Nem mindennapi konfliktus robbant ki egy csokireklám miatt. Mexikó komoly kártérítést követel a YouTube-sztár MrBeast cégétől, azzal vádolva őket, hogy az ország ősi régészeti lelőhelyeiről készült képeket engedély nélkül használta fel egy csokoládémárka reklámozására.
A 27 éves amerikai influenszer videóját, amelyben a maja romokat látogatta meg, május 10. óta több mint 61 milliószor nézték meg a YouTube-csatornáján, amelyen 395 millió feliratkozója van – írta a The Guardian.
Az „I Explored 2000 Year Old Ancient Temples” (Felfedeztem 2000 éves ősi templomokat) című videóban MrBeast a Mexikó délkeleti részén található ősi maja városokat, köztük Calakmult és Chichén Itzát fedezi fel.
„Nem hiszem el, hogy a kormány ezt engedi nekünk” – mondta el az influenszer a videóban, miután belépett egy piramisba, vagyis sejtette, hogy valószínűleg tilosban jár. Ez egyébként több felhasználó kritikáját is kiváltotta, akik azt kifogásolták, hogy MrBeast hozzáférhetett a mexikóiak számára korlátozott területekre.
Mexikó elnöke, Claudia Sheinbaum a héten kérte annak kivizsgálását, hogy milyen feltételek mellett kapott belépést a szóban forgó területekre a youtuber.
A hivatalos panaszt amiatt nyújtották be az internetes híresség ellem, mert saját márkájú rágcsálnivalóit is reklámozta, a maják által is ajánlott terméknek nevezve azt. Ez a Nemzeti Régészeti és Történeti Intézet számára rendkívül visszatetsző volt.
Bár a szervezet hivatalos álláspontja szerint Mexikó örül annak, hogy a youtubereket és a világ számos részén élő fiatalokat is érdekli a történelmük, valamint kulturális és természeti értékeit, azonban határozottan elítélik azokat, akik ezt kihasználják.
Mint kiderült, a MrBeast mögött álló Full Circle Media produkciós cégnek kiadott engedélyben foglaltakat megszegte a youtuber, ugyanis nem engedélyezték számára a régészeti lelőhelyek képének felhasználását kereskedelmi márkák magánjellegű profitszerzés céljából történő reklámozására.
Mexikó a szerződésben szereplő feltételek be nem tartása miatt kártérítést követel, és a reklámvideó eltávolítását az online felületekről.
Méridában, Yucatán állam fővárosában, ahol a videóban látható Chichén Itzá maja látványosság található, több lakos is nemtetszését fejezte ki a youtubernek adott hozzáférés miatt.
„A korlátozásoknak és szabályozásoknak mindenkire vonatkozniuk kellene: a belföldi turistákra, a külföldi látogatókra és ránk, helyiekre egyaránt” – jelentette ki az 53 éves idegenvezető, Jose Elias Aguayo.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.