Keddre hívta össze a kínai autógyártókat és a szakmai képviseleteket a kereskedelmi minisztérium, hogy a megoldást találjon a nullkilométeres használt autók problematikájára. Ezek körébe azok a járművek tartoznak, amelyeket gyártójuk beregisztrál, rendszámot kap, de nem akarják rögtön a piacra dobni, így egyfajta elfekvő készletet alkotnak.
Ezen készletek másodlagos értékesítésére komplett üzletág épült ki, az interneten 3-4 ezer kínai dealer kínál az aszfaltot még csak hírből ismerő járműveket, melyek a használtautó-kereskedők honlapjain tízezerszám bukkannak elő. Az effajta tartalékolás a piaci folyamatok torzítására alkalmas, mert egyrészt felfelé kozmetikázzák a hiteles értékesítési adatokat, el lehet velük érni – papíron – az üzleti célokat, ami a bónuszok és a tőzsdei árfolyam terén fontos tényezőnek számít.
A gyakorlat immár a gyártók és a kereskedések részéről is mindennapos, és Vej Csian-csün, a Great Wall Motor elnöke szerint alkalmas az árverseny manipulálására is. Kínai sajtóhírek szerint a bődületes és minden hónapban újabb és újabb eladási rekordokat kimutató BYD mellett a Dongfeng Motor is érintett az ügyben.
Voltaképp az adatok meghamisításának esete is felvethető ezen gyakorlat alapján.
A nyomás a növekedési célok teljesítésére ugyanis rendkívül nagy, s ezt a normális készletgazdálkodástól eltérő, szürke módszerekkel próbálják kezelni az autógyártók. Az ilyen praktikák a túlérett autópiacokra jellemzők, amikor is az évek során át tapasztalt eladási boomban lassulás, esetleg törés következik be, s ezen az árháborús arzenálból előkapott módszerrel próbálnak úrrá lenni.
A kínai piac pedig eléggé feszített, az állam támogatásokkal próbálja fenntartani a vásárlási kedvet, egyes típusokhoz egymillió forintig terjedő ingyenpénzzel ad, csak hogy elkerülje a húzóágazatban a visszaesést. Peking azt reméli, hogy az áhított globális exportoffenzíva révén az igencsak bőséges és sokszor kihasználatlan gyártókapacitásokat nem kell leépítenie.
Két legnagyobb potenciális exportpiac, az észak-amerikai és az európai azonban a kivetett brutális vámok miatt gyakorlatilag bezárult az elektromos átállásban érdekelt kínai autógyártók számára, úgyhogy a túltermelési válság kialakulásának kezelésére új piacok felkutatására van szükség.
A probléma súlyosságát jelzi, hogy a kereskedelmi tárca közvetlenül be akar avatkozni a piaci folyamatokba, mivel az átláthatóságot és a fogyasztók védelmét tartja elsősorban szem előtt
– írja a Tech In Asia portál.
A járművek értékcsökkenési elszámolási technikája (is) magyarázza a nullkilométeres stratégia alkalmazását. A szereplők a talonba tett nullkilométeres autókkal el tudják kerülni, hogy a járművek ne veszítsenek automatikusan 15 százalékot piaci értékükből, amikor futásteljesítményük átlépi a 10 ezer kilométeres határt.
Azzal, hogy a járműveket használtként regisztrálják anélkül, hogy ténylegesen vezetnék őket, a kereskedők potenciálisan elkerülhetik a legmeredekebb értékcsökkenési görbét, miközben a gyártók technikailag teljesíthetik az újautó-eladási céljaikat.
Ez a stratégia a használtautó-piac pszichológiai árazási félelmeit is eliminálja,
a kínai vásárlók ugyanis bizonyos kilométer-határértékek, különösen a 100 ezer kilométer átlépése miatt szoronganak, amely kapásból 8 százalékos értékvesztéssel jár – az autó állapotától függetlenül.
A nullkilométeres használt autók bevetése különösen fontos a jelenlegi kínai piaci környezetben, ahol a használtautó-készlet a történelmi átlag alatt van, s a nullkilométeres „használt” autók révén felfelé irányuló árnyomást tudnak elérni a gyártók és a kereskedők és különösen szép profitot tudnak elérni a kvázi új kocsik eladásával.
A fogyasztók rendkívüli módon kedvelik az alacsony futásteljesítményű használt autókat, olyannyira, hogy az eredeti áruk akár 80 százalékáért is simán elviszik őket, ami pénzügyi ösztönzőt jelent erre a szabályozási szürke zónának.
A nullkilométeres autók problematikája egyébként már 2018 óta ismert, de ilyen mértékben még nem harapózott el. A kínai autószektor keresleti gondjait még a vásárlási hajlandóságot csökkentő alternatívák is súlyosbítják, egyre többen térnek át a tömegközlekedésre vagy veszik igénybe a fuvarmegosztó társaságok szolgáltatásait.
Az önvezető autózás, a robotaxik elterjedése is csökkentheti az új autóra vágyó kínaiak számát. A keddi minisztériumi eszmecserére
S hogy a befektetők is tisztában vannak a helyzet komolyságával, azt a BYD és a Leapmotor részvényárfolyamának 3 százalékos esése is jelzi, amivel a bejelentésre reagált.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.