BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
null

Brüsszel hadat üzent az olcsó kínai árunak: brutálisan megadóztatják a csomagokat – bajba kerülhet a Temu

Jelentősen szigorítana az Európai Unió a Kínából érkező, olcsó online rendelésekre vonatkozóan. Egy új javaslat szerint kéteurós csomagátalánydíj sújtaná a Temu és a Shein küldeményeit, ami gyakorlatilag minden uniós vásárlót érinthet.

Az Európai Unió nyilvánosságra hozta régóta várt javaslatát, amellyel megadóztatná a közösségen kívülről, főként Kínából érkező, kis értékű online rendelések dömpingjét. A csomagátalánydíj minden olyan küldeményre vonatkozna, amely közvetlenül a vásárló otthonába érkezik, és az uniós vámhatárt – azaz 150 eurót – nem lépi túl. A szabályozás elsődleges célpontjai: a Temu és a Shein, a két kínai e-kereskedelmi óriás – írta az Origo.

Temu SHein Eu
Egy új javaslat szerint kéteurós csomagátalánydíj sújtaná a Temu és a Shein küldeményeit, ami gyakorlatilag minden uniós vásárlót érinthet / Fotó: AFP

A javaslat értelmében minden egyes közvetlenül kiszállított csomag után fix 2 eurót kellene fizetni. 

Ezt papíron nem a fogyasztók, hanem a piacterek vagy eladóik fizetnék – de könnyen elképzelhető, hogy ezt az összeget a termékárakba építve a vásárlók állják majd.

A kereskedelmi biztos, Maros Sefcovic szerint az új szabály célja az, hogy az uniós vámtisztviselők és postaszolgálatok által végzett többletmunka költségeit legalább részben ellensúlyozzák.

Emellett a díjból befolyó összegek az EU központi költségvetését is gazdagíthatják.

Temu és Shein: 222 millió vevő, napi csomaghadjárat

A javaslat nem légből kapott: mint azt a Világgazdaság korábban megírta, az EU becslése szerint tavaly 4,6 milliárd darab kis értékű küldemény érkezett a tagállamokba, ezeknek 90 százaléka Kínából jött. A Shein és a Temu együtt több mint 220 millió uniós vásárlóval büszkélkedik – ez a két platform uralja a kontinensre zúduló olcsó divatcikkek és háztartási termékek piacát.

G7-csúcs: mi legyen a kínai dömpinggel? Bajban lesz a Shein és a Temu

Kanadában tanácskoznak a legfejlettebb államok képviselői. A G7-csúcs napirendjén szerepel a kis értékű kínai áruk dömpingjének kérdése, valamint az olajárplafon is.

Az olcsóság azonban komoly problémákat rejt: az áruk minősége gyakran kifogásolható, és az uniós szabványok betartása is nehezen ellenőrizhető ekkora volumen mellett. Ráadásul az európai kiskereskedők versenyképességét is aláássa az árelőnnyel operáló kínai platformok jelenléte.

A javaslat különbséget tenne közvetlen és közvetett szállítás között: ha egy csomag előbb uniós raktárba érkezik, a kereskedőknek csak 0,5 eurót kellene fizetniük darabonként.

Érdekesség, hogy az EU-s bejelentés röviddel azután történt, hogy az Egyesült Államok is szigorított. 

Bár a korábbi, 800 dolláros értékhatár feletti rendelésekre vonatkozó, 120 százalékos vámot csökkentették, a csomagonkénti 100 dolláros fix díj ott is megmaradt. A trend világos: a világ nagy gazdaságai egyre kevésbé nézik tétlenül a kínai csomagáradatot.

Bár a Shein és a Temu is hangsúlyozta, hogy együttműködnek az európai hatóságokkal, a javaslat elfogadása érzékenyen érintheti üzleti modelljüket. Az EU célja ugyanakkor nem feltétlenül a büntetés: a közös piacon működő vállalkozásokhoz képest szeretnék kiegyenlíteni a versenyfeltételeket.

A javaslat elfogadása előtt természetesen még számos egyeztetés várható, de ha életbe lép, az európai online vásárlók számára új korszak kezdődhet – ahol minden egyes „filléres” rendelésnek kézzelfogható ára lesz.

Új, Temu- és Shein-gyilkos boltóriás érkezik Magyarországra: ezt kell tudni róla

Az Amazon tavaly november óta teszteli az olcsó kereskedelmi platformját az Egyesült Államokban. A Haul az év végére több európai országba is megérkezhet.

 

 

  •  

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.