Az Európai Unió komoly büntetővámokat fontolgat az Egyesült Államokkal kiéleződő kereskedelmi vitában. Amennyiben nem sikerül enyhíteni a feszültséget Donald Trump amerikai elnök kormányzatával folytatott tárgyalások során, az EU új, célzott vámintézkedéseket vezethet be, melyek amerikai autókat, iparcikkeket, élelmiszereket és a Boeing repülőgépeit sújtanák. A tervezetet várhatóan csütörtökön hozzák nyilvánosságra.
Az új vámcsomag mintegy 100 milliárd euró értékű amerikai exportra terjedne ki, és az egyik legnagyobb súlyt a Boeing repülőgépekre rótt büntetővámok kapnák. Az EU szerint ezek a lépések szükségesek lennének az egyenlő versenyfeltételek biztosítása érdekében, különösen az Airbus SE védelmében, amely az amerikai piacra exportált repülőgépein jelenleg is vámokat kénytelen fizetni – számolt be róla a Bloomberg.
A Boeingre kivetett vám nem csupán gazdasági ellensúly lenne, hanem politikai üzenet is: az amerikai repülőgépgyártó az Egyesült Államok legnagyobb feldolgozóipari exportőre, így a megsarcolása fájdalmas pont lehet Washington számára. Az EU lépése emellett szimbolikus is, hiszen a Trump-adminisztráció egyoldalú vámintézkedéseire adott közvetlen válasz lenne, amelyek nemcsak az EU-t, hanem több tucat másik amerikai kereskedelmi partnert is sújtanak.
A lehetséges vámintézkedések listáján az amerikai iparcikkek szerepelnek első helyen, de az élelmiszer- és mezőgazdasági termékek is jelentős szerepet kaphatnak.
A különösen érzékeny ágazatok közé tartoznak az amerikai autók is, miután Trump 25 százalékos importvámot vetett ki ezekre, valamint a fémipari termékekre. A Boeing helyzete egyre szorultabb: a cég nemcsak az EU-s vámfenyegetéssel néz szembe, hanem a kínai-amerikai kereskedelmi háború is komoly nyomást gyakorol rá. A kínai hatóságok már utasították légitársaságaikat, hogy ne vegyenek át amerikai gyártású Boeing gépeket, ami még tovább rontja a gyártó globális kilátásait.
Az Európai Bizottság folyamatos egyeztetéseket folytat az amerikai féllel. A cél az, hogy elkerülhető legyen egy újabb kereskedelmi háború, azonban a tárgyalások egyelőre nem vezettek áttöréshez.
A tervezett uniós válaszcsomagot a bizottság csütörtökön teszi közzé – hacsak addig nem születik megegyezés a háttérben.
Bár a vita közvetlenül a Boeing-Airbus és az amerikai autógyártók köré összpontosul, a vámháború közvetetten az európai beszállítói láncokra, így a közép-európai – köztük magyar – iparra is kihatással lehet. Az autóiparban például a gyártási és exportkapcsolatok szorosan összefonódnak az amerikai és nyugat-európai piacokkal, így minden újabb vám kockázatot jelent a magyar gazdaság számára is.
A helyzetet tovább feszíti, hogy Trump nem csupán acélra és alumíniumra, hanem autókra, autóalkatrészekre is 25 százalékos vámot vetett ki, és újabb vizsgálatokat indított többek között faanyag, gyógyszerek, félvezetők, kritikus ásványi anyagok és teherautók importja ügyében. Az Európai Bizottság hangsúlyozta: minden válaszlépés lehetőségként szerepel az eszköztárban, így akár szolgáltatásokat is érinthetnek majd az új korlátozások, sőt exporttilalmak is elképzelhetők.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.