Az ázsiai árindexek ösztönzik a cseppfolyós földgáznak (LNG) a csendes-óceáni piacra irányuló szállítását. A dubaji székhelyű Spark Commodities jelentése szerint az atlanti és csendes-óceáni régióban azonban a fuvardíjak napi 51 ezer dollár fölé emelkedtek. Ez az elmúlt nyolc hónap legmagasabb szintje. Tavaly egy LNG-tartályhajó átlagos napi fuvardíja 19,7 ezer dollár volt.
Az áremelkedés oka az, hogy a kereskedők aggódnak a Hormuzi-szorosban (ahol a világon termelt LNG mintegy 20 százaléka halad át) történő szállítással kapcsolatban az Irán és Izrael közötti, jelen állás szerint lezárt háború miatt. Azonban az LNG globális piaca már a Tel-Aviv és Teherán közötti konfliktus előtt is változásokon ment keresztül. A felek most tűzszünetet kötöttek, és úgy tűnik, betartják. (Bár mindkét fél a megállapodás megsértéséről számol be, az árak nem emelkednek.) De számos ország, sőt egész régiók gazdaságában jelentkező tényezők is alakítják az LNG iránti kínálat és kereslet egyensúlyát.
A jelenlegi közel-keleti konfliktus miatt az árak emelkedtek az európai TTF tőzsdén és számos más régióban, az LNG-szállító tartályhajók fuvardíjainak megugrása pedig káoszt okoz a globális gázpiacon, és sérülékenyebbé teszi az LNG-árakat. Nemzetközi vállalatok elemzői megjegyzik, hogy az LNG-hajók hiánya ma olaj a tűzre. A Spark Commodities azt állítja, hogy azért hiányoznak a tankerek a piacról, mert megváltoztak az Egyesült Államokból, a világpiac vezető LNG-szállítójától származó rakományok árjelzései is. Ám nem csak az amerikai LNG-termelés költségeiről és az amerikai üzemekkel kötött szerződésekről van szó.
A világ LNG-tankerhajó-flottája körülbelül 650 egységből áll, de ez kevésnek ígérkezik az LNG iránti igény növekedésével.
Az abu-dzabi székhelyű ADNOC nemrég felső határként 23 új LNG-szállítóhajót rendelt, ám közben a fő gyártók, Kína és Dél-Korea e kapacitásai már évekre előre beteltek.
Az Energiaintézet (Energy Institute) globális energiafelmérése szerint (amelyet a BP szokott elvégezni) az LNG-készletek 12 év után tavaly először csökkentek, igaz, csak 1 százalékkal. Az LNG részesedése így is nőtt a gáz világkereskedelmében, mégpedig a 2020-as 27 százalékról 2024-re 57 százalékra. Még az LNG-tartályhajók magas fuvardíjai sem csökkentik a vezető gázfogyasztók beszerzéseit. A következők növelik a gáz iránti igényt:
Vannak további kisebb tényezők is. Összességében az évi közel 200 milliárd köbméteres növekedés már öt év alatt is kihívást jelent a globális logisztika számára. Nemcsak a pluszként előállított LNG szállítását és célba juttatását kell megszervezni, hanem a fogadóhelyeken történő újragázosítását is. És meg kell találni a szükséges számú tartályhajót.
A szállítás megtalálása és a célba juttatás megszervezése azonban a legkisebb probléma, amelyet a következő öt-tíz évben meg kell oldani, és nemcsak a kereskedőknek, hanem az LNG-termelőknek is. A többlet ellen a globális cseppfolyósítottgáz-piac szereplőinek aktívan kell küzdeniük. Ez pedig az LNG-ellátás és az újragázosítási kapacitások lehetséges túllépése. Tavaly a világon 406 millió tonna LNG-t vásároltak. A termék fő vásárlói az ázsiai–csendes-óceáni térség (APR) és Európa voltak, ezek a teljes kereskedelmi volumen 69, illetve 24 százalékát tették ki.
Ugyanakkor 2024-ben a világ összes LNG-termináljának teljes kapacitása évi 485 millió tonna LNG. Most közel 80 millió tonna többletkapacitás áll rendelkezésre, 2030-ra a világ LNG-termináljainak kapacitása (figyelembe véve az épülő és a tervezett terminálokat is) körülbelül évi 955 millió tonna lesz. Ám az újragázosító létesítmény kapacitásai és az LNG iránti valós kereslet közötti különbség túl nagy lesz a következő öt évben, mivel a tervezett kapacitás évi 955 millió tonna LNG, a várható kereslet pedig évi 556-560 millió tonna. Problémát jelenthet maga a LNG túltermelése is, a 2030-ra várt mennyiség körülbelül 784 millió tonna.
Összességében: a világ öt év alatt felhalmozódó újragázosító kapacitásának többlete körülbelül 400 millió tonna (a kereslet majdnem fele), a kínálat többlete pedig körülbelül 200 millió tonna (a kereslet majdnem egyharmada).
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.