Egy napon szinte minden autó elektromos lesz – ezzel a felütéssel kezdi cikkét a patinás amerikai üzleti lap, a The Wall Street Journal (WSJ). Ez pedig túlzás nélkül igen biztató kijelentés a mostanában sokat kritizált magyarországi akkumulátorgyárak jövőjére nézve.
A lap szerint éppen ezért minden autógyártónak, amely a piacon akar maradni, az élvonalban kell lennie az akkumulátorok gyártásában, már csak azért is, mert a túlélés részben attól függ, hogy megtérül-e az akkumulátortechnológiába történő befektetés.
Az amerikai óriás, a General Motors (GM) egyenesen arra fogad, hogy Egyesült Államok vonakodása az elektromos járművek bevezetésével kapcsolatban csak átmeneti. Az újonnan fejlesztett akkumulátorok pedig segítenek csökkenteni az elektromos autók árát.
A GM olyannyira biztos ebben, hogy 2024-ben a világ egyik legtapasztaltabb akkumulátor-szakértőjét vette fel az akkumulátor- és fenntarthatósági üzletágának élére. Kurt Kelty harmincéves tapasztalattal rendelkező veterán az iparágban, aki 11 évet töltött a Teslánál: az Elon Musk fémjelezte cégnél a vállalat egyedülálló erőfeszítéseit vezette a legfontosabb elektromos járműalkatrész, vagyis az akku tökéletesítésére.
Szilárdan hiszek az elektromos járművekre való globális átállásban – szögezte le Kelty. Szerinte ugyanis az elektromos hajtáslánc
Ezek miatt egyértelműnek tartja, hogy az eltávolodás a fosszilis tüzelőanyagoktól „megállíthatatlan” folyamat. A számok valóban ebbe az irányba mutatnak. Világszerte az elektromos járművek eladásai 30 százalékkal nőttek 2025 márciusában az előző évhez képest.
Ennek fokozásáért a GM is tesz. Nemcsak az Egyesült Államok egyik legolcsóbb elektromos járművét, a Chevy Equinoxot árulja (mindössze 33 600 dollár, 12 millió forint, ami csak 5000 dollárral több, mint egy benzinüzemű Equinox ajánlott fogyasztói ára. Ha figyelembe vesszük az első három évben az üzemanyag- és karbantartási költségeken elért megtakarításokat, akkor gyakorlatilag már alapesetben is olcsóbb a villanymodell – a szerk.), hanem nemrégiben bejelentett egy új típusú akkumulátort is, amely jelentősen olcsóbbnak ígérkezik, miközben továbbra is nagy hatótávolságot biztosít.
Ennek bevezetése 2028-ban várható. Talán jelzésértékű – persze ennek megvannak a maga okai –, hogy az idén áprilisban a GM már elmondhatta magáról, hogy több akkumulátort gyártott az Egyesült Államokban, mint a Tesla.
Kelty egy nagyon fontos időpontra hívta fel a figyelmet. Amikor elérjük a költségparitást a belső égésű motorok által hajtott járművekkel, az mérföldkő lesz. Amikor odaérünk, akkor
az átmenet nagyon gyorsan megtörténik majd, és ettől már nem is vagyunk olyan messze.
Addig is viszont a GM hasonló kihívásokkal néz szembe, mint a magyarországi akkumulátorgyárak, de ezek csak rövid távon tényezők. A befektetések lassú megtérülése miatt a GM mindkét meglévő akkumulátorgyára korlátozott kapacitással működik. Sőt, a vállalat nemrégiben eladta egy építés alatt álló michigani üzemben lévő részesedését az LG Energynek. Tavaly pedig a GM azt jelentette be, hogy elhalasztja egy negyedik, indiai akkumulátorgyár építését a Samsunggal közösen.
A problémát az előrejelzések pontatlansága okozta. Három-négy évvel ezelőtt az olyan hatalmas autóipari cégek, mint a GM, a Ford és a Stellantis azt gondolták, hogy 2030-ra az Egyesült Államokban eladott járműveik 50 százaléka elektromos lesz. Csakhogy ennek a közelében sem vagyunk.
Keltyt arra kérdésre, hogy mikor jön el az a pillanat, amikor egy vásárló úgy tud besétálni egy márkakereskedésbe, hogy semmilyen különbséget nem lát az elektromos és a benzinüzemű járművek ára között, azt hangsúlyozza, hogy ennek megválaszolását az ingadozó anyagárak teszik nehézzé.
„Ha meg tudnánk mondani, hogy hol lesznek a nikkel és a lítium árai három vagy négy év múlva, akkor jobb választ tudok adni. De ezt egyszerűen nem tudjuk. Ezek a költségek nagyon hektikusak, éppen ezért ez a legnagyobb kérdőjel” – magyarázta.
A GM sztárszakértője szerint tehát csak idő kérdés az elektromos autók totális térnyerése, ez pedig ugyancsak biztató a magyarországi akkumulátorgyárak és a magyar kormány olvasatában. Ezen a téren ugyanis az elmúlt időszakban számos kritika hangzik el a leginkább azóta, hogy a magyar ipar finoman szólva is gyengélkedni kezdett.
A márciusi ipari termelés részletes adataiból azt lehetett kiolvasni, hogy a 8,5 százalékos súlyt képviselő villamos berendezés gyártása alág vesszőfutása kitartott és a legnagyobb csökkenést regisztrálta a szektorok közül, ugyanis 20 százalékkal elmaradt az egy évvel korábbitól. A két legjelentősebb súlyú alágazatból
Vagyis szemben az autóiparral, az akkumulátorgyártás még mindig nem mászott ki a gödörből. A teljes képhez az is hozzátartozik, hogy ha az európai autóipari statisztikákat nézzük, tavaly az elektromos autók értékesítése nem esett vissza, tehát egy stagnáló piacon produkált nagy zuhanást a magyar akkumulátorgyártás, ami így piacvesztésre utal.
Mindenesetre hamarosan beléphet a debreceni CATL a termelésbe, a kínai akkugyártó nagyhatalom termékei iránt pedig bizonyosan erőteljesebb kereslet lesz, mint amivel jelenleg a gödi Samsung vagy az iváncsai SK bír. Ugyanakkor szakértők szerint a magyar ipar teljesítménye elérhette a mélypontot és az év második felében már felível.
Ha valósnak bizonyul a GM és Kurt Kelty jóslata és valóban küszöbönáll a járműipar teljes átállása az elektromos meghajtásra, akkor egyszerre óriási tér nyílik ki a magyarországi akkugyártási kapacitások előtt is. Egy ilyen globális gazdasági környezetben pedig tündökölhetne a magyar gazdaság és végleg eldőlne, hogy az Orbán-kormánynak igaza volt, amikor minden követ megmozgatott ezeknek a termelési egységeknek a megtelepítésére Magyarországon.
Ez most tényleg fájhat Putyinnak: újabb súlyos szankciókat készít Brüsszel Oroszország ellen – az Északi Áramlat csak a kezdet
Az új intézkedések érintenék a SWIFT-rendszert, az Északi Áramlat gázvezetéket és az olajárplafont is. Az Európai Bizottság állítólag már meg is kezdte a konzultációt az EU tagállamaival.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.