BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Mexikó beperelte a maja piramisba bejutó influenszert – emiatt jár a példátlan büntetés

MrBeast videóját több mint 60 milliósan nézték meg pár nap alatt. Mexikóban mégis kiverte a biztosítékot a tartalom, mivel egy tiltott csokireklám is belekerült.

Nem mindennapi konfliktus robbant ki egy csokireklám miatt. Mexikó komoly kártérítést követel a YouTube-sztár MrBeast cégétől, azzal vádolva őket, hogy az ország ősi régészeti lelőhelyeiről készült képeket engedély nélkül használta fel egy csokoládémárka reklámozására.

Chichan Itza, Mexikó, Mexico
influenszer, per
Mexikó kártérítést követel a felvételek engedély nélküli kereskedelmi felhasználása miatt / Fotó: Stephane Frances / AFP

A 27 éves amerikai influenszer videóját, amelyben a maja romokat látogatta meg, május 10. óta több mint 61 milliószor nézték meg a YouTube-csatornáján, amelyen 395 millió feliratkozója van – írta a The Guardian.

Az „I Explored 2000 Year Old Ancient Temples” (Felfedeztem 2000 éves ősi templomokat) című videóban MrBeast a Mexikó délkeleti részén található ősi maja városokat, köztük Calakmult és Chichén Itzát fedezi fel.

„Nem hiszem el, hogy a kormány ezt engedi nekünk” – mondta el az influenszer a videóban, miután belépett egy piramisba, vagyis sejtette, hogy valószínűleg tilosban jár. Ez egyébként több felhasználó kritikáját is kiváltotta, akik azt kifogásolták, hogy MrBeast hozzáférhetett a mexikóiak számára korlátozott területekre.

Mexikó elnöke, Claudia Sheinbaum a héten kérte annak kivizsgálását, hogy milyen feltételek mellett kapott belépést a szóban forgó területekre a youtuber.

A hivatalos panaszt amiatt nyújtották be az internetes híresség ellem, mert saját márkájú rágcsálnivalóit is reklámozta, a maják által is ajánlott terméknek nevezve azt. Ez a Nemzeti Régészeti és Történeti Intézet számára rendkívül visszatetsző volt.

Bár a szervezet hivatalos álláspontja szerint Mexikó örül annak, hogy a youtubereket és a világ számos részén élő fiatalokat is érdekli a történelmük, valamint kulturális és természeti értékeit, azonban határozottan elítélik azokat, akik ezt kihasználják.

Mexikó nem adott engedélyt a reklámcélú felhasználásra

Mint kiderült, a MrBeast mögött álló Full Circle Media produkciós cégnek kiadott engedélyben foglaltakat megszegte a youtuber, ugyanis nem engedélyezték számára a régészeti lelőhelyek képének felhasználását kereskedelmi márkák magánjellegű profitszerzés céljából történő reklámozására.

Mexikó a szerződésben szereplő feltételek be nem tartása miatt kártérítést követel, és a reklámvideó eltávolítását az online felületekről.

Méridában, Yucatán állam fővárosában, ahol a videóban látható Chichén Itzá maja látványosság található, több lakos is nemtetszését fejezte ki a youtubernek adott hozzáférés miatt.

„A korlátozásoknak és szabályozásoknak mindenkire vonatkozniuk kellene: a belföldi turistákra, a külföldi látogatókra és ránk, helyiekre egyaránt” – jelentette ki az 53 éves idegenvezető, Jose Elias Aguayo.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.