Növekvő számban érkeznek a kínai konténerhajók az Egyesült Államok legnagyobb nyugati parti kikötőibe, a Los Angeles-ibe és a Long Beach-ibe, hogy leszállítsák a megrendelt árukat az importvámok emelkedése előtt. Donald Trump augusztus 12-ig adott határidőt Pekingnek a kereskedelmi megállapodás megkötésére, mielőtt visszaállnak a tarifák a 145 százalékos szintre.
A horribilis vámokat Trump áprilisban vetette ki a Kínából érkező importra, és ennek a hatása azonnal meg is látszott a kétoldalú konténerforgalmon, amely jelentősen visszaesett mindkét irányban.
A világ két legnagyobb gazdasága május közepén 90 napig érvényes „tűzszünetet” kötött a vámháborúban, a kínai importárukra 30, az amerikaiakra 10 százalékos tarifa érvényes, és ennek a hatása is meglátszik már a konténerforgalomban, az elmúlt napokban egyre több hajó érkezik a két nagy kaliforniai kikötőbe:
„Ez elég jól jelzi, milyen mértékben fog növekedni az érkező konténerhajók száma a következő egy-két hétben” – nyilatkozta a CNBC-nek J. Kipling Louttit kapitány, a dél-kaliforniai kikötők forgalmáról adatokat biztosító Marine Exchange of Southern California (MX SoCal) ügyvezető igazgatója. Elmondása szerint
2025 januárja óta ez a legtöbb konténerhajó, amely az ország legforgalmasabb kikötőjébe tart
(a korábbi csúcsok 2024 júliusában és szeptemberében voltak).
Az elkövetkező hetekre vonatkozó előrejelzés magában foglalja a mindkét irányban még úton lévő konténerhajók átlagát.
A konténerhajók számának növekedése várható volt, de nem lesz tartós, az óceáni árufuvarozási megrendelések néhány hetes megugrás után máris visszaestek.
Torlódásra sem számítanak a nyugati parti kikötőkben a forgalom közelmúltbeli gyengülése miatt.
A kereskedelmi háború miatt sok amerikai importőr szüneteltette a megrendeléseket, a Long Beach-i kikötő termináljai például 60, a Los Angeles-iek 70 százalékos kapacitással működnek. Mario Cordero, az előbbi vezérigazgatója elmondta, jól felkészültek a hajóforgalom várható megnövekedésére a következő hetekben és azon túl.
„Örülünk a több rakománynak, és várakozással tekintünk a kereskedelempolitikai kérdések megoldása elé – mondta –, amelyek annyi bizonytalanságot okoztak a szállítmányozóknak.”
Gene Seroka, a Los Angeles-i kikötő ügyvezető igazgatója arra számít, hogy a július forgalmas lesz, de annak nincsen jele, hogy a kiskereskedők fel akarnák tölteni a készleteket a termékek széles választékából hálaadásra és az év végi ünnepekre.
A kikötő a koronavírus-járvány alatti csúcshoz képes csak nem egészen 30 százalékon működik, „van tehát bőven helyünk rá, hogy kezeljük a rakományokat” – nyugtatott.
Az érkező hajók a várakozások szerint tele lesznek.
A konténerek számának növekedése fellendíti a közúti és vasúti fuvarozók, valamint a raktározási vállalatok forgalmát is. A dokkokban is több embert foglalkoztatnak, mint az elmúlt hetekben.
A forgalom azonban még így is elmarad az ilyenkor megszokottól, és a kereskedelmi tárgyalások végkimenetele hatással lesz az év egész hátralévő részére.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.