Az olajárak esésének egy nem várt következménye, hogy Oroszország ismét hozzáfér a nyugati tankerekhez és biztosítókhoz , ami az Atlanti-óceánon feszesebbé teszi a tankerpiacot.
Az olajárak a hónap elején kezdtek mélyrepülésbe, miután Donald Trump amerikai elnök széleskörű vámokat jelentett be, míg az OPEC ezzel párhuzamosan váratlanul a termelés vártnál nagyobb növeléséről döntött. Mindennek hatására az orosz Ural olajfajta ára a nyugati országok által meghatározott 60 dolláros szint alá süllyedt. Az Ukrajna elleni invázió után meghatározott
ársapka eltiltotta a nyugati vállalatokat a hordónként 60 dolláros ár feletti orosz olaj szállításától és biztosításától.
Moszkva válaszul létrehozta az úgynevezett árnyékflottáját, melyekben régebbi, a nyugati hatalmaktól távoli joghatóságokban működő, kevésbé ismert cégekbe gyűjtötte össze tankereit. A sarki és csendes-óceáni kikötőkből továbbra is ezek a hajók szállítják az olajat a Bloomberg összefoglalója szerint. A Balit- és Fekete-tenger kikötőiben azonban egyre inkább megfordulnak a nyugati tankerek is.
A Balti- és Fekete-tengeren Oroszország havonta általában 60-70 szállítmányt indít útnak és a nyugati tulajdonú és biztosítású hajók aránya is nagyot ugrott áprilisban, a tankerek 43 százaléka volt ilyen, szemben az év első három hónapjával, amikor az Ural hordónkénti ára még közel volt a 60 dolláros határhoz és a szállítmányok 30 százalékát vitték nyugati hajók.
Az Ural olajfajta hordónkénti ára január végére közelítette meg a 60 dolláros küszöböt, majd a következő hónapokban ahhoz közel mozgott, ám áprilisban már jóval elmaradt ettől a szinttől. Nem meglepő, hogy fokozatosan emelkedett a londoni International Group biztosítói által kínált szerződéssel hajózó tankerek aránya.
Mindez az Atlanti -óceán tankerpiacát is érinti, így
az amerikai olaj Európába szállítása is 50 százalékkal hordónként 4,6 dollárra ugrott,
míg a Kolumbiából Texasba tartó szállítás ára 85 százalékos drágulás után elérte a hordónkénti 3,1 dollárt a héten. A piacot ugyanis nem hagyta érintetlenül már az orosz árnyékflotta összeállítása sem, mely több száz hajót vont ki a normál üzletmenetből, miközben egyre nő a kazahsztáni CPC olajfajta exportja is a Fekete-tengeren keresztül. Mindez havonta néggyel több tankert igényel, és a növekvő szállítások egyre nagyobb része ráadásul Ázsiában talál gazdára. Ami a hajók által megtett út időtartamát is növeli.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.