Gazdagok harca: Jeff Bezos mindent feltett Elon Musk ellen – az Amazon vezetője le akarja nyomni a SpaceX-et
Jeff Bezos teljes gőzzel azon dolgozik, hogy űripari vállalatát, a Blue Origint felzárkóztassa Elon Musk SpaceX-éhez. Miután cége éveken keresztül lemaradásban volt a riválissal szemben, Bezos most radikális változtatásokkal próbálja versenyképesebbé tenni a Blue Origint, mégpedig az Amazonnál bevált kemény munkakultúra és üzleti stratégia bevezetésével. A világ harmadik leggazdagabb embere a cég alapítójaként és egyedüli részvényeseként személyesen vesz részt a vezetőség átalakításában.

Ennek részeként Amazon-veteránokat hozott a cég élére, és olyan munkakörnyezetet teremtett, mely hosszabb munkaórákat és agresszívabb célkitűzéseket követel meg az alkalmazottaktól. A változások célja egyértelmű: csökkenteni a SpaceX-szel szembeni lemaradást és biztosítani, hogy a Blue Origin valódi versenytárssá váljon az űrversenyben. Bezos kulcsembere ebben az átalakulásban Dave Limp, aki korábban az Amazon eszközökért felelős vezetője volt. Limp 2023 végén vette át a Blue Origin vezérigazgatói pozícióját, és azóta több korábbi Amazon-menedzsert is magával hozott, köztük Tim Collinst ellátási lánc vezetőt, Josh Koppelmant információs igazgatót és Allen Parkert pénzügyi igazgatót.
Az új vezetés érkezésével párhuzamosan a cég eddigi legnagyobb elbocsátási hullámát is végrehajtották:
2024 februárjában a vállalat több mint 10 000 dolgozójának 10 százalékát küldték el.
Eközben a munkakörnyezet egyre keményebb lett: az alkalmazottak egyre gyakrabban számolnak be heti 50 órás munkaidőről és rendszeres 12 órás műszakokról. Az irodákba beléptető rendszereket telepítettek, melyek pontosan nyomon követik a dolgozók munkaidejét – éppen úgy, ahogyan az Amazon raktáraiban és irodáiban. Egy korábbi Blue Origin-vezető szerint Limp „nem sokat ad a munka-magánélet egyensúlyára” – írja a Financial Times.
Utolérni Elon Muskot és a SpaceX-et
Bezos törekvései nem véletlenek. A Blue Origin mindössze egyszer jutott el Föld körüli pályára, míg a SpaceX ezt már több mint 450 alkalommal hajtotta végre. A Elon Musk előnyének egyik kulcsa a Starlink műholdhálózat, mely folyamatos keresletet biztosít a cég rakétái számára. A Blue Origin ezzel szemben nem rendelkezik hasonló, belső piacot teremtő projekttel. Bezos ugyan jelentős összegeket fektetett a cégbe – becslések szerint évi 2 milliárd dollárt költ a működésére –, de a vállalat bevételei messze elmaradnak a SpaceX 8 milliárd dolláros éves forgalmától.
A SpaceX üzleti sikerét mutatja az is, hogy 2023-ban még Bezos saját e-kereskedelmi óriása, az Amazon is a rivális Musk-céggel kötött szerződést műholdak pályára állítására.
Bezos nemcsak a munkakultúrán változtatott, hanem felgyorsította a Blue Origin technológiai fejlődését is. 2024 januárjában végrehajtották a cég első New Glenn rakétaindítását, mely 12 év fejlesztés eredménye:
- bár az első fokozat visszatérése nem sikerült, maga a rakéta elérte az űrt, ami jelentős előrelépés volt a cég számára;
- a Blue Origin ezen kívül a Blue Moon holdra szálló projekttel is versenyre kel a SpaceX Hold-misszióival.
Bezos maga is elismerte, hogy a Blue Originnek fel kell gyorsulnia, és ezért döntött úgy, hogy aktívabb szerepet vállal a cég vezetésében: „Ez az egyik oka annak, hogy otthagytam az Amazon vezérigazgatói posztját – a Blue Origin most engem igényel, több energiát és nagyobb sürgősséget”.
A dollármilliárdos már a Blue Origin 2000-es alapítása óta azt hangoztatja, hogy célja a nehézipar Földről való áthelyezése az űrbe és a Holdra. A vállalat jelenlegi stratégiája azonban egyértelműen arra összpontosít, hogy rövid távon felzárkózzon Elon Musk SpaceX-éhez, és megerősítse helyzetét az űrpiacon. A kérdés az, hogy Bezos Amazon-stílusú módszerei meghozzák-e a várt sikert, vagy a Blue Origin továbbra is csak egy küzdő riválisa marad a domináns SpaceX-nek. Egy biztos: Bezos nem adja fel, és minden eszközt bevet annak érdekében, hogy vállalata ne maradjon le az űrversenyben.



