Két év válság és botrány után minden idők legnagyobb üzletét ütötte nyélbe a Boeing: a katari Qatar Airways 210 nagy hatótávolságú utasszállítóra írt alá megállapodást, Donald Trump és a katari emír jelenlétében. A szerződés értéke hivatalosan 96 milliárd dollár.
Egy évvel azután, hogy a Boeinget gyártási hiányosságok, balesetek és vezetői válság rázta meg, a vállalat történetének legnagyobb megrendelését kapta: a Qatar Airways legfeljebb 210 széles törzsű repülőgépet vásárol a cégtől. Az üzlet középpontjában a 787 Dreamliner és az új generációs 777X áll, melyek mindegyike az amerikai General Electric hajtóműveivel készül. A megállapodás értéke papíron 96 milliárd dollár – habár a légitársaságok rendszerint komoly kedvezményeket alkudnak ki ekkora volumenű megrendeléseknél.
A bejelentésre a katari uralkodói palotában került sor, Donald Trump korábbi amerikai elnök és Tamím bin Hamad Al Thání emír jelenlétében. Az esemény minden szereplő számára politikai és gazdasági győzelem: Trump a közel-keleti útja során újabb amerikai exportmegállapodásokat akart felmutatni, Katar ezzel megerősíti stratégiai kapcsolatát az Egyesült Államok legnagyobb exportőr vállalatával, a Boeing pedig dominanciáját növeli a Közel-Keleten, ahol már így is erős jelenléttel bír.
A Boeing és a Qatar Airways közös közleménye szerint:
A megrendelt repülőgépek szállítása a következő évtizedig elhúzódik, így a szerződés hosszú távon biztosít megrendeléseket a Boeing számára.
A Boeing jelenlegi vezérigazgatója, Kelly Ortberg tavaly tért vissza a nyugdíjból, hogy stabilizálja a vállalatot a 2024-es botrányok után, amikor egy súlyos repülőgép-összeszerelési hiba szinte katasztrófához vezetett. Ortberg azóta rendezte a pénzügyeket, túlélte a dolgozói sztrájkot, és fokozta a 737 Max és 787 Dreamliner gyártását is.
A mostani sikeres szerződés után Trump is gratulált neki, annak ellenére, hogy a két vezető viszonya korábban feszült volt:
Trump többször bírálta a Boeinget a két új Air Force One elnöki repülőgép késlekedése miatt.
A látogatás alatt az is szóba került, hogy Trump egy katari tulajdonú, luxus kivitelű 747-8 repülőgépet ajánlott fel az amerikai hadügyminisztériumnak ideiglenes elnöki gépként – a döntés politikai vitákat váltott ki Washingtonban.
A dohai szerződés bejelentése után a Boeing részvényei 3,1 százalékot emelkedtek, ezzel 15 hónapos csúcsra érve. Az elmúlt hetekben a részvények már 50 százalékkal drágultak, miután a korábbi, áprilisi mélypont (128,88 dollár) óta enyhültek a kereskedelmi feszültségek Kínával, és javult a befektetői hangulat. A Bloomberg egyik hitelpiaci elemzője, Matthew Geudtner szerint a mostani megállapodás megerősíti, hogy a Boeing visszanyerte működési lendületét, és hogy kötvényei jobban teljesítenek, mint a szektor többi szereplőjének értékpapírjai.
A Qatar Airways eddig is a Boeing egyik legfontosabb partnere volt, habár flottájában számos Airbus típus is megtalálható. A mostani óriásrendeléssel Katar látványosan az amerikai gyártó mellé áll. Ugyanakkor iparági hírek szerint a légitársaság fontolgatja, hogy néhány Airbus A350-esre is szerződik – ez az üzlet várhatóan a júniusi Paris Air Show során kerülhet nyilvánosságra. A Perzsa-öböl országai, mint az Emirates és a Qatar Airways, eddig is a legfontosabb vásárlói voltak a hosszú távú repülőgépeknek, különösen a világjárvány utáni időszakban, amikor a légitársaságok újraindították interkontinentális járataikat és modernizálták flottáikat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.