Özönlenek a kínai konténerhajók az Egyesült Államokba, hogy megelőzzék a magas vámokat
Növekvő számban érkeznek a kínai konténerhajók az Egyesült Államok legnagyobb nyugati parti kikötőibe, a Los Angeles-ibe és a Long Beach-ibe, hogy leszállítsák a megrendelt árukat az importvámok emelkedése előtt. Donald Trump augusztus 12-ig adott határidőt Pekingnek a kereskedelmi megállapodás megkötésére, mielőtt visszaállnak a tarifák a 145 százalékos szintre.

A horribilis vámokat Trump áprilisban vetette ki a Kínából érkező importra, és ennek a hatása azonnal meg is látszott a kétoldalú konténerforgalmon, amely jelentősen visszaesett mindkét irányban.
A világ két legnagyobb gazdasága május közepén 90 napig érvényes „tűzszünetet” kötött a vámháborúban, a kínai importárukra 30, az amerikaiakra 10 százalékos tarifa érvényes, és ennek a hatása is meglátszik már a konténerforgalomban, az elmúlt napokban egyre több hajó érkezik a két nagy kaliforniai kikötőbe:
- múlt pénteken 64,
- szombaton 68,
- vasárnap szintén 64.
„Ez elég jól jelzi, milyen mértékben fog növekedni az érkező konténerhajók száma a következő egy-két hétben” – nyilatkozta a CNBC-nek J. Kipling Louttit kapitány, a dél-kaliforniai kikötők forgalmáról adatokat biztosító Marine Exchange of Southern California (MX SoCal) ügyvezető igazgatója. Elmondása szerint
2025 januárja óta ez a legtöbb konténerhajó, amely az ország legforgalmasabb kikötőjébe tart
(a korábbi csúcsok 2024 júliusában és szeptemberében voltak).

Az elkövetkező hetekre vonatkozó előrejelzés magában foglalja a mindkét irányban még úton lévő konténerhajók átlagát.
Ismét visszaesik majd a konténerhajók száma
A konténerhajók számának növekedése várható volt, de nem lesz tartós, az óceáni árufuvarozási megrendelések néhány hetes megugrás után máris visszaestek.
Torlódásra sem számítanak a nyugati parti kikötőkben a forgalom közelmúltbeli gyengülése miatt.
A kereskedelmi háború miatt sok amerikai importőr szüneteltette a megrendeléseket, a Long Beach-i kikötő termináljai például 60, a Los Angeles-iek 70 százalékos kapacitással működnek. Mario Cordero, az előbbi vezérigazgatója elmondta, jól felkészültek a hajóforgalom várható megnövekedésére a következő hetekben és azon túl.
„Örülünk a több rakománynak, és várakozással tekintünk a kereskedelempolitikai kérdések megoldása elé – mondta –, amelyek annyi bizonytalanságot okoztak a szállítmányozóknak.”

Gene Seroka, a Los Angeles-i kikötő ügyvezető igazgatója arra számít, hogy a július forgalmas lesz, de annak nincsen jele, hogy a kiskereskedők fel akarnák tölteni a készleteket a termékek széles választékából hálaadásra és az év végi ünnepekre.
Jó üzlet a kikötők mellett a szállítmányozóknak is
A kikötő a koronavírus-járvány alatti csúcshoz képes csak nem egészen 30 százalékon működik, „van tehát bőven helyünk rá, hogy kezeljük a rakományokat” – nyugtatott.
Az érkező hajók a várakozások szerint tele lesznek.
A konténerek számának növekedése fellendíti a közúti és vasúti fuvarozók, valamint a raktározási vállalatok forgalmát is. A dokkokban is több embert foglalkoztatnak, mint az elmúlt hetekben.
A forgalom azonban még így is elmarad az ilyenkor megszokottól, és a kereskedelmi tárgyalások végkimenetele hatással lesz az év egész hátralévő részére.


