Minden idők legnagyobb horvát vasútvonal-korszerűsítése: most jön a neheze, Magyarország is érintett
Jól halad az építkezés Horvátország legnagyobb vasútépítési területén, első szakasza – a magyar határ és Zágráb közötti pálya felújítása – már a végéhez közeledik, és várhatóan az év végére el is készül. Ezt követően kezdődhet meg a horvát vasútvonal legnagyobb kihívást jelentő eleme: a tengerparti völgyvasút megépítése.

A Fiumét (Rijekát) Zágrábon keresztül Magyarországgal összekötő vasútvonal 1873 óta szolgálja a térségi forgalmat, és mára az ország legforgalmasabb vasúti korridorává vált. A horvát kormány 2016-ban határozta el, hogy több más vonallal együtt teljeskörűen felújítja és részben újraépíti ezt a szakaszt.
Az első ütemben a zágrábi elővárosokat érintő szakaszokat korszerűsítették, majd fokozatosan haladtak a főváros és a határ közti részekkel.
A most befejezéshez közeledő felújításnak köszönhetően a vonatok akár 160 kilométeres sebességgel is közlekedhetnek majd ezen a szakaszon, jelentősen csökkentve a menetidőt és növelve a kapacitást.
Most jön a neheze
A fejlesztés valódi mérnöki kihívást jelentő része azonban csak most következik: teljesen új nyomvonalat alakítanak ki Karlovac (Károlyváros) és Fiume között. A jelenlegi, több mint 150 éves vasútvonal a horvát hegyvidéken kanyarog végig, és mintegy öt óra alatt ér a tengerpartra. A nehéz terep nemcsak lassítja a közlekedést, de komoly kihívást is jelent a mozdonyok számára. A tehervonatok gyakran még a 65 kilométeres sebességet sem érik el, ami komoly hátrányt jelent a modern logisztikában.
Az új vonal a Kulpa-folyó völgyét követi, délebbre haladva a jelenlegi útvonalnál. A megvalósításhoz azonban komoly infrastruktúra-beruházásokra van szükség:
- összesen 56 kilométernyi alagutat és
- 21 völgyhidat kell építeni.
A legnagyobb akadályt a Kapela-hegység jelenti, ahol a tervek szerint két hosszú alagút,
- egy 9,3 kilométeres és
- egy 14,5 kilométeres – biztosítja majd az átjárást.
- Az új pálya teljes hossza 330 kilométer lesz, amely
- 50 kilométerrel rövidebb a jelenlegi nyomvonalnál.
Az utazási idő így akár a felére is csökkenhet:
- most 5 óra alatt lehet eljutni a tengerpartig,
- az új vonalon ez mindössze 2,5 órát venne igénybe.
A személyszállító vonatok 160, a tehervonatok pedig 120 kilométeres sebességgel közlekedhetnek majd.
A teljes projekt költsége 2,7 milliárd euróra rúg, melyből a völgyvasút építése 1,7 milliárd eurót emészt fel.
A beruházás jelentős részét az Európai Unió támogatásából finanszírozzák. A horvát kormány már megkezdte az építési engedélyek beszerzését, valamint a környezetvédelmi hatásvizsgálatok elvégzését. Az első kapavágások várhatóan 2026 elején történnek meg, a teljes beruházás befejezése pedig 2036-ra várható.
Fiume lesz a nyertese a horvát vasútvonal-korszerűsítésnek
A fejlesztés legnagyobb nyertese a fiumei kikötő lehet, amely a vasútfejlesztéssel együtt jelentős kapacitásbővítésen esik át. A vasúti korridort úgy tervezik meg, hogy évente akár 30 millió tonna áru szállítását is lehetővé tegye. Ez kulcsfontosságú, hiszen az új terminál átadása után a kikötő forgalma várhatóan ugrásszerűen megnő.
Fiume célja, hogy a régió egyik legfontosabb logisztikai központjává váljon, ehhez azonban elengedhetetlen a vasúti infrastruktúra fejlesztése. A projekt megvalósulása nemcsak Horvátország, hanem Magyarország számára is előnyökkel jár. A gyorsabb és hatékonyabb áruszállítás révén Budapest és a magyar ipari központok is jobban bekapcsolódhatnak az adriai kikötő forgalmába. Ez növeli az export- és importlehetőségeket, miközben csökkenti a szállítási időket és költségeket.


