot és a fedélzeti felszereltséget.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.