A világ első emeletes hidrogénüzemű buszai 2021-ben kezdtek el közlekedni Aberdeenben, Skóciában. A múlt év nyara óta azonban nem közlekednek, mert a tesztelésük akadályokba ütközött. A hidrogénbuszok akár hónapokig is használatlanul parkolnak több város telephelyein – idézi a finn Talouselämä az iNews brit online hírportált.
A leggyakoribb probléma a hidrogén elérhetőségének bizonytalansága annak ellenére, hogy több városban hosszú távú üzemanyag-ellátási szerződéseket írtak alá. A hidrogéntöltő állomások technikailag megbízhatatlannak is bizonyultak. Összesen legalább 139 hidrogénüzemű buszt vásároltak, egyenként körülbelül 500 ezer fontért, azaz közel 600 euróért. Aberdeen mellett a közelmúltban kísérletek Liverpoolban, Birminghamben, Crawley-ban és Londonban. Az iNews szerint mind a 25 Aberdeenben és 20 Liverpoolban vásárolt hidrogénüzemű busz 2024 nyara óta nem állt forgalomba.
David Cebon, a Cambridge-i Egyetem gépészmérnök professzora nagyon költségesnek tartja a hidrogénbusz-kísérleteket, fő problémának pedig a hidrogén rossz elérhetőségét nevezte.
„Van egy listám 27 kudarcot vallott hidrogénbuszprojektről a világ minden tájáról, és a történet mindig ugyanaz” – mondja.
Szerinte az elektromos buszok egyértelműen energiahatékonyabbak is, mint a hidrogénüzeműek. David Cebon úgy kalkulál, hogy 100 kilowattórányi megújuló elektromos energiából csak körülbelül
Az Egyesült Királyságbeli kísérletek – Liverpool kivételével – főként az európai szintű JIVE projekthez (Joint Initiative for hydrogen Vehicles across Europe – Közös Kezdeményezés a hidrogénüzemű járművekért Európában) kapcsolódtak, amelyet 2017–2023 között történtek. A cél a hidrogénüzemű buszok használatának népszerűsítése volt. A projekt zárójelentésének Nagy-Britanniáról szóló szakasza szerint a járművek hatótávolsága és üzemanyag-fogyasztása jónak bizonyult.
„Ugyanakkor minden helyszínen nehézségekbe ütközött a járművek és az infrastruktúra hosszú távú, következetes és megbízható üzemeltetése. Számos oka is van, amelyek közül sok nem kapcsolódik magukhoz a buszokhoz. Több helyszínen is problémák adódtak az üzemanyag-ellátással, annak ellenére, hogy hosszú távú ellátási szerződésekkel rendelkeztek” – áll a már említett gond a jelentésben.
A dízelüzemű buszok kihasználtsága jellemzően 90 százalék körüli, vagyis tízből kilenc busz közlekedik minden nap. A hidrogénüzemű buszok bizonyos helyzetekben átmenetileg elérték ezt a szintet, de átlagosan a kihasználtsága továbbra is egyértelműen alacsonyabb. Például Birminghamben és Crawley-ben 30 százalék alatt maradt a hidrogén rossz elérhetősége miatt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.