BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Szépségipari cégek top 10: megjelent a ranglista, vannak nagy meglepetések

A világ legnagyobb szépségipari vállalatainak éves rangsora azt mutatja, hogy földrengésszerű változáson megy keresztül az iparág. A szépségipari cégek és az ágazat teljes árbevétele elérte a 252 milliárd dollárt. Ez azonban mindössze 2,8 százalékos éves növekedés, ami csak a fele a 2023-as 5,3 százalékos növekedésnek. Még mindig európai cégek vezetik az ágazatot.

A globális szépségipari cégek azzal a kihívással küzdenek, hogy a kínai gazdaság folyamatos lassulása súlyosan érintette a tavalyi eladásokat. Számos szereplő számára felmerült a vállalati szerkezetátalakítás, azzal a céllal, hogy elsősorban a nagy potenciállal rendelkező termékkategóriákra koncentráljanak. A szépség- és kozmetikai ipar teljes árbevétele elérte a 252 milliárd dollárt, melynek 18,7 százalékát a L’Oréal adja.

szépségipari cégek L 'Oreal Store
A szépségipari cégek ranglistáját továbbra is a L’Oréal vezeti / Fotó: Cfoto via AFP

A L’Oréal top 100-ban való részesedése ismét nőni kezdett, ha minimálisan is. 

A részesedés úgy alakul, hogy a top 10 vállalat összességében 147,49 milliárd dolláros árbevételt ért el, ami a top 100 teljes bevételének 58,5 százaléka. Ám ez éves szinten 0,9 százalékpontos csökkenés.

A legnagyobb nyertesek a szépségpari cégek versenyében

A vállalatok túlnyomó többsége – 73 százaléka – növekedést könyvelhetett el az árbevételében 2024-ben, de mindössze 29 esetben realizáltak két számjegyű növekedést, szemben az egy évvel korábbi 37 vállalattal. Ez is mutatja a lassulást. Vannak két számjegyű visszaesések is, 17 szereplő közül hétnél több mint 10 százalékos a visszaesés, háromnál pedig több mint 20 százalékos – írják az elemzők.

A legnagyobb nyertesek között szerepel a spanyol Puig, amely először került be a top 10-be, négy hellyel előrébb, mint egy évvel ezelőtt. A sikert a parfüm- és bőrápolási szegmens erős növekedésének köszönheti a cég. Feljebb lépett a francia L’Occitane is, a vállalatnak a Sol de Janeiro virális kampánya adott komoly lendületet, így jutott fel az előkelő 18. helyre.

Nyolc helyet ugrott előre a listán szereplő legnagyobb kínai vállalat, a Proya, így a 28. helyen végzett. A Proya az első kínai vállalat, amelyik be tudott kerülni a 30 legjobb globális szépségipari cég közé. A szépségipar két új milliárdos márkával bővült, az Elf Beauty és a Cosnova is átlépte ezt a mérföldkövet dollárban.

Újoncok a kozmetikai ipar versenypályáján

A tavalyi újoncok között szerepel a D&G Beauty, amelynek eladásai robbanásszerűen megnőttek, mióta visszavette a korábban Shiseido által birtokolt szépségápolási licencét. További figyelemre méltó újoncok a kína Mao Gepingi sminkmárka és az Auréa Group, a The Body Shop új tulajdonosa.

Számolni kell a Shein szépségmárkájával is, amely Sheglam néven szárnyal házon belül, de említésre érdemes az AS Beauty teljesítménye is, amely megvásárolta a Bliss Worldöt az L Cattertontól, és sikeresen megfiatalította a Laura Geller sminkmárkát.

A tőzsde nem hozott fényes sikert

A top 100 kategóriában 49 vállalatot jegyeznek a tőzsdén, ezek közül mindössze 15 cég esetében emelkedett a részvények árfolyama a múlt év folyamán. A legnagyobb nyertes a Victoria’s Secret & Co. volt. A 29 nyilvánosan működő vállalat részvényeinek csökkent az árfolyama, ebből 21 társaság két számjegyű mínuszt könyvelhetett el. 

Az öt legnagyobb esést elkönyvelő cég mélyrepülése nem tavaly kezdődött, ezek:

  • Nu Skin Enterprises
  • Yunnan Botanee
  • Olaplex
  • Estée Lauder Cos. 
  • Shiseido

A top 10 vállalat teljesítményét a ranglista a „szépségápolás” kategóriába tartozó termékek forgalmával mérte. Ide tartoznak  az illatszerek, sminktermékek, bőrápolási, testápolási termékek, napozószerek, hajápolási termékek, dezodorok, valamint a cellulit- és borotválkozási termékek.

Nem sorolták ide a szilárd szappanokat, borotvákat, fogkrémeket, élelmiszereket és diétás élelmiszereket, sem a gyógyszereket, vitaminokat, mosószereket vagy a háztartási gépek forgalmát. Az árbevétel csak a saját márkák forgalmát tartalmazza, a bérgyártást nem.

Szépségipari cégek top 10, a világelit teljesítménye 2024-ben

1. L’Oréal 
Székhely: Clichy, Franciaország
Árbevétel: 47,04 milliárd dollár
Növekedés: 5,6 százalék
Annak ellenére, hogy továbbra is felülmúlta a piac egészét, a szépségipar legnagyobb szereplője sem volt immunis a 2024-es piaci kihívásokra. A vállalat az évet „két félidős történetként” írta le, az erős első fél évet egy gyengébb második követte, a globális lassulásnak és a kínai forgalom csökkenésének köszönhetően.

