BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hat a vámháború, egyre kevesebb konténerhajó érkezik az Egyesült Államokba

A kínai import mellett csökken az amerikai export is. Az amerikai konténerforgalom azonnal visszaesett a vámok érvénybe lépése után.

Megugrott az amerikai konténerimport áprilisban, mivel a vállalatok igyekeztek elkerülni Donald Trump elnök vámjait. A tendencia azonban megfordulni látszik májusban, miután életbe léptek a 145 százalékos tarifák a kínai árukra. Kikötői jelentések szerint jelentős mértékben visszaesett az amerikai konténerforgalom mindkét irányban, és a neheze még hátravan.

amerikai konténerforgalom
Áprilisban megugrott, májusban visszaesik az amerikai konténerforgalom / Fotó: AFP

Áprilisban 9,1 százalékkal emelkedett a konténerforgalom az egy évvel korábbihoz képest; ez több mint 2,4 millió egységet jelent, ami a második legmagasabb havi érték – közölte csütörtökön a logisztikai és ellátási lánc menedzsment megoldásokra szakosodott Descartes.

A Kínából importált áru mennyisége a múlt hónapban 6,2 százalékkal növekedett, a teljes behozatal 33,4 százalékát tette ki.

Donald Trump április 9-én vetett ki 145 százalékos vámot Kínára, ez azonban azokra az árucikkekre nem vonatkozott, amelyek már úton voltak az Egyesült Államok felé. Május elején kezdtek el érkezni a nyugati parti kikötőkbe azok a hajók, amelyeknek a szállítmányát már ez a tarifa terheli.

 

A kikötők már érzik az amerikai konténerforgalom visszaesését

A kínai import legnagyobb amerikai fogadóállomása a Los Angeles-i kikötő, ahol már a héten 35 százalékkal kevesebb teherárura számítanak a tavalyinál – mondta a Reutersnek Gene Seroka ügyvezető igazgató. Úgy becsüli, hogy a teljes májusi hajóforgalom összességében nagyjából 20 százalékkal csökkenhet. Hasonló visszaesésre számít Mario Cordero, a szomszédos Long Beach-i kikötő vezérigazgatója is.

Sok importőr ugyanis lemondta korábbi kínai megrendeléseit, mert nem akarja vagy nem tudja kifizetni a magas vámokat.

FILE PHOTO OF SOYBEAN CROP LOADED ON A SHIP IN PARANAGUA PORT IN
BRAZIL.
Az amerikai agrárexport visszaesett a vámháború miatt / Fotó: Paulo Whitaker / Reuters 

A Los Angeles-i kikötő korábban 80 hajó érkezésére számított májusban, de ezek 

  • 20 százalékát már lemondták, 
  • további 13 konténerszállítót pedig júniusra 

– mondta Seroka a CNN amerikai hírtelevíziónak.

„Még mindig nem tudni, hogy ez meddig fog tartani” – figyelmeztetett Seroka. 

A kiskereskedők és az importőrök egyaránt azt mondják, hogy a termékek most körülbelül két és félszer annyiba kerülnek, mint a múlt hónapban

– tette hozzá.

Hamarosan megérzik a fogyasztók is

Az ellátási lánc kezelésével és logisztikájával foglalkozó Flexport vezérigazgatója szerint az import mennyisége tovább, a tavalyihoz képest akár 60 százalékkal is visszaeshet, és ezt hamarosan megérzik majd a fogyasztók is.

„A 60 százalékkal kevesebb konténer 60 százalékkal kevesebb holmit jelent. Csak idő kérdése, mikor fogynak el a meglévő készletek, és ekkor áruhiányt tapasztalunk majd. És ekkor kezdenek majd emelkedni az árak” – figyelmeztetett.

A kiskereskedelmi szövetség (National Retail Federation – NRF) arra számít, hogy az év második felében a tavalyihoz képest legalább 20 százalékkal csökken majd az amerikai import a vámháború miatt. A Kínából származó import még drámaibb mértékben, a JPMorgan becslése szerint 75-80 százalékkal zuhan majd.

A Kínából származó amerikai import csökken leginkább / Fotó: AFP

Seroka nem számít rá, hogy üresek lesznek majd a polcok a boltokban – arra azonban igen, hogy kisebb lesz a választék. „Ha egy bizonyos fajta nadrágot keres majd valaki, akkor mindenfélét talál majd, csak azt nem, amelyiket szeretné. Vagy ha mégis, akkor drágábban” – jósolta.

A kiskereskedők próbáltak betárazni a vámok előtt, ami a vártnál magasabbra hajtotta az amerikai külkereskedelmi deficitet. Emellett jelentős árengedményekkel biztatják vásárlásra a fogyasztókat a tarifák életbe lépése és az esetleges áruhiány kialakulása előtt. Ezzel egyúttal felkészülnek arra is, hogy a várhatóan jócskán megugró árak miatt visszaesik majd a kereslet.

Az amerikai export is megsínyli a vámháborút

A vámok nem csupán az importra, hanem az exportra, elsősorban az amerikai agrártermékek kivitelére is hatással vannak. A konténerforgalmat figyelő Vizion adatai szerint január óta folyamatosan csökken az amerikai kivitel, nem csupán az ellenvámokat kivető Kínába, hanem a teljes világpiacra is.

Az oregoni Portland kikötőjében a legrosszabb a helyzet, a CNBC tudósítása szerint 51 százalékkal zuhant onnan a kivitel a kölcsönös vámok bejelentése óta. A Washington állambeli Tacomából, amely a Japánba, Kínába és Dél-Koreába irányuló amerikai kukorica, szója és egyéb agrártermék indítóállomása, 28 százalékos csökkenést jelentettek.

Máshol kisebb a csökkenés, de Ben Tracy, a Vizion stratégiai üzletfejlesztési alelnöke szerint 

egyértelmű, hogy „az amerikai export szinte teljes egészében visszaesett”.

Ez részben az Egyesült Államokba érkező konténerszállító hajók számának csökkenésével függ össze, részben az amerikai kereskedelempolitikához kapcsolódó globális kereslet változásával. 

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.