A vámháború újabb csapást mért a globális luxuspiacra: a méregdrága, de nagyrészt Kínában gyártott táskák és luxusórák iránti kereslet visszaesésével szertefoszlottak a 2025-ös fellendülésbe vetett remények. Az amerikai és kínai kölcsönös büntetővámok súlyos bizonytalanságot hoznak, tovább hűtve a fogyasztói hangulatot a világ két legnagyobb gazdaságában.
A szektor kilátásait elemzők is jelentősen rontották: a Bernstein új előrejelzése szerint a luxusipar 2025-ben 2 százalékos bevételcsökkenéssel nézhet szembe – szemben a korábban várt 5 százalékos növekedéssel. A háttérben a recessziós félelmek és a gazdaságpolitikai kiszámíthatatlanság áll.
Most az az alapforgatókönyvünk, hogy bármilyen fellendülés legkorábban 2026-ra tolódik
– nyilatkozta Luca Solca, a Bernstein vezető elemzője a Financial Timesnak.
A hét végi amerikai technológiai vámkönnyítések rövid fellélegzést hoztak, de Trump vasárnapi bejelentése – miszerint a fogyasztói elektronikai cikkek külön vámrendszer alá esnek – csak tovább növelte a bizonytalanságot.
Bár a Fehér Ház később még változtathat a terveken, az iparági szereplők szerint „a kár már megtörtént”.
A luxusszezon első gyorsjelentését az LVMH hozza, amelynek vezérigazgatója, Bernard Arnault március végén Washingtonban tárgyalt Trumppal a vámokról. A vállalat kulcsdivíziója, a divat- és bőráruk szegmens az első negyedévben várhatóan 1 százalékos visszaesést mutat. A teljes vállalati árbevétel stagnálhat az előző év azonos időszakához képest.
Solca kitart az ágazatra vonatkozó csökkentett előrejelzése mellett, még úgy is, hogy Trump szerdán bejelentette: 90 napra felfüggeszti azokat a „kölcsönös” vámokat, amelyek országokra vonatkoznak, ha hajlandók újratárgyalni a kereskedelmi megállapodásokat.
„Mintha mi sem történt volna – ez nem opció. A pénzügyi piacok és a reálgazdaság komoly károkat szenvedtek az összevissza kommunikált intézkedések miatt” – fogalmazott az elemző.
A bizonytalanság uralkodik – ami mindig ideális táptalaj egy recesszióhoz
– tette hozzá.
A világjárványt követő luxusőrületből visszazuhant piac azóta is keresi a talajt:
Bár a legtöbb luxustermék francia, olasz vagy svájci gyárakból érkezik, az Egyesült Államok ezekre is 10 százalékos vámtarifát vezetett be – visszavonva ugyan a korábban tervezett magasabb szinteket, de így is zűrzavart okozva. Egy iparági vezető szerint egy héten belül háromszor is módosítani kellett az amerikai szállítmányok vámtételeit.
„A bizalom elvesztése hosszú távú hatás. A bizonytalanság pedig méreg a fogyasztói hangulatra nézve” – figyelmeztetett Solca.
Bár a márkák – különösen az erősebbek – áremelésekkel részben képesek ellensúlyozni a vámokat, az iparág sikerét döntően a pszichológiai tényezők határozzák meg.
A részvénypiacokon tapasztalt masszív eladási hullám sok potenciális vásárlót óvatosságra int. „Ha figyeled a tőzsdei mozgásokat, megjósolhatod a butikjaink forgalmát is” – mondta Bruno Pavlovsky, a Chanel divatágazati elnöke.
Erwan Rambourg, a HSBC igazgatója szerint a luxuspiac legnagyobb kockázatai a vagyonvesztés, az amerikai fogyasztói költekezés visszaesése és a romló hangulat kombinációjában rejlenek. „Idén kevesebb pezsgőt fognak kibontani” – írta.
A HSBC immár stagnálást jósol 2025-re – szemben a korábbi, 5 százalékos növekedési várakozással.
Tavaly év végén még a legtöbb luxusrészvényre pozitív kilátásokat adtak, remélve, hogy az amerikai piac húzza majd felfelé az iparágat. Ez most már aligha fog bekövetkezni.
A kínai piac sem kecsegtet sok jóval: a 2024-es nehéz év után várt enyhe növekedés is egyre kevésbé tűnik reálisnak.
Egyedül a Hermes maradhat kivétel: a Barclays 8 százalékos eladási növekedést jósol az első negyedévre. Ezzel szemben a Kering, amelynek kulcsmárkája, a Gucci éppen gyengélkedik, erősen kitett a visszaesésnek. A Gucci forgalma 25 százalékkal csökkenhet a negyedévben, míg a Bernstein szerint a Kering szinte biztosan nem éri el az idei célkitűzéseit, sem árbevétel, sem működési eredmény terén.
A vámháború a luxusipart is elérte: a Prada 200 millió dollárral olcsóbban veszi meg a Versacét
A divatóriásokat sem kímélik a globális feszültségek. A Prada 1,38 milliárd dollárért vásárolja meg a Versacét, miután sikerült egy jelentős kedvezményt kiharcolnia Trump vámháborújának köszönhetően.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.