BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Burberry: a dolgozók ötödét elküldi és visszatér gyökereihez a brit luxuscég

Drasztikus leépítéssel, a termelés csökkenésével és a brit tradíciók felelevenítésével próbál kilábalni évtizedes válságából a luxusipar egyik patinás szereplője. A Burberry forgalma már biztatóan alakul, kérdés, hogy az amerikai és a kínai piacon sikerül-e rendeznie a sorait. A vámháború miatt ez egyelőre megjósolhatatlan.

Minden ötödik dolgozójától megválni készül a brit Burberry luxusruházati társaság, hogy megszilárdítsa az utóbbi években egyre ingatagabb piaci pozícióját. A leépítés világszerte csaknem 1700 embert érint. A következő két évben elsősorban az irodai alkalmazottaktól válnak meg, de a cég angliai, Castlefordban lévő felöltő- és kabátgyárában a harmadik, éjszakai műszak eltörlése is elbocsátásokhoz vezet.

Burberry
A Burberry nem kísérletezik tovább – visszatér hagyományos értékeihez / Fotó: AFP

Ami a lapátra kerülő dolgozók számára gyásznap, az a részvényeseknek ünnep: a hatékonyságjavító lépések szerdai bejelentésére 12,7 százalékot ugrott a Burberry árfolyama a londoni tőzsdén, 4,5 százalékosra faragva az idén korábban elszenvedett veszteségét. A cég piaci értéke az elmúlt két év alatt a felére, 3,2 milliárd fontra esett, könnyű felvásárlási célpontot szolgáltatva a luxusipar gigászainak. (Akik nem éltek a lehetőséggel.)

Tíz év = négy vezérigazgató a Burberry élén

A Burberry az utóbbi években nem találta a helyét a luxusipar élmezőnyében, a patinás céget 

  • rendesen félremenedzselték,
  • kreatív vonalon csalódásokat keltett,
  • a kollekciók forgalma kisebb lett
  • az áremelésekkel pedig átlépték a tűréshatárt.

Most éppen a Jimmy Choonál és a Coachnál tapasztalatokat szerzett, tavaly nyáron szerződtetett Joshua Schulman vezérigazgatóra vár a feladat, hogy kirángassa a kátyúba rekedt szekeret. Ő egyébként már a Burberry negyedik vezérigazgatója az elmúlt tíz évben. 

A céget 2017 és 2021 között irányító Marco Gobbetti kreatív igazgatóként Riccardo Tiscit szerződtette, ők a csúcskategóriát célozták meg termékeikkel, de irányváltásuk anyagilag bukást hozott. 

Leállítják a fölöslegessé vált éjszakai műszakot

Utánuk a Versacétól 2022-ben érkezett Jonathan Akeroyd vette kézbe a karmesteri pálcát, ő Daniel Leere bízta a dizájnt. Ezt sem volt nyerő, az újdonság, a pokoli drága bőrkollekció piacra dobását nem követte vásárlói roham a szalonokban. Most Schulmannak kell bizonyítania rátermettségét, ő a fordulat első lépéseit már meg is tette, s most a gyártással kapcsolatban is súlyos döntéseket hozott.

A harmadik műszak megtartása túltermeléssel járt, az éjszaka megvarrt ruhadarabokat a cég kereskedői már nem tudták értékesíteni

– indokolta a döntést Schulman, aki mindamellett eredménynek tekinti a manufaktúra és a maga a brit gyártás megtartását. Az eredménytelen kísérletezések után, a hagyományoknak való visszatérés jegyében a kabátok, sálak és a kapcsolódó kiegészítők gyártására helyezik ismét a fókuszt. 

A Burberry értékesítési adatai egyre biztatóbban alakulnak, de még messze vannak a megszokottól / Fotó: AFP

Az utóbbi három évben a Burberry számos vásárlóját veszítette el, de most nekik is leesett az álluk, amint a megújulás első jeleivel és a friss, februárban bemutatott kollekcióval találkozhattak. Schulman szerint a kereskedőktől befutott, a korábbihoz képest két számjegyű rendelésbővülés azt jelzi, hogy jó úton járnak – írja a Reuters.

A szerdán kiadott gyorsjelentés már tartalmaz pozitívumokat is. A Burberry a márciussal zárult üzleti évében épp elkerülte a veszteséget, kiigazított üzemi eredménye 26 millió font volt, miközben az LSEG elemzői konszenzusa leragadt a 11 millió fontnál. A teljes éves forgalom 2,461 milliárd font volt, kevéssel a 2,457 milliárd fontos piaci várakozás alatt.

 

Az utolsó negyedév forgalma csak 6 százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól, itt a piaci konszenzus 7 százalékos visszaesést vetített előre. Valamennyi régióban csökkentek az eladások, a legjobban Ázsiában, ahol 9 százalékos mínuszt mértek, elsősorban a megfontoltabbá váló kínai vásárlók miatt. (A teljes üzleti évben 16 százalékos volt itt a bevételcsökkenés.) Schulman szerint 

az eladások 19 százalékáért felelős Egyesült Államokban elkapták ugyan a fonalat, de felgöngyölíteni már nem volt idejük a Trump-féle vámfenyegetések elbizonytalanító hatása miatt. 

Az amerikai piac megdolgozása kemény dió lesz, azt a vezérigazgató is elismeri. Bárhogy végződik is a vámvita, a Burberrynek vannak tervei az amerikai jelenlét erősítésére, ennek egyik eszköze lehet például a költségek csökkentése. Nem lesz egyszerű, a Gucci tulajdonosa, a Kering például kedden éles visszaesést jelzett amerikai forgalmában.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.