
Befuccsolt a brit hidrogénbuszprojekt
A világ első emeletes hidrogénüzemű buszai 2021-ben kezdtek el közlekedni Aberdeenben, Skóciában. A múlt év nyara óta azonban nem közlekednek, mert a tesztelésük akadályokba ütközött. A hidrogénbuszok akár hónapokig is használatlanul parkolnak több város telephelyein – idézi a finn Talouselämä az iNews brit online hírportált.

A leggyakoribb probléma a hidrogén elérhetőségének bizonytalansága annak ellenére, hogy több városban hosszú távú üzemanyag-ellátási szerződéseket írtak alá. A hidrogéntöltő állomások technikailag megbízhatatlannak is bizonyultak. Összesen legalább 139 hidrogénüzemű buszt vásároltak, egyenként körülbelül 500 ezer fontért, azaz közel 600 euróért. Aberdeen mellett a közelmúltban kísérletek Liverpoolban, Birminghamben, Crawley-ban és Londonban. Az iNews szerint mind a 25 Aberdeenben és 20 Liverpoolban vásárolt hidrogénüzemű busz 2024 nyara óta nem állt forgalomba.
David Cebon, a Cambridge-i Egyetem gépészmérnök professzora nagyon költségesnek tartja a hidrogénbusz-kísérleteket, fő problémának pedig a hidrogén rossz elérhetőségét nevezte.
„Van egy listám 27 kudarcot vallott hidrogénbuszprojektről a világ minden tájáról, és a történet mindig ugyanaz” – mondja.
Az elektromos busz jobban bevált
Szerinte az elektromos buszok egyértelműen energiahatékonyabbak is, mint a hidrogénüzeműek. David Cebon úgy kalkulál, hogy 100 kilowattórányi megújuló elektromos energiából csak körülbelül
- 14 kilowattóra marad felhasználható egy hidrogénüzemű buszban,
- míg egy elektromosban 69 kilowattóra.
Gyenge a hidrogénbusz kihasználtsága
Az Egyesült Királyságbeli kísérletek – Liverpool kivételével – főként az európai szintű JIVE projekthez (Joint Initiative for hydrogen Vehicles across Europe – Közös Kezdeményezés a hidrogénüzemű járművekért Európában) kapcsolódtak, amelyet 2017–2023 között történtek. A cél a hidrogénüzemű buszok használatának népszerűsítése volt. A projekt zárójelentésének Nagy-Britanniáról szóló szakasza szerint a járművek hatótávolsága és üzemanyag-fogyasztása jónak bizonyult.
„Ugyanakkor minden helyszínen nehézségekbe ütközött a járművek és az infrastruktúra hosszú távú, következetes és megbízható üzemeltetése. Számos oka is van, amelyek közül sok nem kapcsolódik magukhoz a buszokhoz. Több helyszínen is problémák adódtak az üzemanyag-ellátással, annak ellenére, hogy hosszú távú ellátási szerződésekkel rendelkeztek” – áll a már említett gond a jelentésben.
A dízelüzemű busz bevált
A dízelüzemű buszok kihasználtsága jellemzően 90 százalék körüli, vagyis tízből kilenc busz közlekedik minden nap. A hidrogénüzemű buszok bizonyos helyzetekben átmenetileg elérték ezt a szintet, de átlagosan a kihasználtsága továbbra is egyértelműen alacsonyabb. Például Birminghamben és Crawley-ben 30 százalék alatt maradt a hidrogén rossz elérhetősége miatt.