Jól halad az építkezés Horvátország legnagyobb vasútépítési területén, első szakasza – a magyar határ és Zágráb közötti pálya felújítása – már a végéhez közeledik, és várhatóan az év végére el is készül. Ezt követően kezdődhet meg a horvát vasútvonal legnagyobb kihívást jelentő eleme: a tengerparti völgyvasút megépítése.
A Fiumét (Rijekát) Zágrábon keresztül Magyarországgal összekötő vasútvonal 1873 óta szolgálja a térségi forgalmat, és mára az ország legforgalmasabb vasúti korridorává vált. A horvát kormány 2016-ban határozta el, hogy több más vonallal együtt teljeskörűen felújítja és részben újraépíti ezt a szakaszt.
Az első ütemben a zágrábi elővárosokat érintő szakaszokat korszerűsítették, majd fokozatosan haladtak a főváros és a határ közti részekkel.
A most befejezéshez közeledő felújításnak köszönhetően a vonatok akár 160 kilométeres sebességgel is közlekedhetnek majd ezen a szakaszon, jelentősen csökkentve a menetidőt és növelve a kapacitást.
A fejlesztés valódi mérnöki kihívást jelentő része azonban csak most következik: teljesen új nyomvonalat alakítanak ki Karlovac (Károlyváros) és Fiume között. A jelenlegi, több mint 150 éves vasútvonal a horvát hegyvidéken kanyarog végig, és mintegy öt óra alatt ér a tengerpartra. A nehéz terep nemcsak lassítja a közlekedést, de komoly kihívást is jelent a mozdonyok számára. A tehervonatok gyakran még a 65 kilométeres sebességet sem érik el, ami komoly hátrányt jelent a modern logisztikában.
Az új vonal a Kulpa-folyó völgyét követi, délebbre haladva a jelenlegi útvonalnál. A megvalósításhoz azonban komoly infrastruktúra-beruházásokra van szükség:
A legnagyobb akadályt a Kapela-hegység jelenti, ahol a tervek szerint két hosszú alagút,
Az utazási idő így akár a felére is csökkenhet:
A személyszállító vonatok 160, a tehervonatok pedig 120 kilométeres sebességgel közlekedhetnek majd.
A teljes projekt költsége 2,7 milliárd euróra rúg, melyből a völgyvasút építése 1,7 milliárd eurót emészt fel.
A beruházás jelentős részét az Európai Unió támogatásából finanszírozzák. A horvát kormány már megkezdte az építési engedélyek beszerzését, valamint a környezetvédelmi hatásvizsgálatok elvégzését. Az első kapavágások várhatóan 2026 elején történnek meg, a teljes beruházás befejezése pedig 2036-ra várható.
A fejlesztés legnagyobb nyertese a fiumei kikötő lehet, amely a vasútfejlesztéssel együtt jelentős kapacitásbővítésen esik át. A vasúti korridort úgy tervezik meg, hogy évente akár 30 millió tonna áru szállítását is lehetővé tegye. Ez kulcsfontosságú, hiszen az új terminál átadása után a kikötő forgalma várhatóan ugrásszerűen megnő.
Fiume célja, hogy a régió egyik legfontosabb logisztikai központjává váljon, ehhez azonban elengedhetetlen a vasúti infrastruktúra fejlesztése. A projekt megvalósulása nemcsak Horvátország, hanem Magyarország számára is előnyökkel jár. A gyorsabb és hatékonyabb áruszállítás révén Budapest és a magyar ipari központok is jobban bekapcsolódhatnak az adriai kikötő forgalmába. Ez növeli az export- és importlehetőségeket, miközben csökkenti a szállítási időket és költségeket.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.