Napokon belül új korszak kezdődik az Amazon történetében: ha az időjárás is engedi, az április 9-i vihar okozta halasztás után a retail óriás végre beléphet az űriparba. Floridában már indításra készen áll a United Launch Alliance (ULA) rakétája, fedélzetén az Amazon új műholdas internetszolgáltatás-projektje, a Kuiper első 27 műholdjával. A Kuiper célja, hogy a világ bármely pontjára el lehessen juttatni a nagy sebességű, alacsony késleltetésű internetet.
Az Amazon vállalása nem ismeretlen, ugyanis az Amazon most megpróbál olyan versenytársakat lenyomni, mint a a SpaceX Starlinkje, az európai OneWeb, valamint a kínai Thousand Sails és GuoWang. A műholdas széles sávú internetpiac gyorsan növekszik, és már nemcsak a magáncégek, hanem a kormányok is egyre nagyobb érdeklődést mutatnak iránta.
Bár a rakéták terén hátrányban van, az Amazonnak más típusú előnyei vannak. A cég saját online ökoszisztémával rendelkezik, így a Kuiper kapcsolódhat az Amazon webáruházához, a Prime előfizetéshez – sőt akár annak része is lehet.
Az amerikai Prime-előfizetők száma már most 180 millió, így egy Kuiper-alapú csomag azonnal hatalmas piaccal indulhatna.
Továbbá a szolgáltatást összekapcsolják az Amazon Web Servicesszel (AWS) is. Az AWS adatközpontjai ideális helyszínt kínálnak a Kuiper földi állomásai számára, ami felgyorsíthatja a kiépítést. A Kuiper kifejezetten biztonságra törekvő ügyfeleknek privát kapcsolódási lehetőséget is kínál majd: az adatforgalom így nem megy át a nyilvános interneten, kizárólag az Amazon hálózatán.
Lehetséges, hogy az Amazon egy olyan rést is felfedezett a piacon, amely politikai bizalmatlanságból fakad. A SpaceX és Elon Musk Trump korábbi elnökhöz fűződő kapcsolatai miatt néhány külföldi partner kételkedik a hosszú távú együttműködésben. Kanada például márciusban lemondott egy 100 millió kanadai dolláros szerződést a Starlinkkel, miután Trump új vámokat vezetett be Kanadával szemben. Olaszország szintén újratárgyalja egy 1,5 milliárd eurós szerződését, tartva az amerikai elköteleződés ingatagságától – írja a The Economist.
Bár a Starlink jelenleg egyeduralkodó a műholdas internetpiacon, az Amazon hatalmas anyagi és technológiai háttérrel, valamint kiterjedt digitális infrastruktúrával száll be a versenybe. Ha a Kuiper sikerrel jár, az alapjaiban változtathatja meg a globális internet-hozzáférést – és az Amazon saját jövőjét is.
Az Amazon vezetője, Jeff Bezos több területen is azon dolgozik, hogy lenyomja Elon Muskot. Nemcsak a műholdipart, hanem az űripart is megcélozta. A Blue Origin nevű cége éveken keresztül lemaradásban volt a rivális SpaceX-szel szemben, ezért Bezos most radikális változtatásokkal próbálja versenyképesebbé tenni a Blue Origint, mégpedig az Amazonnál bevált kemény munkakultúra és üzleti stratégia bevezetésével. A világ harmadik leggazdagabb embere a cég alapítójaként és egyedüli részvényeseként személyesen vesz részt a vezetőség átalakításában. Az új vezetés érkezésével párhuzamosan a cég eddigi legnagyobb elbocsátási hullámát is végrehajtották: 2024 februárjában a vállalat több mint 10 ezer dolgozójának 10 százalékát küldték el.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.