Annyira olcsó lett az olaj, hogy az oroszok visszatérhetnek a nyugati tankerekhez
Az olajárak esésének egy nem várt következménye, hogy Oroszország ismét hozzáfér a nyugati tankerekhez és biztosítókhoz , ami az Atlanti-óceánon feszesebbé teszi a tankerpiacot.

Ezért zuhant be az olaj ára
Az olajárak a hónap elején kezdtek mélyrepülésbe, miután Donald Trump amerikai elnök széleskörű vámokat jelentett be, míg az OPEC ezzel párhuzamosan váratlanul a termelés vártnál nagyobb növeléséről döntött. Mindennek hatására az orosz Ural olajfajta ára a nyugati országok által meghatározott 60 dolláros szint alá süllyedt. Az Ukrajna elleni invázió után meghatározott
ársapka eltiltotta a nyugati vállalatokat a hordónként 60 dolláros ár feletti orosz olaj szállításától és biztosításától.
Moszkva válaszul létrehozta az úgynevezett árnyékflottáját, melyekben régebbi, a nyugati hatalmaktól távoli joghatóságokban működő, kevésbé ismert cégekbe gyűjtötte össze tankereit. A sarki és csendes-óceáni kikötőkből továbbra is ezek a hajók szállítják az olajat a Bloomberg összefoglalója szerint. A Balit- és Fekete-tenger kikötőiben azonban egyre inkább megfordulnak a nyugati tankerek is.
A Balti- és Fekete-tengeren Oroszország havonta általában 60-70 szállítmányt indít útnak és a nyugati tulajdonú és biztosítású hajók aránya is nagyot ugrott áprilisban, a tankerek 43 százaléka volt ilyen, szemben az év első három hónapjával, amikor az Ural hordónkénti ára még közel volt a 60 dolláros határhoz és a szállítmányok 30 százalékát vitték nyugati hajók.
A nyugati cégek úgy tűnik boldogan visszatérnek
Az Ural olajfajta hordónkénti ára január végére közelítette meg a 60 dolláros küszöböt, majd a következő hónapokban ahhoz közel mozgott, ám áprilisban már jóval elmaradt ettől a szinttől. Nem meglepő, hogy fokozatosan emelkedett a londoni International Group biztosítói által kínált szerződéssel hajózó tankerek aránya.
Mindez az Atlanti -óceán tankerpiacát is érinti, így
az amerikai olaj Európába szállítása is 50 százalékkal hordónként 4,6 dollárra ugrott,
míg a Kolumbiából Texasba tartó szállítás ára 85 százalékos drágulás után elérte a hordónkénti 3,1 dollárt a héten. A piacot ugyanis nem hagyta érintetlenül már az orosz árnyékflotta összeállítása sem, mely több száz hajót vont ki a normál üzletmenetből, miközben egyre nő a kazahsztáni CPC olajfajta exportja is a Fekete-tengeren keresztül. Mindez havonta néggyel több tankert igényel, és a növekvő szállítások egyre nagyobb része ráadásul Ázsiában talál gazdára. Ami a hajók által megtett út időtartamát is növeli.


