Minden ötödik dolgozójától megválni készül a brit Burberry luxusruházati társaság, hogy megszilárdítsa az utóbbi években egyre ingatagabb piaci pozícióját. A leépítés világszerte csaknem 1700 embert érint. A következő két évben elsősorban az irodai alkalmazottaktól válnak meg, de a cég angliai, Castlefordban lévő felöltő- és kabátgyárában a harmadik, éjszakai műszak eltörlése is elbocsátásokhoz vezet.
Ami a lapátra kerülő dolgozók számára gyásznap, az a részvényeseknek ünnep: a hatékonyságjavító lépések szerdai bejelentésére 12,7 százalékot ugrott a Burberry árfolyama a londoni tőzsdén, 4,5 százalékosra faragva az idén korábban elszenvedett veszteségét. A cég piaci értéke az elmúlt két év alatt a felére, 3,2 milliárd fontra esett, könnyű felvásárlási célpontot szolgáltatva a luxusipar gigászainak. (Akik nem éltek a lehetőséggel.)
A Burberry az utóbbi években nem találta a helyét a luxusipar élmezőnyében, a patinás céget
Most éppen a Jimmy Choonál és a Coachnál tapasztalatokat szerzett, tavaly nyáron szerződtetett Joshua Schulman vezérigazgatóra vár a feladat, hogy kirángassa a kátyúba rekedt szekeret. Ő egyébként már a Burberry negyedik vezérigazgatója az elmúlt tíz évben.
A céget 2017 és 2021 között irányító Marco Gobbetti kreatív igazgatóként Riccardo Tiscit szerződtette, ők a csúcskategóriát célozták meg termékeikkel, de irányváltásuk anyagilag bukást hozott.
Utánuk a Versacétól 2022-ben érkezett Jonathan Akeroyd vette kézbe a karmesteri pálcát, ő Daniel Leere bízta a dizájnt. Ezt sem volt nyerő, az újdonság, a pokoli drága bőrkollekció piacra dobását nem követte vásárlói roham a szalonokban. Most Schulmannak kell bizonyítania rátermettségét, ő a fordulat első lépéseit már meg is tette, s most a gyártással kapcsolatban is súlyos döntéseket hozott.
A harmadik műszak megtartása túltermeléssel járt, az éjszaka megvarrt ruhadarabokat a cég kereskedői már nem tudták értékesíteni
– indokolta a döntést Schulman, aki mindamellett eredménynek tekinti a manufaktúra és a maga a brit gyártás megtartását. Az eredménytelen kísérletezések után, a hagyományoknak való visszatérés jegyében a kabátok, sálak és a kapcsolódó kiegészítők gyártására helyezik ismét a fókuszt.
Az utóbbi három évben a Burberry számos vásárlóját veszítette el, de most nekik is leesett az álluk, amint a megújulás első jeleivel és a friss, februárban bemutatott kollekcióval találkozhattak. Schulman szerint a kereskedőktől befutott, a korábbihoz képest két számjegyű rendelésbővülés azt jelzi, hogy jó úton járnak – írja a Reuters.
A szerdán kiadott gyorsjelentés már tartalmaz pozitívumokat is. A Burberry a márciussal zárult üzleti évében épp elkerülte a veszteséget, kiigazított üzemi eredménye 26 millió font volt, miközben az LSEG elemzői konszenzusa leragadt a 11 millió fontnál. A teljes éves forgalom 2,461 milliárd font volt, kevéssel a 2,457 milliárd fontos piaci várakozás alatt.
Az utolsó negyedév forgalma csak 6 százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól, itt a piaci konszenzus 7 százalékos visszaesést vetített előre. Valamennyi régióban csökkentek az eladások, a legjobban Ázsiában, ahol 9 százalékos mínuszt mértek, elsősorban a megfontoltabbá váló kínai vásárlók miatt. (A teljes üzleti évben 16 százalékos volt itt a bevételcsökkenés.) Schulman szerint
az eladások 19 százalékáért felelős Egyesült Államokban elkapták ugyan a fonalat, de felgöngyölíteni már nem volt idejük a Trump-féle vámfenyegetések elbizonytalanító hatása miatt.
Az amerikai piac megdolgozása kemény dió lesz, azt a vezérigazgató is elismeri. Bárhogy végződik is a vámvita, a Burberrynek vannak tervei az amerikai jelenlét erősítésére, ennek egyik eszköze lehet például a költségek csökkentése. Nem lesz egyszerű, a Gucci tulajdonosa, a Kering például kedden éles visszaesést jelzett amerikai forgalmában.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.