Utolsóból első: Trump két kézzel rántja vissza a válságból a Boeinget – példátlan méretű megállapodást kötött a cég
Két év válság és botrány után minden idők legnagyobb üzletét ütötte nyélbe a Boeing: a katari Qatar Airways 210 nagy hatótávolságú utasszállítóra írt alá megállapodást, Donald Trump és a katari emír jelenlétében. A szerződés értéke hivatalosan 96 milliárd dollár.

Egy évvel azután, hogy a Boeinget gyártási hiányosságok, balesetek és vezetői válság rázta meg, a vállalat történetének legnagyobb megrendelését kapta: a Qatar Airways legfeljebb 210 széles törzsű repülőgépet vásárol a cégtől. Az üzlet középpontjában a 787 Dreamliner és az új generációs 777X áll, melyek mindegyike az amerikai General Electric hajtóműveivel készül. A megállapodás értéke papíron 96 milliárd dollár – habár a légitársaságok rendszerint komoly kedvezményeket alkudnak ki ekkora volumenű megrendeléseknél.
A bejelentésre a katari uralkodói palotában került sor, Donald Trump korábbi amerikai elnök és Tamím bin Hamad Al Thání emír jelenlétében. Az esemény minden szereplő számára politikai és gazdasági győzelem: Trump a közel-keleti útja során újabb amerikai exportmegállapodásokat akart felmutatni, Katar ezzel megerősíti stratégiai kapcsolatát az Egyesült Államok legnagyobb exportőr vállalatával, a Boeing pedig dominanciáját növeli a Közel-Keleten, ahol már így is erős jelenléttel bír.
A Boeing és a Qatar Airways közös közleménye szerint:
- 130 darab 787 Dreamliner és
- 30 darab 777X repülőgép megrendelése már biztos.
- További 50 gépre opciós jogot is kötöttek.
- A GE Aerospace több mint 400 hajtóművet szállít, ami a cég történetének eddigi legnagyobb széles törzsű repülőgép-hajtómű üzlete.
A megrendelt repülőgépek szállítása a következő évtizedig elhúzódik, így a szerződés hosszú távon biztosít megrendeléseket a Boeing számára.
A Boeing jelenlegi vezérigazgatója, Kelly Ortberg tavaly tért vissza a nyugdíjból, hogy stabilizálja a vállalatot a 2024-es botrányok után, amikor egy súlyos repülőgép-összeszerelési hiba szinte katasztrófához vezetett. Ortberg azóta rendezte a pénzügyeket, túlélte a dolgozói sztrájkot, és fokozta a 737 Max és 787 Dreamliner gyártását is.
A mostani sikeres szerződés után Trump is gratulált neki, annak ellenére, hogy a két vezető viszonya korábban feszült volt:
Trump többször bírálta a Boeinget a két új Air Force One elnöki repülőgép késlekedése miatt.
A látogatás alatt az is szóba került, hogy Trump egy katari tulajdonú, luxus kivitelű 747-8 repülőgépet ajánlott fel az amerikai hadügyminisztériumnak ideiglenes elnöki gépként – a döntés politikai vitákat váltott ki Washingtonban.
A bejelentés bár megdobta a Boeing részvényeit
A dohai szerződés bejelentése után a Boeing részvényei 3,1 százalékot emelkedtek, ezzel 15 hónapos csúcsra érve. Az elmúlt hetekben a részvények már 50 százalékkal drágultak, miután a korábbi, áprilisi mélypont (128,88 dollár) óta enyhültek a kereskedelmi feszültségek Kínával, és javult a befektetői hangulat. A Bloomberg egyik hitelpiaci elemzője, Matthew Geudtner szerint a mostani megállapodás megerősíti, hogy a Boeing visszanyerte működési lendületét, és hogy kötvényei jobban teljesítenek, mint a szektor többi szereplőjének értékpapírjai.
A Qatar Airways eddig is a Boeing egyik legfontosabb partnere volt, habár flottájában számos Airbus típus is megtalálható. A mostani óriásrendeléssel Katar látványosan az amerikai gyártó mellé áll. Ugyanakkor iparági hírek szerint a légitársaság fontolgatja, hogy néhány Airbus A350-esre is szerződik – ez az üzlet várhatóan a júniusi Paris Air Show során kerülhet nyilvánosságra. A Perzsa-öböl országai, mint az Emirates és a Qatar Airways, eddig is a legfontosabb vásárlói voltak a hosszú távú repülőgépeknek, különösen a világjárvány utáni időszakban, amikor a légitársaságok újraindították interkontinentális járataikat és modernizálták flottáikat.


