Ukrajna európai uniós csatlakozásának egyik legérzékenyebb kérdése a mezőgazdaság, különösen azokban a tagállamokban, amelyekben az agrárium kiemelt nemzetstratégiai ágazat. Ukrajna mezőgazdasági szektorának újjáépítése a következő tíz évben 56 milliárd dollárba kerülne, nem számítva 11 millió hektár termőföld aknamentesítésének költségét. Ukrajna a közös agrárpolitika (KAP) legnagyobb kedvezményezettje lenne, megelőzve a most legtöbb forráshoz jutó Franciaországot is.
Ukrajna hatalmas mezőgazdasági potenciállal rendelkezik. Termőterülete meghaladja az EU legtöbb tagállamáét, mezőgazdasági termékei – különösen a gabonafélék – az uniós átlagnál jóval olcsóbban állíthatók elő. A becslések szerint
az ukrán gabonatermesztés átlagosan 30 százalékkal, a kukorica termelése 25 százalékkal, a búzáé pedig közel 40 százalékkal kevesebbe kerül, mint az EU-ban.
Ez nem csupán hatékonysági kérdés, hanem az eltérő szabályozási, munkabér- és környezetvédelmi előírások következménye is. Ez az árszintkülönbség jelenleg is érzékelhető, az ukrán gabona és faipari termékek már most erős konkurenciát támasztanak a magyar mezőgazdaságnak és faiparnak. A helyzet tovább súlyosbodhat, ha az ukrán termelők – a közös piac részeként – kvóták és vámok nélkül értékesíthetnek az EU-ban, miközben a termelési költségeik tartósan alacsonyak maradnak.
A közös agrárpolitika egyik alappillére az egyenlő elbánás elve: elvileg minden tagállam mezőgazdasági termelői ugyanazokhoz a támogatási forrásokhoz juthatnak hozzá. Ez azonban Ukrajna csatlakozásával drámaian átrendeződne. A becslések szerint az ukrán agrárszektor újjáépítése a következő tíz évben legalább 56 milliárd dollárba kerülne, és ezt főként uniós forrásból kellene finanszírozni.
Ha Ukrajna teljes jogú taggá válik, a KAP legnagyobb kedvezményezettjévé lépne elő,
még Franciaországot is megelőzve, amely jelenleg a legtöbb agrártámogatást kapja. Ez azt is jelenti, hogy más tagállamok – köztük Magyarország – agrárköltségvetése érdemben csökkenhet vagy megosztottabbá válhat.
Ukrajna mezőgazdasági infrastruktúrája jelentős károkat szenvedett a háború következtében. Az ország területének mintegy harmada érintett valamilyen mértékben, és 11 millió hektár termőföldet kellene aknamentesíteni, mielőtt teljes mezőgazdasági hasznosításba kerülhetne. Ez nem csupán anyagi, hanem időbeni korlát is – a biztonságos termeléshez évekre van szükség.
Mindemellett az ukrán agrárium nem tartja be az EU-ra vonatkozó szigorú szabályozásokat, például a környezetvédelmi normákat a növényvédő szerekre vagy az állatjóléti előírásokra vonatkozóan. A magyar gazdák képviseletében a Magyar Gazdakörök és Gazdaszövetkezetek Szövetségének elnöke, Jakab István is jelezte:
amíg nincs valódi összehangolás a szabályozásban, az ukrán mezőgazdaság piaci előnye nem verseny, hanem torzulás.
Az ukrán csatlakozás kérdése politikailag rendkívül kényes. A háborúval sújtott ország támogatása erkölcsi és geopolitikai szempontból is indokolt, ugyanakkor a csatlakozás feltételrendszerének kidolgozása nélkül súlyos strukturális károkat okozhat az uniós agrárpiacokon.
A közös piac egységét csak úgy lehet megőrizni, ha minden szereplő ugyanazoknak a szabályoknak felel meg. Ellenkező esetben a verseny nem tisztességes, hanem romboló lesz – különösen a kisebb, hagyományos gazdaságokra épülő országok számára.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.