2. Unilever
Székhely: London
Árbevétel: 26,63 milliárd dollár (becsült)
Növekedés: 1,8 százalék
Az Unilevernél folytatódik a felfordulás, ugyanis a múlt év a működési struktúra egyszerűsítésének és a karcsúsításnak az éve volt Hein Schumacher vezérigazgató vezetésével, aki 2023 júliusában csatlakozott a vállalathoz. Váratlanul érte a piacot, hogy Schumacher közös megegyezéssel márciusban lemondott.

3. Az Estée Lauder Cos.
Székhely: New York
Árbevétel: 15,2 milliárd dollár (becsült)
Növekedés: nem volt

A felső vezetés átrendeződésével, több ezer elbocsátással, az Amazon  forgalom-visszaesésével komoly hullámvasúton ült a vállalat 2024-ben. Ez volt az első év a történetében, hogy egyetlen családtag sem vett részt a cég napi működésében.

4. Procter & Gamble
Székhely: Cincinnati
Árbevétel: 15 milliárd dollár (becsült)
Növekedés: nem volt
A Procter & Gamble szépségápolási üzletágának eredményeire jelentős hatással voltak a gazdasági és geopolitikai nehézségek, különösen Kínában. A cég szépségápolási üzletága 2 százalékos organikus árbevétel-növekedést ért el.

5. LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton 
Székhely: Párizs
Árbevétel: 9,11 milliárd dollár (becsült)
Növekedés: 2 százalék

A menedzsment a szépségápolási üzletágban elért enyhe növekedést ismét az innováció és a szelektív kiskereskedelmi stratégia kombinációjának tulajdonította. Versenytársaihoz hasonlóan a kínai gazdaság folyamatos lassulása visszafogta a növekedést. Az ázsiai forgalom aránya a szépségápolási üzletágban folyamatosan csökken, míg 2020-ben 45 százalék volt, tavaly már csak 30 százalék.

6. Chanel Ltd.
Székhely: London
Árbevétel: 8,54 milliárd dollár (becsült)
Növekedés: 2,6 százalék

Az illatszerüzlet stagnált, a növekedést a sminktermékek hozták a vállalatnak. Az eladások az Egyesült Államok kivételével minden piacon nőttek.

7. Beiersdorf
Székhely: Hamburg
Árbevétel: 8,53 milliárd dollár (becsült)
Növekedés: 4,7 százalék

Ismét erős év volt a német bőrápolási specialista számára. Vincent Warnery vezérigazgató azt nyilatkozta, hogy a második egymást követő évben is „a világ legjobban teljesítő bőrápolási vállalata” a Beiersdorg. A Nivea erős üzletmenetének és az Eucerin folyamatos növekedésének köszönhető a jó teljesítmény.

8. Shiseido
Székhely: Tokió
Árbevétel: 6,55 milliárd dollár (becsült)
Növekedés: 1,8 százalék (becsült)

Ugyan a Shiseido eladásai viszonylag stabilak voltak 2024-ben, amit a belföldi piac fellendülése is elősegített, az üzemi nyereség 73,1 százalékkal zuhant, mivel a kínai gazdaság folyamatos lassulása és a vámmentes termékek piaca jelentősen csökkent.

9. Coty
Székhely: Amszterdam
Árbevétel: 6,1 milliárd dollár (becsült)
Növekedés: 1,7 százalék (becsült)

Az illatszerágazat szárnyalt a Cotynál, bár a legutóbbi eredményjelentések azt mutatták, hogy ez nem volt elég ahhoz, hogy ellensúlyozza az ázsiai gyenge kereslet és az amerikai szűkös készletek okozta nyomást az év második felében.

10. Puig 
Székhely: Barcelona
Árbevétel: 4,79 milliárd dollár (becsült)
Növekedés: 12 százalék (becsült)
Nagy év volt ez a spanyol Puig számára, mivel bemutatkozott a tőzsdén, és tovább erősítette portfólióját. A vállalat a luxuskozmetikumok szegmensben felülmúlta a saját középtávú árbevétel-előrejelzését, és a második fél évben  is erősen a növekedésre helyezte a hangsúlyt.

A második 10 legnagyobb becsült árbevétellel rendelkező vállalat: 
11. Mary Kay (USA) 4,6 milliárd dollár (becsült)
12. Bath & Body Works (USA) 4,58 milliárd dollár (becsült)
13. Natura & Co. (BRA) 4,49 milliárd dollár (becsült)
14. Henkel (GER) 4,24 milliárd dollár (becsült)
15. Kenvue (USA) 4,2 milliárd dollár (becsült)
16. Kao Corp. (JPN) 4,14 milliárd dollár (becsült)
17. Colgate-Palmolive (USA) 3,6 milliárd dollár (becsült)
18. L’Occitane International SA (FRA) 3,14 milliárd dollár (becsült)
19. Amorepacific (KOR) 3,02 milliárd dollár (becsült)
20. LG H&H (KOR) 2,9 milliárd dollár (becsült)
 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.