A globális kereskedelmi háború kedvező hatással van az ázsiai fogyasztói részvényekre, mivel a befektetők olyan vállalatokba menekülnek, amelyek a helyi vásárlók alapvető szükségleteit szolgálják ki. A részvénypiac nagyágyúi már ki is használták a lehetőséget.
A Goldman Sachs és a Morgan Stanley stratégái április 2-i, a vámháborút követően kiadott jelentéseikben az ázsiai alapvető fogyasztási cikkeket ajánlották védekező befektetési stratégiaként. A Fidelity International közölte, hogy lecsapott a megtépázott kínai fogyasztói részvényekre, arra számítva, hogy ezek a vállalatok profitálni fognak a kormányzati ösztönző intézkedésekből.
Az MSCI Asia Pacific Consumer Staples Index (amely a szektorba tartozó részvények árfolyamának alakulását követi)
Ez éles fordulat az ágazat számára, amely az elmúlt években háttérbe szorult, miközben a mesterséges intelligencia iránti őrület az egekbe repítette a technológiai részvényeket. A trend a növekedési részvényektől való elfordulást is jelzi, mivel az amerikai–kínai kereskedelmi háború globális gazdasági lassulást vetít előre. Az ágazatot az is segíti, hogy egyre több jel utal arra: az ázsiai kormányok készen állnak fiskális ösztönzőket bevezetni a fogyasztás támogatására.
A felülteljesítés azt jelzi, hogy a befektetők gondolkodása elmozdult a globális növekedés és export hajszolásától a hazai kereslet ellenálló képességének keresése felé
– mondta a Bloombergnek Charu Chanana, a Saxo Markets szingapúri vezető befektetési stratégája. „A befektetők kezdenek számolni egy töredezettebb, protekcionistább világgal, ahol a helyi politikai támogatás és a belföldi fogyasztás sokkal nagyobb jelentőséget kap” – tette hozzá.
A Fidelity International kihasználta az április 7-i zuhanást a kínai és a hongkongi részvénypiacokon, hogy növelje részesedését az alapvető fogyasztási cikkekkel foglalkozó vállalatokban, valamint néhány utazáshoz kapcsolódó diszkrecionális részvényben – mondta Terrence Kan, a cég portfólióstratégája. Előnyben részesíti a szárazföldi Kínában jegyzett részvényeket a hongkongi tőzsdén kereskedettekkel szemben, mivel az előbbiek várhatóan jobban profitálhatnak Peking támogatási intézkedéseiből.
Az ázsiai fogyasztói részvények a piaci zűrzavar közepette is jobban teljesítettek, mint amerikai és európai társaik, elsősorban a gyorsan bejelentett politikai támogatásoknak köszönhetően. Egy április 6-i jelentésében a Goldman Sachs stratégái felülsúlyozásra emelték az ázsiai alapvető fogyasztási cikkekre vonatkozó ajánlásukat a korábbi piaci súlyozásról, mondván, ezek a részvények egyre inkább a belföldi fogyasztásra és védekező jellegükre építenek. A JPMorgan Chase stratégái hasonló lépést tettek a délkelet-ázsiai szektor esetében csütörtökön.
Az alapvető fogyasztási cikkek iparágában a kereslet nem ingadozik nagymértékben, és viszonylag kevés olyan vállalat van, amely jelentős mértékben függ az amerikai exporttól
– mondta Akizawa Hironori, a Tokio Marine Asset Management International Pte Ltd. befektetési igazgatója. „Kedvező forgatókönyv lehetne, ha a jegybankok kamatcsökkentésbe kezdenének, serkentve ezzel a fogyasztást.”
Ezzel szemben a diszkrecionális – azaz nem létfontosságú – fogyasztási javakat gyártó cégek részvényei gyengélkednek, mivel a befektetők arra számítanak, hogy a háztartások visszafogják a nem alapvető kiadásaikat.
Az MSCI Asia diszkrecionális fogyasztói indexe április 2. óta több mint 5 százalékot esett, ez a második legnagyobb visszaesés az ágazatok között.
Az alapvető fogyasztási cikkek esetében kockázatot jelenthet az infláció fellángolása – figyelmeztetett James Thom, az Aberdeen Investments ázsiai részvényekért felelős vezető befektetési igazgatója –, mivel ez visszafoghatja a befektetői érdeklődést a szektor iránt.
Egyelőre azonban kezd kialakulni az egyetértés abban, hogy ez a szektor biztonságosabb választás. Az ágazati index várhatóan kétszer akkora eredménynövekedést produkál a következő 12 hónapban, mint amit az MSCI Asia Pacific Index esetében prognosztizálnak.
A jelenlegi környezetben az alapvető fogyasztási cikkek továbbra is fókuszban maradnak a befektetők számára, míg a diszkrecionális és a szolgáltatási szektorokba csak akkor térhetnek vissza, ha újra nő a kockázatvállalási hajlandóság
– mondta Nick Twidale, az AT Global Markets vezető piaci elemzője Sydney-ben. „Úgy vélem, ez csak akkor következhet be, ha az Egyesült Államok változtat a vámstratégiáján.”
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.