BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
null

Trump nem vár tovább a Boeingre, egy használt luxusrepülőt újíttat fel elnöki gépnek

A Boeing évek óta tartó csúszásait megelégelve Donald Trump egy kisebb, amerikai védelmi ipari céget keresett meg azzal, hogy egy használt Boeing–747-est alakítsanak át számára elnöki különgéppé az idei év végéig.

Donald Trumpnak elege lett abból, hogy a Boeing által hosszú évekkel ezelőtt megígért új elnöki különgépek nem igazán akarnak elkészülni. Trump még az első elnöki ciklusa alatt adott megbízást két vadonatúj gép legyártására, hogy lecserélhesse a jelenleg is használatban lévő, ám korszerűnek már legnagyobb jóindulattal sem mondható két Boeing–747-est.

Trump új különgépe, Donald Trump
Donald Trump új különgépe a tervek szerint őszre vagy az idei év végére készülhet el / Fotó: AFP

A két aktuálisan használt gép meglehetősen régi, még George H. W. Bush elnöksége idején, tehát legjobb esetben is a 90-es évek elején kezdték „pályafutásukat”, így koruknál fogva folyamatos és egyre gyakoribb, nagyobb volumenű karbantartásra, javításokra szorulnak.

Kézenfekvőnek hangzik tehát a cseréjük, csak éppen a megbízást 3,9 milliárd dolláros szerződés keretében elnyerő Boeing olyan lassan halad a munkával, hogy ahhoz képest a Luca széke valamiféle sorozatgyártott nagyipari terméknek tűnik. Az új repülőknek az eredeti tervek egyik verziója szerint már tavaly el kellett volna készülniük, a folyamatot azonban számos nehézség hátráltatta az alkatrészhiánytól a gyártási problémákig, az előzetesen erre szánt keretet pedig már mostanra is több milliárd dollárral sikerült túllépni.

A Wall Street Journal cikke szerint Trump megelégelte az egy helyben toporgást és lépett. Megkereste a L3Harris nevű amerikai vállalatot, hogy egy korábban katari tulajdonban lévő Boeing–747-es alakítsanak át számára elnöki géppé. 

Az elnökhöz közel álló források szerint Trump már az ősz folyamán szeretné használatba venni a felújított gépet, más értesülések alapján az idei év végéig kell elkészülnie az új Air Force One-nak.

A Wall Street Journal szintén bennfentes forrásokat említve arról is ír, hogy április 18-án Trump a Fehér Házban személyesen tárgyalt a helyzetről a Boeing vezérigazgatójával. A lap megkereste az érintett feleket, ám sem a Fehér Ház, sem a Boeing, sem a L3Harris nem kívánt reagálni.

A L3Harris egyébként nem kispályás szereplője a védelmi iparnak, alvállalkozóként például ők készítették volna a két új elnöki géphez a kommunikációs rendszereket. A vállalat 2019-ben jött létre az L3 Technologies és a Harris Corp. egyesülését követően, azóta folyamatosan növekszik, és kimondott célja, hogy a Pentagon egyik fő partnerévé váljon. Jelenlegi éves bevételük nagyjából a harmada a Boeingének.

Már Biden elnöksége alatt is felmerült, hogy felbontanák a Boeinggel kötött szerződést

A Wall Street Journal úgy tudja, hogy a Fehér Ház illetékesei már Trump beiktatását megelőzően, még Biden elnöksége alatt is komolyan fontolóra vették a két új gép legyártásáról szóló szerződés felbontását, az elnök idei hivatalba lépését követően pedig annak lehetőségét is megvizsgálták, hogy érdemes-e beperelniük a Boeinget esetleg. 

A Boeing képviselői már a tavaly novemberi elnökválasztás környékén jelezték az amerikai kormányzat érintett szereplői felé, hogy a repülőgépgyártó 2035-nél hamarabb nem fogja tudni szállítani a gépeket.

A fentiek tükrében nem meglepő, hogy Trump választási győzelmét követően hamar tárgyalásokat kezdeményezett a Boeing vezetőjével, és Elon Muskot kérte meg, hogy segítsen felgyorsítani az egyeztetéseket.

Musk nagy elánnal vetette bele magát a tárgyalásokba, állítólag már Trump hivatalba lépése előtt részletes információkat kért a projektről, majd rendszeresen telefonon érdeklődött arról, hogy halad a munka és személyesen is megtekintette a készülő gépeket a Boeing San Antonióban található gyárában.

Az elnök eltökélt, de a szakértő szerint kicsi az esély rá, hogy idén tényleg elkészül Trump új különgépe

Donald Trump aztán idén februárban már utalt arra, nem biztos, hogy kivárja, amíg elkészülnek a régóta várt gépei. Az elnök, miután több mint egy órát töltött azzal, hogy tüzetesen megnézett egy korábban a katari állam tulajdonában lévő Boeing–747-est a floridai West Palm Beachen, megjegyezte, lehetséges, hogy venni fog egy új gépet, majd hozzátette, hogy nincs megelégedve a Boeing céggel. Jó esély van rá, hogy ez ugyanaz a gép, amelynek az átalakítására a Wall Street Journal szerint Trump nemrégiben megbízást adott.

Akárhogy is lesz, a lapnak nyilatkozó szakértő szerint kicsi az esély, hogy az év végéig, pláne őszig be tudják fejezni a luxusrepülő teljes körű átalakítását, hogy az minden téren megfeleljen az elnöki különgép felé támasztott kritériumoknak. 

Át lehet festeni, lehet fejlesztéseket eszközölni a kommunikációs rendszeren, de ilyen rövid határidővel ennél komolyabb átalakítások aligha férnek bele

– fogalmazott Andrew Hunter, aki a légierő beszerzési vezetője volt Joe Biden elnöksége alatt.

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.