Jeff Bezos teljes gőzzel azon dolgozik, hogy űripari vállalatát, a Blue Origint felzárkóztassa Elon Musk SpaceX-éhez. Miután cége éveken keresztül lemaradásban volt a riválissal szemben, Bezos most radikális változtatásokkal próbálja versenyképesebbé tenni a Blue Origint, mégpedig az Amazonnál bevált kemény munkakultúra és üzleti stratégia bevezetésével. A világ harmadik leggazdagabb embere a cég alapítójaként és egyedüli részvényeseként személyesen vesz részt a vezetőség átalakításában.
Ennek részeként Amazon-veteránokat hozott a cég élére, és olyan munkakörnyezetet teremtett, mely hosszabb munkaórákat és agresszívabb célkitűzéseket követel meg az alkalmazottaktól. A változások célja egyértelmű: csökkenteni a SpaceX-szel szembeni lemaradást és biztosítani, hogy a Blue Origin valódi versenytárssá váljon az űrversenyben. Bezos kulcsembere ebben az átalakulásban Dave Limp, aki korábban az Amazon eszközökért felelős vezetője volt. Limp 2023 végén vette át a Blue Origin vezérigazgatói pozícióját, és azóta több korábbi Amazon-menedzsert is magával hozott, köztük Tim Collinst ellátási lánc vezetőt, Josh Koppelmant információs igazgatót és Allen Parkert pénzügyi igazgatót.
Az új vezetés érkezésével párhuzamosan a cég eddigi legnagyobb elbocsátási hullámát is végrehajtották:
2024 februárjában a vállalat több mint 10 000 dolgozójának 10 százalékát küldték el.
Eközben a munkakörnyezet egyre keményebb lett: az alkalmazottak egyre gyakrabban számolnak be heti 50 órás munkaidőről és rendszeres 12 órás műszakokról. Az irodákba beléptető rendszereket telepítettek, melyek pontosan nyomon követik a dolgozók munkaidejét – éppen úgy, ahogyan az Amazon raktáraiban és irodáiban. Egy korábbi Blue Origin-vezető szerint Limp „nem sokat ad a munka-magánélet egyensúlyára” – írja a Financial Times.
Bezos törekvései nem véletlenek. A Blue Origin mindössze egyszer jutott el Föld körüli pályára, míg a SpaceX ezt már több mint 450 alkalommal hajtotta végre. A Elon Musk előnyének egyik kulcsa a Starlink műholdhálózat, mely folyamatos keresletet biztosít a cég rakétái számára. A Blue Origin ezzel szemben nem rendelkezik hasonló, belső piacot teremtő projekttel. Bezos ugyan jelentős összegeket fektetett a cégbe – becslések szerint évi 2 milliárd dollárt költ a működésére –, de a vállalat bevételei messze elmaradnak a SpaceX 8 milliárd dolláros éves forgalmától.
A SpaceX üzleti sikerét mutatja az is, hogy 2023-ban még Bezos saját e-kereskedelmi óriása, az Amazon is a rivális Musk-céggel kötött szerződést műholdak pályára állítására.
Bezos nemcsak a munkakultúrán változtatott, hanem felgyorsította a Blue Origin technológiai fejlődését is. 2024 januárjában végrehajtották a cég első New Glenn rakétaindítását, mely 12 év fejlesztés eredménye:
Bezos maga is elismerte, hogy a Blue Originnek fel kell gyorsulnia, és ezért döntött úgy, hogy aktívabb szerepet vállal a cég vezetésében: „Ez az egyik oka annak, hogy otthagytam az Amazon vezérigazgatói posztját – a Blue Origin most engem igényel, több energiát és nagyobb sürgősséget”.
A dollármilliárdos már a Blue Origin 2000-es alapítása óta azt hangoztatja, hogy célja a nehézipar Földről való áthelyezése az űrbe és a Holdra. A vállalat jelenlegi stratégiája azonban egyértelműen arra összpontosít, hogy rövid távon felzárkózzon Elon Musk SpaceX-éhez, és megerősítse helyzetét az űrpiacon. A kérdés az, hogy Bezos Amazon-stílusú módszerei meghozzák-e a várt sikert, vagy a Blue Origin továbbra is csak egy küzdő riválisa marad a domináns SpaceX-nek. Egy biztos: Bezos nem adja fel, és minden eszközt bevet annak érdekében, hogy vállalata ne maradjon le az űrversenyben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.