BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Lemerül, drága, olcsó a fenntartása és nem szennyez: megosztja az embereket az elektromos autók kérdése

Akinek már van, szereti az elektromos autóját, akinek még nincs, egyre kevésbé akar vásárolni magának. Az elektromos autók drága volta még mindig óriási gondot okoz a sofőröknek, így sokan inkább maradnak a belső égésű modelleknél egy friss felmérés szerint.

A magas eladási ár továbbra is jelentős akadály az elektromos járművek elterjedésében. Az Egyesült Államokban és Európában is csökken a hajlandóság a vezetők között arra, hogy belső égésű motorral hajtott autójukat elektromosra cseréljék. Azaz a nyugati országokban egyre kevesebben váltanának elektromos autókra a Shell felmérése szerint.

elektromos autó St.,John's,,Newfoundland,,Canada-,June,1,,2024:,A,Row,Of
Az  elektromos autók megfizethetőségének hiánya még mindig óriási gondot okoz a sofőröknek / Fotó: Shutterstock

A Shell több mint 15 ezer, kínai, amerikai és európai autóvezető körében végzett márciusi felmérése rávilágít az elektromos járművekkel kapcsolatos véleménykülönbségek növekedésére.

A hagyományos meghajtású autók európai tulajdonosainak 43 százaléka szerint az elektromos járművek nem megfizethetők.

A belső égésű motorral hajtott autót használók körében az Egyesült Államokban és Európában is csökkent az érdeklődés az elektromos járműre való áttérésre idén 2024-hez képest, 34 százalékról 31 százalékra, illetve 48 százalékról 41 százalékra.

A vizsgált országok közül egyedül Kínában volt érdemi növekedés: a kizárólag e-autót használó sofőrök aránya 72 százalékról 89 százalékra nőtt.

Szeretik az elektromos autójukat a tulajdonosok

Világszerte tízből kilencen arról számoltak be, hogy a meglévő után a következő autónak is szívesen választanának elektromos járművet. 

Egyre kevesebb EV-tulajdonos érzi a szükségét egy belső égésű motorral működő „tartalékautó” fenntartásának. 

Az európai töltési élmény továbbra is elmarad a világ élvonalától: a sofőrök 51 százaléka mondta azt, hogy az elmúlt 12 hónapban javult a nyilvános töltők megbízhatósága, míg Kínában 74 százalék, az Egyesült Államokban pedig 80 százalék.

Sőt, az európai válaszadók csupán 17 százalék gondolta azt, hogy a nyilvános töltés ár-érték arányban megéri – szemben a kínai 69, illetve az amerikai 71 százalékkal.

Összességében az EV-használók kevesebbet aggódnak amiatt, hogy lemerül az autójuk, mint egy évvel ezelőtt, 75 százalékuk szerint pedig javult a nyilvános töltőpontok elérhetősége és választéka.

Az európaiak 78 százaléka szerezte be újonnan az e-autóját, ami visszaesés a tavalyi 82 százalékhoz képest. Ez arra utal, hogy a használtautó-piac tovább bővül, és a megfizethetőség javulásán keresztül egyre több fogyasztó számára válik elérhetővé az elektromos mobilitás – vonta le a következtetést a Shell a közleményében.

A magyar autósok kilógnak a sorból. A Világgazdaság korábban arról számolt be, hogy a Használtautó.hu felmérése szerint májusban jócskán felülmúlta az elektromos és hibrid hajtáslánccal ellátott gépjárművek iránti érdeklődés a tavalyi szintet. Eközben a benzines és dízelautók összesítve még mindig népszerűbbek voltak, ám az érdeklődés maradt a tavalyi szinten.

Zuhan az elektromos autók ára, holott szárnyal a népszerűségük

Több mint egymillió forinttal csökkent a Használtautó.hu-n kínált elektromos gépjárművek átlagára 2024 első negyedévéhez képest, miközben mind a kínálat, mind a kereslet növekszik. Míg éveken át stabilan a BMW i3 volt az ezen hajtáslánc iránt érdeklődők kedvence, idén megtörtént a trónfosztás – és nem meglepő módon egy Tesla vette át a helyét.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.