Mexikót nem zavarja a vámháború, bővíti a legnagyobb kikötőjét
Fennakadás nélkül folytatódik Mexikó legnagyobb kikötője, a manzanilliói bővítése, a kormányzat ugyanis a vámháború ellenére arra számít, hogy növekedni fog a gazdaság és a kereskedelmi forgalom a továbbiakban is.

A mexikói kormány célja, hogy az ország csendes-óceáni partján fekvő kikötő legyen Latin-Amerika legforgalmasabbika, ami tízmillió konténer kezelésére lesz alkalmas. Már most is ez az ország legnagyobb és Latin-Amerika harmadik legnagyobb kikötője, ahol tavaly majdnem négymillió konténer fordult meg, emlékeztetett a hírrel kapcsolatban a Reuters.
A bővítési munkálatok tavaly novemberben Claudia Sheinbaum elnök jelenlétében kezdődtek meg és a Seatrade Maritime News szakportál szerint hárommilliárd dollárba kerülnek majd. (Egy dollár 358 forint.) Ha elkészül, akkor a manzanillói is bekerül a világ 15 legnagyobb konténerkikötője közé.
Mexikó legnagyobb kikötője segíthet elkerülni a gazdasági visszaesést
A bővítés Sheinbaum egyik legnagyobb infrastrukturális projektje.
A beruházás része Mexikó azon erőfeszítéseinek, hogy elkerülje a vámháború okozta gazdasági visszaesést.
A hét elején ugyanis a Nemzetközi Valutaalap (IMF) csökkentette a legtöbb országra vonatkozó növekedési előrejelzését, és Mexikó is belekerült szórásba. Az IMF szerint 2025-ben 0,3 százalékkal zsugorodik majd az ország GDP-je, mivel az amerikai vámok sújtják az exportot.
Sheinbaum nem ért egyet, szerinte az állami beruházások megakadályozzák a gazdasági visszaesést a kormánya erőfeszítéseinek köszönhetően, amelyeket a hazai ipar fellendítésére tesz. E terv sikere részben az ország kikötőinek, például Manzanillónak a korszerűsítésén múlik.
Az ázsiai forgalmat kezelik Manzanillóban
Julieta Juarez Ochoa, a kikötő kereskedelmi vezetője szerint Manzanillóban egyelőre nem lassították a kereskedelmet az amerikai vámok, részben nyilvánvalóan amiatt, hogy az országra vonatkozó 25 százalékos tarifák még nem léptek életbe.

Nagyrészt azonban az ennek a magyarázata, hogy a Manzanillóba érkező import nagy része Ázsiából, elsősorban
- Kínából,
- Japánból
- és Dél-Koreából,
valamint Latin-Amerikából érkezik, így a jövőben sem számít jelentős hatásra, mondta.
A bővítés növelni fogja Manzanillo kapacitását a konténeres rakomány mellett a szénhidrogéntermékek kezelésére is. A tervek szerint a beruházás Sheinbaum megbízatásának végére, 2030-ra fejeződik be.
A létesítmény összterületét 303 százalékkal, 450 hektárról 1700 hektárra növelik, négy konténerterminál lesz majd.
„Kétségtelenül úgy gondoljuk, hogy ez egy megvalósítható projekt” – mondta Manuel Fernandez, a Manzanillo legnagyobb konténerterminálját üzemeltető SSA Marine Mexico vezérigazgatója.
A projektet állami és magánberuházások keverékéből finanszírozzák, és olyan cégek érdeklődnek iránta, mint a Ferromex, a Grupo Mexico Transportes vasúti leányvállalata.