Bár az elmúlt időszakban a home office munkavégzés aránya világszerte elmarad a koronavírus-járvány idején megszokottól, valószínűleg már soha nem tér vissza a Covid előtti alacsony szintre. Az úgynevezett hibrid munkavégzés elterjedésével egyidejűleg a home office és a távmunka is mobilizálódik. A külföldi kirándulás, vagy akár hosszabb kint tartózkodás alatt dolgozó digitális nomádok megítélése változó, egyes országok kifejezetten megcélozzák őket, de vannak területek, ahol kevésbé fogadják őket tárt karokkal.
Az Egyesült Államokban azonban a távmunka digitalizációjának egy új módját kezdték el megvalósítani. A floridai Brightline vasúttársaság partnerséget indít az Industrious irodapiacra és coworkingre fókuszáló vállalattal, melynek keretében vasútállomásainak egyes részeit, valamint egész vasúti kocsikat is coworking terekké alakítanak át – számolt be róla a Fast Company.
A speciális coworking terek májustól a Brightline által üzemeltetett Miami, Fort Lauderdale, West Palm Beach és Orlando állomásokon várják az utasokat, illetve egy foglalható vasúti kocsiban is rendelkezésre állnak az üzleti megbeszélések vagy zártkörű rendezvények számára.
„Ha az emberek bárhol dolgozhatnak, akkor bárhol lehet a munkahelyük, akár egy vonaton is” – mondta Jamie Hodari, az Industrious társalapítója és vezérigazgatója.
A Brightline szerint a coworking munkahelyek kialakításának köszönhetően az utasok ezentúl még könnyebben igénybe vehetik nagy sebességű vonataikat, mivel így az üzleti utak is gördülékenyebbé válnak, a vonaton történő munkavégzés pedig megkönnyíti azt, hogy a szabadidős programokra utazók a műszak vége után egyből meg is érkezzenek célállomásukra.
„Ezzel a megoldással a mobilitás révén növelni tudjuk a modern kor szakembereinek hatékonyságát, termelékenységét” – jelentette ki Megan Del Prior, a Brightline vállalati partnerségekért felelős alelnöke.
Hozzátette, hogy sokan üzleti céllal utaznak járataikon, például a Miamiból Orlandóba tartó távolsági vonatokat sokan ingázásra használják, és az út során szinte végig dolgoznak, nemcsak a vonatokon, hanem az állomásokon, a vonatra várva is. A coworking tereket a Brightline állomásain belül található, kihasználatlan konferencia- és tárgyalótermekben alakítják ki.
A coworking vasúti kocsik a tervek szerint
Hodari szerint szerint az együttműködés egy vasúttársasággal mindkét fél számára gyümölcsöző lehet. A kooperáció ötlete az Industrious korábbi tapasztalataiból nőtt ki, a cég ugyanis már többször is sikerrel alakított ki nem szokványos helyszíneken munkaterületeket.
Még 2018-ban az L.L. Bean outdoor ruházati márkával együttműködve egy pop-up szabadtéri coworking teret hozott létre a New York-i Madison Square Gardenben. Az alkalmi helyszín hamar megtelt, ami ékes bizonyítéka volt annak, hogy az emberek nagyon kíváncsiak arra, hogy kipróbálják a munkavégzést egy számukra ismeretlen, nem éppen megszokott helyszínen. Ráadásul az még a pandémia előtt több mint egy évvel történt.
A cégvezető szerint coworking terek kialakítása a vasútállomásokon kézenfekvő, mivel felismerték, hogy az emberek már most is dolgoznak ezekben a helyiségekben, sokszor telefonálnak, amíg a vonatra várnak, vagy dolgoznak a projektjeiken, miután a vonat elindult. Azonban az ilyesfajta munkavégzés nem mindig komfortos, emiatt nem is annyira produktív, mint amennyire lehetne.
„Gyakran ez egy nem túl komfortos és rendkívül terméketlen dolog. Ráadásul a mellettünk ülő emberek számára is kellemtelen lehet, amikor épp hangosan telefonálunk, vagy magunk köré pakoljuk az irodánkat. Ezzel akaratlanul is kellemetlenséget okozunk” – mondta a cégvezető.
A megbeszélésekre és fókuszált munkavégzésre szolgáló külön helyiségek lehetővé teszik az emberek számára, hogy jobban kihasználják az utazásra szánt időt. Hodari szerint ennek köszönhetően nem szűnik meg a produktivitás vagy a kollégákkal és ügyfelekkel való kapcsolattartás csak azért, mert mozgásban vagyunk.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.