
Kiderült, melyik európai vasutak a legjobbak - a MÁV nem tarolt, a Eurostar szörnyű
A Transport & Environment (T&E) legutóbbi elemzése 27 európai vasúttársaságot értékelt nyolc szolgáltatási kritérium alapján, beleértve a jegyárakat, a megbízhatóságot és a fedélzeti felszereltséget.

A tanulmány rámutat arra, hogy a magas jegyárakból nem feltétlenül következik, hogy a szolgáltatás kiváló minőségű. Például az Eurostar, amely a legmeredekebb viteldíjakat kéri, összességében a legalacsonyabb helyen áll, mert jelentős hiányosságai vannak a megbízhatóság terén. Ezzel szemben az olyan szolgáltatók, mint az olasz Trenitalia és a svájci SBB, amelyek versenyképesebb árat kínálnak, magasabb általános helyezést érnek el.
A MÁV a derékhadban
A különböző kategóriákat kombináló végeredményben Európa 20 legjobb személyszállító vasúti szolgáltatója volt:
- Trenitalia
- RegioJet
- ÖBB
- SNCF
- CD
- PKP
- Renfe
- Italo
- VR
- SJ
Míg „összetettben” a lista élén álló Trenitalina a lehetséges 10 pontból 7,6 pontot szerzett, addig a MÁV Zrt. 5,9 ponttal a 16. helyre kerül, ami még mindig nevezhető derékmezőnynek. A legrosszabbul szereplő Eurostarnak 4,7 pont jutott.
Megbízhatóság: MÁV nulla pont
A megbízhatóság továbbra is aggodalomra ad okot. A pontossági adatokat nyilvántartó 25 operátor közül csak 11-nél 80 százalékosnál magasabb a pontosság. Ebben a kategóriában az SBB vezet, míg mások alulmaradnak az igencsak változatosan megbízható szolgáltatásukkal. A MÁV úgy került ennek a felsorolásnak a végére, hogy a nulla pontjával holtversenyben van a szintén nullapontos Snälltåget és BDZ társaságokkal.
Sok múlik a vasúti foglalási rendszeren
A tanulmány a foglalási tapasztalatokat is megvizsgálja, megjegyezve, hogy a felhasználóbarát platformok és a jegyek előzetes elérhetősége kulcsfontosságú az utasok elégedettsége szempontjából.
Az SBB, a Deutsche Bahn (DB) és az osztrák ÖBB a legelérhetőbb foglalási rendszereket kínálja, jó előre jegyeket kínálva és külső platformokkal együttműködve.
A MÁV 5,4 ponttal a 17. helyre került ebben a felsorolásban.
A vasúti személyszállítónak fizetnie kell, ha késik a vonat
A késésekre vonatkozó kompenzációs politikák terén jelentősek az eltérések. Az olyan szolgáltatók, mint a belga SNCB és az Egyesült Királyság-beli Great Western Railway (GWR) alkalmazkodóbb kompenzációs rendszereket kínálnak, akár 15 perces késések esetén is kínálnak visszatérítést, ami nagyobb az adott ország törvényi minimumkövetelményeinél.
A MÁV a kifejezetten kedvező 6. helyre került ezen a listán a 8,2 pontos értékelésével.
A jelentés hangsúlyozza, hogy a vasúti üzemeltetőknek és a döntéshozóknak is foglalkozniuk kell ezekkel a kérdésekkel, hogy javítsák a vasúti utazások általános minőségét és vonzerejét Európa-szerte. Azt sugallja, hogy a megfizethetőség, a megbízhatóság és a felhasználói élmény javítása elengedhetetlen ahhoz, hogy a vonatutazás életképes és vonzóbb legyen az utasok számára.
Késik a MÁV? Hát még a német vasút – húsz éve nem járt ilyen pontatlanul a Deutsche Bahn
A német vasutak, azaz Deutsche Bahn távolsági vonatai 2024-ben különösen gyakran késtek: a megállók 37,5 százalékát legalább hat perc késéssel érték el. Ilyen rossz adatra 2003 óta nem volt példa Németországban. Az ok nem más, mint az egyre elavultabb infrastruktúra.




