BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
null

Befuccsolt a brit hidrogénbuszprojekt

Elakadt a nagy-britanniai hidrogénbusz-kísérlet: az üzemanyag elérhetősége bizonytalan, a töltő infrastruktúra pedig megbízhatatlan. A hidrogénbusz bevezetésének lehetősége egyelőre bizonytalan – írja a finn Talouselämä gazdasági lap.

A világ első emeletes hidrogénüzemű buszai 2021-ben kezdtek el közlekedni Aberdeenben, Skóciában.  A múlt év nyara óta azonban nem közlekednek, mert a tesztelésük akadályokba ütközött. A hidrogénbuszok akár hónapokig is használatlanul parkolnak több város telephelyein – idézi a finn Talouselämä az iNews brit online hírportált.

hidrogénbusz
Egy hidrogénbusz közel 600 ezer euróba került / Fotó: First Bus 

A leggyakoribb probléma a hidrogén elérhetőségének bizonytalansága annak ellenére, hogy több városban hosszú távú üzemanyag-ellátási szerződéseket írtak alá. A hidrogéntöltő állomások technikailag megbízhatatlannak is bizonyultak. Összesen legalább 139 hidrogénüzemű buszt vásároltak, egyenként körülbelül 500 ezer fontért, azaz közel 600 euróért. Aberdeen mellett a közelmúltban kísérletek Liverpoolban, Birminghamben, Crawley-ban és Londonban. Az iNews szerint mind a 25 Aberdeenben és 20 Liverpoolban vásárolt hidrogénüzemű busz 2024 nyara óta nem állt forgalomba.

David Cebon, a Cambridge-i Egyetem gépészmérnök professzora nagyon költségesnek tartja a hidrogénbusz-kísérleteket, fő problémának pedig a hidrogén rossz elérhetőségét nevezte.

 „Van egy listám 27 kudarcot vallott hidrogénbuszprojektről a világ minden tájáról, és a történet mindig ugyanaz” – mondja.

Az elektromos busz jobban bevált

Szerinte az elektromos buszok egyértelműen energiahatékonyabbak is, mint a hidrogénüzeműek. David Cebon úgy kalkulál, hogy 100 kilowattórányi megújuló elektromos energiából csak körülbelül

  • 14 kilowattóra marad felhasználható egy hidrogénüzemű buszban,
  • míg egy elektromosban 69 kilowattóra.

Gyenge a hidrogénbusz kihasználtsága

Az Egyesült Királyságbeli kísérletek – Liverpool kivételével – főként az európai szintű JIVE projekthez (Joint Initiative for hydrogen Vehicles across Europe – Közös Kezdeményezés a hidrogénüzemű járművekért Európában) kapcsolódtak, amelyet 2017–2023 között történtek. A cél a hidrogénüzemű buszok használatának népszerűsítése volt. A projekt zárójelentésének Nagy-Britanniáról szóló szakasza szerint a járművek hatótávolsága és üzemanyag-fogyasztása jónak bizonyult.

„Ugyanakkor minden helyszínen nehézségekbe ütközött a járművek és az infrastruktúra hosszú távú, következetes és megbízható üzemeltetése. Számos oka is van, amelyek közül sok nem kapcsolódik magukhoz a buszokhoz. Több helyszínen is problémák adódtak az üzemanyag-ellátással, annak ellenére, hogy hosszú távú ellátási szerződésekkel rendelkeztek” – áll a már említett gond a jelentésben.

A dízelüzemű busz bevált

A dízelüzemű buszok kihasználtsága jellemzően 90 százalék körüli, vagyis tízből kilenc busz közlekedik minden nap. A hidrogénüzemű buszok bizonyos helyzetekben átmenetileg elérték ezt a szintet, de átlagosan a kihasználtsága továbbra is egyértelműen alacsonyabb. Például Birminghamben és Crawley-ben 30 százalék alatt maradt a hidrogén rossz elérhetősége miatt.

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.