Donald Trumpnak elege lett abból, hogy a Boeing által hosszú évekkel ezelőtt megígért új elnöki különgépek nem igazán akarnak elkészülni. Trump még az első elnöki ciklusa alatt adott megbízást két vadonatúj gép legyártására, hogy lecserélhesse a jelenleg is használatban lévő, ám korszerűnek már legnagyobb jóindulattal sem mondható két Boeing–747-est.
A két aktuálisan használt gép meglehetősen régi, még George H. W. Bush elnöksége idején, tehát legjobb esetben is a 90-es évek elején kezdték „pályafutásukat”, így koruknál fogva folyamatos és egyre gyakoribb, nagyobb volumenű karbantartásra, javításokra szorulnak.
Kézenfekvőnek hangzik tehát a cseréjük, csak éppen a megbízást 3,9 milliárd dolláros szerződés keretében elnyerő Boeing olyan lassan halad a munkával, hogy ahhoz képest a Luca széke valamiféle sorozatgyártott nagyipari terméknek tűnik. Az új repülőknek az eredeti tervek egyik verziója szerint már tavaly el kellett volna készülniük, a folyamatot azonban számos nehézség hátráltatta az alkatrészhiánytól a gyártási problémákig, az előzetesen erre szánt keretet pedig már mostanra is több milliárd dollárral sikerült túllépni.
A Wall Street Journal cikke szerint Trump megelégelte az egy helyben toporgást és lépett. Megkereste a L3Harris nevű amerikai vállalatot, hogy egy korábban katari tulajdonban lévő Boeing–747-es alakítsanak át számára elnöki géppé.
Az elnökhöz közel álló források szerint Trump már az ősz folyamán szeretné használatba venni a felújított gépet, más értesülések alapján az idei év végéig kell elkészülnie az új Air Force One-nak.
A Wall Street Journal szintén bennfentes forrásokat említve arról is ír, hogy április 18-án Trump a Fehér Házban személyesen tárgyalt a helyzetről a Boeing vezérigazgatójával. A lap megkereste az érintett feleket, ám sem a Fehér Ház, sem a Boeing, sem a L3Harris nem kívánt reagálni.
A L3Harris egyébként nem kispályás szereplője a védelmi iparnak, alvállalkozóként például ők készítették volna a két új elnöki géphez a kommunikációs rendszereket. A vállalat 2019-ben jött létre az L3 Technologies és a Harris Corp. egyesülését követően, azóta folyamatosan növekszik, és kimondott célja, hogy a Pentagon egyik fő partnerévé váljon. Jelenlegi éves bevételük nagyjából a harmada a Boeingének.
A Wall Street Journal úgy tudja, hogy a Fehér Ház illetékesei már Trump beiktatását megelőzően, még Biden elnöksége alatt is komolyan fontolóra vették a két új gép legyártásáról szóló szerződés felbontását, az elnök idei hivatalba lépését követően pedig annak lehetőségét is megvizsgálták, hogy érdemes-e beperelniük a Boeinget esetleg.
A Boeing képviselői már a tavaly novemberi elnökválasztás környékén jelezték az amerikai kormányzat érintett szereplői felé, hogy a repülőgépgyártó 2035-nél hamarabb nem fogja tudni szállítani a gépeket.
A fentiek tükrében nem meglepő, hogy Trump választási győzelmét követően hamar tárgyalásokat kezdeményezett a Boeing vezetőjével, és Elon Muskot kérte meg, hogy segítsen felgyorsítani az egyeztetéseket.
Musk nagy elánnal vetette bele magát a tárgyalásokba, állítólag már Trump hivatalba lépése előtt részletes információkat kért a projektről, majd rendszeresen telefonon érdeklődött arról, hogy halad a munka és személyesen is megtekintette a készülő gépeket a Boeing San Antonióban található gyárában.
Donald Trump aztán idén februárban már utalt arra, nem biztos, hogy kivárja, amíg elkészülnek a régóta várt gépei. Az elnök, miután több mint egy órát töltött azzal, hogy tüzetesen megnézett egy korábban a katari állam tulajdonában lévő Boeing–747-est a floridai West Palm Beachen, megjegyezte, lehetséges, hogy venni fog egy új gépet, majd hozzátette, hogy nincs megelégedve a Boeing céggel. Jó esély van rá, hogy ez ugyanaz a gép, amelynek az átalakítására a Wall Street Journal szerint Trump nemrégiben megbízást adott.
Akárhogy is lesz, a lapnak nyilatkozó szakértő szerint kicsi az esély, hogy az év végéig, pláne őszig be tudják fejezni a luxusrepülő teljes körű átalakítását, hogy az minden téren megfeleljen az elnöki különgép felé támasztott kritériumoknak.
Át lehet festeni, lehet fejlesztéseket eszközölni a kommunikációs rendszeren, de ilyen rövid határidővel ennél komolyabb átalakítások aligha férnek bele
– fogalmazott Andrew Hunter, aki a légierő beszerzési vezetője volt Joe Biden elnöksége alatt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.