BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Lépni kellett, Orbán Viktor már alá is írta: durván nőnek a közlekedési bírságok – egy vagyon lesz, ha ezt valaki elköveti

A kisebb mellékutakról akarják eltávolítani azokat a teherautókat, melyeknek nincs arra dolguk. A legtöbb bírság 30 százalékkal emelkedik, de van olyan is, amely több mint duplájára nő. Ez főként a kamionok úthasználatával, a teherautóval behajtani tilos és a súlykorlátozást meghatározó táblák megszegése esetén élesedik.

A gyorsforgalmi utakról leterelődő teherforgalom visszaszorítására született kormányrendelet jelent meg a Magyar Közlönyben vasárnap, jelentősen növekszik a kiszabható bírságok összege.

20250729_Kamionok a 8-ason_Herend-Ajka_FI_VN (24)
A teherautók jobban teszik, ha a legtöbb esetben a gyorsforgalmi utakon és az autópályákon maradnak / Fotó: Fülöp Ildikó

A teherautó-sofőröknek kell aggódniuk a bírságok növekedése miatt

A kormányrendelet értelmében a jogosulatlan úthasználat miatt kiszabható bírság emelkedik meg már az egyszeri szabálysértés esetén is. A jármű-kategóriától függően eddig 37–70 ezer forint közötti kiszabható bírság összege 48–91 ezer forint közötti összegre nő. 

A bírságok mindegyik esetben nagyjából 30 százalékkal emelkednek, 

így a kamion és teherautó-sofőröknek érdemes odafigyelni, hogy ne tévedjenek olyan utakra, melyeket nem jogosultak használni. 

Egyes esetekben még nagyobb mértékben emelkedhet a teherautókra kiszabható bírság, különösen a behajtási tilalom megszegése esetén, ahol az eddigi 47 ezer forintos büntetés akár több mint duplájára, 100 ezer forintra is nőhet. Ez a súlykorlátozást és a tehergépkocsival behajtani tilos táblák figyelmen kívül hagyása esetén sújthatja a sofőröket, valamint a nehéz tehergépkocsikkal kapcsolatos úthasználati szabályok megsértőit.

A rendelet január elsején lép hatályba, párhuzamosan azzal, hogy a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ) közfeladatait – az úthasználati díjak beszedése és az ehhez kapcsolódó rendszer-üzemeltetés – a Magyar Közút Nonprofit Zrt. veszi át. Ezért a NÚSZ minden szükséges eszközt, vagyontárgyat és munkavállalót ingyenesen átad az egyesülő szervezetnek. A fúzió elsődleges célja a hatékonyság növelése

Az átszervezés révén csökkennek a rendszerek fenntartására és fejlesztésére, valamint az útdíjbevételt csökkentő külső szolgáltatókra fordított költségek, miközben a beszedett díjakból származó bevételek nagyobb része közvetlenül a hazai úthálózat fenntartását és fejlesztését szolgálja majd, anélkül, hogy az úthasználók terhei növekednének.

Autópályadíjak: itt vannak a 2026-os árak, beszámítják az útfelújításokat, jön a filléres éves matrica – mutatjuk a részleteket

2026-tól inflációt követve emelkedik az autópálya-matricák ára, de az M1-es autópálya felújítása és más munkálatok miatt kedvezményes konstrukciót is bevezetnek. Borsod-Abaúj-Zemplénben a vármegyei éves díj csupán 2500 forint lesz, de Pest, Fejér, Komárom-Esztergom és Győr-Moson-Sopron vármegyében is olcsóbb lesz az éves megyei autópálya-matrica. 

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.