Június elejével gyakorlatilag beköszöntött a nyár, a májusi hűvös idő is látszólag már a múlté. Sokan vannak, akik a kellemes nyári időt nem klimatizált otthonaikban, vagy épp a Balatonon szeretnék tölteni, hanem külföldi nyaralásban gondolkodnak. A magyarok számára közkedvelt úti cél a tengerpart, azon belül is az egyik legnépszerűbb Görögország.
Bár a turizmus az ország egyik fő bevételi forrása, és évről évre rengetegen keresik fel Görögországot a világ minden pontjáról, mégis vannak olyan szabályok, amelyekre turistaként nagyon oda kell figyelni, vagy kellemetlen meglepetés ér minket. Ezeket gyűjtötte csokorba a Handelsblatt cikke.
A visszatérő vendégek számára jelentős változás, hogy az athéni parlament döntése értelmében a héten új közúti közlekedési szabályokat vezetnek be. Ennek oka az ország kedvezőtlen baleseti statisztikája, különösen a halálos balesetek számát tekintve.
Az új szabályozás értelmében, ha valakit rajtakapnak, hogy mobiltelefont használ a volánnál,
Ugyanezek a büntetési tételek vonatkoznak azokra is, akiket bukósisak nélkül motorozáson kapnak.
A Görög Közlekedési Szövetség becslése szerint minden ötödik motoros sisak nélkül közlekedik. Ez a statisztikákon is látszik, ugyanis a motorkerékpárosok aránya a halálos közúti balesetet szenvedők között 38 százalék, miközben az EU-átlag 18 százalék. A motoros halálos áldozatok több mint kétharmada nem viselt sisakot.
Az új görög KRESZ a sebességkorlátozásokon is szigorít. A jövőben a szűk sikátorokban és utcákban 30 kilométer per óra, a városközpontok főútjain pedig 50 kilométer per óra lesz a sebességhatár. Ezzel szemben az autópályákon emelik a maximális sebességet, az eddigi 130 kilométer helyett 140 kilométer lesz megengedett.
A bírságok a sebességhatár túllépésétől függően változnak, a csúcspont 8000 eurós (3,2 millió forint) bírság és négyéves vezetéstől való eltiltás lesz, ezt azok érdemelhetik ki, akik 200 kilométer per óránál nagyobb sebességgel száguldoznak az utakon.
Különösen szigorú büntetésekkel sújtja a törvény a rögtönzött utcai versenyzést és a közutakon tanúsított agresszív magatartást, például a verekedést. A törvény 2000 eurós pénzbírságot és egyéves eltiltást ír elő az első szabálysértésért. Ismételt elkövetés esetén a büntetés 4000 euró és két év vezetéstől való eltiltás, harmadik alkalommal pedig 8000 eurós bírság és négy év jogosítványbevonás jár.
Az új szabályozás szerint tilos a dohányzás a volánnál 12 év alatti gyermekek jelenlétében. Az ittas vezetés határértéke pedig 0,5 ezrelék lesz. Akit ennél magasabb alkoholszinttel csípnek nyakon, az 1000 eurós (400 ezer forint) bírságra és a vétség súlyosságától függően akár tíz évig terjedő vezetéstől való eltiltásra számíthat.
A szakértők azt tanácsolják, hogy ha autóval utazunk Görögországba, akkor mindenképpen érdemes teljes körű utasbiztosítást kötni. A hatóság adatai alapján ugyanis a görög utakon közlekedő, mintegy 8 millió járműből körül-belül 500 ezer nem rendelkezik kötelező biztosítással. A kormány azt tervezi, hogy fellép ez ellen is, azonban addig érdemes megelőzni a bajt, hiszen sokba kerülhet egy baleset akkor is, ha nem mi vagyunk a hibásak.
Nemcsak személyautóval, hanem lakóautóval is fontos a körültekintés. 2025 eleje óta ugyanis tilos 24 óránál hosszabb ideig bárhol parkolni lakóautóval. Ez alól csak a kifejezetten lakóautók számára kijelölt kempingek vagy parkolók jelentenek kivételt.
A szabálysértésekért itt is magas bírságokat szabnak ki, ugyanis utasonként 300 euróra (120 ezer forint) lehet megbírságolni a lakóautózókat. Ha a kempingező felszólal a bírság ellen, vagy megpróbál kereket oldani, akkor akár 3000 eurós (1,2 millió forint) pénzbírságra és akár három hónap börtönbüntetésre is számíthat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.