BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Járattörlések: eddig 1400 vonal érintett, utazási káosz lesz Európában

A nyár a nyakunkon, nem túl biztató, hogy az európai repülőterek és a turisztikai szervezetek kongatják a vészharangokat. Késések, járattörlések, már tavaly nyáron megízlelhették az utasok, hogy repülővel utazni nem biztos, hogy a leggyorsabb megoldás. Az ágazatban jelentkező munkaerőhiány tovább gyűrűzhet a szállodaipar, az utazási irodák, az autókölcsönzők irányába. A héten a SWISS 1400 járatot szüntetett meg, mi jöhet még?

A hét közepén közölte a Lufthansa-csoporthoz tartozó SWISS, hogy ezernégyszáz nyári járatot szüntet meg. Sokkolóan magas számról van szó, és iparági elemzők szerint nem csak a levegőben lesz némi turbulencia, hanem a földön, a foglalási rendszerekben és az európai utazási tervekben is – számolt be a járattörlések hátteréről a neves turisztikai portál. De vajon mivel jár mindez?

járattörlések Swiss Airbus A220 Landing
Járattörlések, késések, káoszt várható nyáron az európai repülőtereken /Fotó: NurPhoto via AFP

A Világgazdaság is írt róla korábban, hogy a légiipari munkaerőhiány komoly késéseket és fennakadásokat okozhat a nyári csúcsidőszakban. Így nem is olyan meglepő a hír, hogy SWISS ekkora járatcsökkentésre kényszerült. A portál szerint ez nem egy „alig észrevehető” korrekció a menetrendben, ez egy teljes körű működési átalakítás. A SWISS, Európa egyik legelismertebb légitársasága, 1400 nyári járatot szüntet meg – ez a szám túl nagy ahhoz, hogy figyelmen kívül lehessen hagyni, mert annak a jele, hogy a pilótahiány elérte a kritikus szintet. A cikk szerint ez a fennakadás utazási káoszt idézhet elő Európa szerte, a dominóhatást nem lehet elkerülni.  A járattörlések miatt Zürich és Róma, valamint Párizs és Prága között is szünetel a menetrend. Ahogy a SWISS csökkenti a járatait, elkezdődik a dominóhatás, hétvégi kiruccanások, nászutak, üzleti utak egy szempillantás alatt válhatnak semmivé.

 

A járattörlések megállíthatatlan káoszt okoznak? 

Persze kérdéses, mennyire megalapozott a cikk vészjósló hangneme, mindenesetre azt írják, ez egy mélyülő válság, amely alapjaiban rengeti meg az európai utazást. A járattörlések elsődleges oka a pilóták hiánya. Kiszivárgott adatok szerint jelentős a be nem töltött állások száma a légitársaságnál. A helyzetet tovább bonyolítja, hogy a hamarosan érkező Airbus A350-900-as repülőgépeinek pilótáinak átképzése még folyamatban van, ami hosszabb időre kivonja a tapasztalt pilótákat a napi repülésből. Ráadásul az újonnan aláírt kollektív szerződés úgy szabályozta a pilóták munkaidejét, hogy mintegy 70 teljes munkaidős pilótaállással növelte a személyzeti igényt. Konkrét útvonalakat még nem hozták nyilvánosságra, az 1400 járattal csökkentett járatszám a SWISS hálózatának minden szintjét érinti:

  • Az Európán belüli rövid távú útvonalakon, például Zürich és Berlin, Párizs vagy Milánó között csökkentett járatsűrűséggel kell számolni.
  • Az Észak-Afrikába vagy a Közel-Keletre irányuló desztinációk esetén hétvégi járattörlésekkel vagy alacsonyabb besorolású repülőgépekkel szembesülhetnek az utasok.
  • A kulcsfontosságú úti célokhoz – mint például New York, Johannesburg vagy Tokió – kapcsolódó hosszú távú járatok szezonális visszaeséseket szenvedhetnek el.

2025 nyarán jelentős kihívásokkal kell szembenéznie a globális légiforgalomnak, és emiatt a repterek, légitársaságok és utazási irodák már most vészharangot kongatnak. A megugró kereslet, a legnagyobb repülőterek (Frankfurt, Heathrow, Schiphol) folyamatos munkaerőhiánya hosszabb sorokat, járatkéséseket, törléseket eredményezhet.

A nyári légiforgalom kockázati tényezői:

  • Az európai légtér telítettsége és az irányítók hiánya miatt egyre több járat kerül átirányításra vagy késik.
  • Az Eurocontrol légiirányító szervezet szerint akár 30-40 százalékkal is megnőhet a késések száma a nyári csúcsszezonban.
  • Több országban (például Franciaország, Németország, Olaszország) sztrájkok várhatók a nyár folyamán, ami súlyos fennakadásokat okozhat.
  • A Boeing és Airbus szállítási nehézségei is tovább fokozzák a gondokat.

Mit tanácsolnak a szakértők?
   1. Korai reptéri érkezés: legalább 3 órával a járat előtt.
   2. Kézipoggyásszal utazás – ha lehetséges, a poggyászkezelési problémák miatt.
   3. Utazási biztosítás kötése.
   4. Rugalmasság: ha lehet, kerüljük a csúcsidőpontokat (péntek délután, vasárnap este).
   5. Közvetlen járatok előnyben részesítése az átszállási kockázatok csökkentése miatt.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.