Német keserv: már hazai pályán is lehagyja a kínai ipar – a vámháború csak tovább rontja a gyártók esélyeit
Kína az elmúlt években elhódította számos európai országban a németek exportpiacának jelentős részét, az amerikai vámpolitika még tovább súlyosbíthatja a helyzetet – írja a KfW Research gazdaságkutató intézet a honlapján publikált legfrissebb elemzésében.

„Kína igyekszik exportpiacon lekötni a saját túltermelési kapacitásait. Európa most még inkább a kínai vállalatok látóterébe kerül, mivel az Egyesült Államokban rohamosan romlanak az értékesítési feltételeik” – mutatott rá Dirk Schumacher, az állami KfW Bank vezető közgazdásza.
Hazai pályán bukdácsol a német ipar
A kínai exportőrök 2012 és 2024 között növelték piaci részesedésüket a német gyártók legfontosabb termékcsoportjaiban. Németországon kívül a többi EU-tagállamban a német import értéke a gépjárműgyártásban 33 százalékról 29 százalékra csökkent.
Ugyanebben az időszakban a Kínából származó import mintegy 1 százalékról 4 százalékra nőtt. A gépgyártásban a kínai beszállítók részesedése 7-ről 10 százalékra nőtt, míg az EU-ba irányuló német export 22-ről 18 százalékra zsugorodott. Hasonlóan alakultak az arányok a vegyipari termékek piacán is.
A más uniós országokba irányuló export rendkívül fontos a német gazdaság számára, tavaly a teljes exportnak mintegy 54 százalékát tette ki, Kína exportjának viszont az európai piac a 11 százalékát veszi fel. Felmérések szerint a német vállalatok többsége a verseny fokozódására a számít.
Kínai segítségre szorulnak a német autóipar nagyágyúi – a BMW is
A mesterséges intelligencia előretörését nem vették elég komolyan a német autógyártók, s keserves árat fizetnek ezért. A zuhanó kínai eladások megállításához hely és helyi ismeret egyaránt szükséges. A BMW számára az Alibaba kínálja ezt.



