A Bankrate diszkrecionális (nem alapvető) kiadásokról szóló felmérése szerint a felnőttek több mint fele, 54 százaléka azt tervezi, hogy idén kevesebbet költ utazásra, étkezésre vagy élő szórakozásra, mint tavaly. Egy új trend, a helyettesítő turizmus szerint az utazók egyre inkább kerülik a zsúfolt célpontokat és alternatív, azokat helyettesítő, ám ugyanolyan élményt kínáló helyeket választanak.
Az utazási tervek módosítása segíthet a költségek csökkentésében, de a gazdasági helyzet és a költségvetés nem az egyetlen szempont, amit az emberek figyelembe vesznek az utazás megtervezésekor – mondta a Marketwatchnak Michelle Meyer, a Mastercard Economics Institute vezető közgazdásza.
A mai utazók nem pusztán egy úti célt keresnek. Olyan élményeket hajszolnak, amelyeknek céljuk van – legyen szó jólétről, vadonról vagy kulináris felfedezésekről
– tette hozzá.
A Bank of America felmérése szerint azok, akik ilyen típusú úti célokat fontolgatnak, közel fele számára fontos, hogy valami egyedit éljenek át, ne a megszokott, tömegturizmus élményét. Fontos szempont az is, hogy az ilyen típusú utak erősítik a közösségi média jelenlétet is – az ilyen rejtett gyöngyszemek felfedezése erősítheti az utazók Instagram-jelenlétét is.
Az úgynevezett „destination dupe” – azaz kevésbé ismert, de hasonló hangulatú úti cél – választása a válaszadók 53 százaléka szerint nyugodtabb, olcsóbb, stresszmentesebb nyaralást eredményezhet.
A kevésbé ismert helyekre való utazás az overtourism (a túlzott turizmus) ellen is segít fellépni. Barcelona vagy Velence például tipikusan ebbe a körbe tartozik, a turistaáradat a helyiek visszatetszését váltja ki, és a látogatók számára is kellemetlen élmény.
Ha valaki ragaszkodik ahhoz, hogy nyáron átrepüljön Európába egy bakancslistás vakációért, sok olyan hely van, amely hasonló hangulatot kínál, de olcsóbb szállásokkal, éttermekkel és szuvenírekkel. Mary Hines Droesch, a Bank of America lakossági, vagyonkezelési és vállalati banki termékekért felelős termékvezetője elmondta, hogy tavaly Görögországban nyaralt, és Paros szigetét fedezte fel, mint alternatívát a turistáktól zsúfolt Szantorini helyett.
Szantorinivel kezdtem, ami hihetetlenül drága volt és tele turistákkal. Paroson viszont jóval kevesebb turista volt, nem volt zsúfolt, és minden sokkal olcsóbb volt
– mondta.
A World Travel Index adatai szerint:
A Deloitte 2025-ös nyári utazási felmérése szerint az utazók közel negyede repülés helyett vezetni tervez – az „európai nyaralás” élménye Amerikában is megvalósítható.
Ha Párizs nem jöhet szóba, de Montreal vagy Québec városa igen – az okos döntés lehet
– mondta Ted Rossman, a Bankrate vezető iparági elemzője. Akik Sevilla vagy Firenze óvilági bájára vágynak, de nem akarnak sokat költeni repülőjegyre, meglátogathatják például San Miguel de Allende városát Mexikóban. Egy 4 csillagos szálloda Firenze központjában július közepén nagyjából 100 dollár éjszakánként, San Miguelben ugyanez 40 dollárról indul.
Az üzleti utazók is egyre inkább alternatív konferencia- és céges rendezvényhelyszíneket választanak. Rich Liu, a Navan nevű utazási és költségkezelő alkalmazás vezérigazgatója szerint a vállalati utazások száma nőtt, de a cégek kreatívabbak a költségvetés kialakításában. Az Oregonban lévő Portland például népszerű alternatíva lett San Francisco helyett, míg St. Louis és Atlanta egyre inkább Chicago helyett jönnek szóba. Toronto pedig New York „dupe-ja” lehet – közelsége és olcsóbb repülőjegyek miatt.
Nagyon jó példa minderre az utazási bloggerekként ismert Alicia Walter és Nate Stark története. Mindketten imádják Toszkána lankás dombjait, az helyi borokat és az ételeket. Amikor azonban egy olaszországi nyaralás nem fért bele 2023-as költségvetésükbe, a figyelmüket az Adriai-tenger túlpartjára irányították. Walter és Stark – akik „The Passport Couple” néven osztják meg utazásaikat online – végül Albánia egyik városába, Beratba utaztak.
A macskaköves utcák, a szőlőültetvények és az oszmán kori építészet lenyűgözték őket – a turisták hiánya pedig külön bónusz volt.
Egy autentikus albán étteremben ketten két másik vendéggel együtt ételt és bort fogyasztottak, összesen 55 dollárért négy főre. Egy 2500 éves várfalak között épült szállodában megszállni éjszakánként csak 60 dollárba került, reggelivel együtt. „Toszkána mindig ikonikus marad, de Berat ugyanazt az óvilági bájt és vendégszeretetet nyújtotta – töredékéért az olasz árnak” – mondta Walter, aki áprilisban vissza is tért Beratba.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.