A részvénypiacok beleremegtek Donald Trump amerikai elnök új vámtarifáiba, és a globális ellátási láncoknak kitett multinacionális vállalatokat is egyre őrli a bizonytalanság a vámbejelentést követően. Az európai fogyasztók viszont pezsgőt bonthatnak.
Az Európai Uniónak mostantól 20 százalékos vámmal kell szembenéznie az Egyesült Államokba irányuló export esetén. Ennél magasabb vámtételek vonatkoznak majd többek között Kínára (34 százalék), Japánra (24 százalék), Indiára (26 százalék) is.
viszont a legalacsonyabb, 10 százalékos vámtétel vonatkozik majd, míg Kanada és Mexikó a három ország között létrejött, úgynevezett USMCA-szerződésben meghatározott áruk esetében mentesül a vámok alól.
Miközben azonban az exportőrök készülnek a nehézségekre, a sokkoló washingtoni lépés éppenséggel előnyösebb helyzetbe hozhatja a vén kontinens fogyasztóit, mivel olcsóbbá teheti az árukat az EU-ban, legalábbis rövid távon.
Mégpedig azért, mert Európának már régóta kereskedelmi többlete van az Egyesült Államokkal szemben. Az Európai Bizottság adatai szerint az unió 2023-ban 503,8 milliárd euró értékben exportált árukat az Egyesült Államokba, és 347,2 milliárd euró értékben importált, ami 156,6 milliárd eurós kereskedelmi többletet mutat.
A szolgáltatások esetében ugyan a kép éppen ellentétes, hiszen Európa az Egyesült Államok viszonylatában 427,3 milliárd euró értékben importál, és 318,7 milliárd euró értékben exportál – a szolgáltatásimport nagy része az amerikai technológiai óriásokhoz kötődik –, ám az EU összességében még mindig kereskedelmi többletet felhalmozva kereskedik Amerikával.
Ha tehát Washington 20 százalékos általános vámot vet ki az uniós árukra, ennek kedvezőtlen hatása aránytalanul nagy mértékben érinti az európai exportőröket. Ezért ha más tényező nem zavar bele a képbe, az európai termékek 20 százalékkal drágulnak az egyik legfontosabb piacukon, ami a versenyképességüket jócskán csökkenti.
Egy olasz parmigiano reggianót vagy egy üveg francia bort például mostantól már csupán 20 százalékos felárral vehetnek meg az amerikai fogyasztók. Különösen az európai autókat sújthatja keményen az amerikai vámpolitika, lévén erre a szektorra egységesen 25 százalékot rótt ki az elnök. Adott esetben teljesen versenyképtelenné is válhatnak a tengerentúlon, totálisan kiszoríthatják őket az amerikai bemutatótermekből.
Az Egyesült Államok az EU teljes exportjának nagyjából 12 százalékát szívja fel, ezt a keresletet lehetetlen egyik napról a másikra pótolni.
Az amerikai kereslet csökkenésével pedig a készletek felhalmozódhatnak Európában és máshol is.
Azaz egyre több áru rostokol a raktárakban a belföldi piacon, ami viszont előbb-utóbb árengedményekre és árleszállításokra ösztönzi az európai, illetve Európában is jelen lévő vállalatokat.
Rövid távon tehát a vállalatok felpörgethetik a felesleges készleteik értékesítését a hazai piacokon, ami fokozza az árversenyt, és növeli a potenciális árengedményeket, remélhetőleg már a húsvéti ünnepek alatt is. Mindez pedig akár még az inflációra is jótékony hatással lehet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.