Amerikában befürdött, Kínában szenved, ezért európai hódításra készül a Polestar
Az árban és minőségben egyaránt a Tesla-kategóriáját képező Polestar franciaországi terjeszkedését eddig papíron a Stellantis csoporthoz tartozó DS, azaz a Citroen luxusmárkája akadályozta, mivel a két logó kísértetiesen hasonlít egymásra.

A valós ok azonban nem ez, hiszen a két cég már 2022-ben egyezséget kötött erről, az anyagi részletektől megkímélve a közvéleményt. Az igazi okok a szektor legtöbb gyártóját érintették, nevezetesen
- a pénzügyi válság,
- az elektromos autók iránti csökkenő kereslet,
- a vásárlási támogatások eltörlése,
- a kínai villanyautókra tavaly kivetett uniós büntetővám
- és a Donald Trump-féle extravámok
késleltették a Polestar európai, de a globális terjeszkedését is. A fenti tényezők negatív hatását ellensúlyozandó a Polestar stratégiát váltott, és a járműimportot padlóra küldő Egyesült Államok, valamint a túl sok riválissal nehezített és nem túl sikeres kínai piacon való jelenlét helyett Európát állítja terjeszkedésének fókuszába.
Erőt gyűjtött a Polestar
Ugyanakkor egyik piacot sem adják fel, Amerikában a dél-karolinai üzemükben gyártják a helyi igények kielégítésére a középkategóriás elektromos SUV-jukat, a Polestar 3-ast, míg Kínában a Geely csoport gyáraiban a Polestar 2, 3 és 4 modellek összeszerelése folyik. (A Polestar első modelljének, a 1-esnek a gyártásával 2022-ben leálltak.) Van még gyáruk a dél-koreai Busanban is, és az idén a Volvónak a belgiumi Gentben lévő bázisán is elindulhat a vámmentes Polestar 3 gyártása.

A cég a mai nappal kezdte meg luxus villanyautóinak franciaországi értékesítését, pontosabban a megrendelések felvételét a 46 800 euró és 79 800 euró közötti indulóáron kínált modellekre. Első franciaországi bemutatótermüket júliusban nyitják meg Le Mans-ban, a szállítások megkezdése pedig októbertől várható.
Az értékesítésben és a szervizháttér biztosításában a társaságban ma már csak 18 százalékos tulajdonrésszel rendelkező svéd anyacég, a Volvo hálózata segíti őket, azaz erre nem kell sokat költeniük. A Polestarban mintegy 60 százalékos tulajdonrésszel rendelkezik az egyaránt Li Shufu kínai multimilliárdos érdekeltségei közé sorolt Geely Holdong és a PSD Investments befektetési társaság.
A 2021 májusában a Nasdaq tőzsdén debütált Polestar közkézhányada 30 százalékra tehető. A Polestar egyébként befektetői szempontból nem épp egy leányálom, részvénye a tőzsdei bevezetése óta 85 százalékot veszített értékéből.
Közép-Európában jövőre jelenhet meg a Polestar
Stephane Le Guevel, a Polestar France ügyvezető igazgatója a Reutersnek azzal magyarázta az olasz, a spanyol, a francia és a portugál piaci bevezetés 2022-es felfüggesztését, hogy fiatal vállalatként néha kell tartani egy kis szünetet, hogy megpihenhessenek, s hogy erőt gyűjtsenek a további munkához.
Nos, ez úgy tűnik, mára megtörtént, s a Polestar terjeszkedési terveiben a mediterrán államok mellett jövőre már Közép-Európa és Latin-Amerika is szerepel. A tavalyi üzleti évben a Polestar bevételei területileg a következőképpen oszlottak meg:
- Egyesült Királyság – 401,8 millió dollár
- Svédország – 353,6 millió dollár
- Egyesült Államok – 219,9 millió dollár
- Németország – 156,4 millió dollár
- Belgium – 123,2 millió dollár
- Norvégia – 112,9 millió dollár
- Hollandia – 99,8 millió dollár
- Dánia - 91,4 millió dollár
- Kanada - 77,0 millió dollár
- Kína – 74,4 millió dollár.
Le Guevel és stábja jelenleg azon dolgozik, hogy Franciaországot az Egyesült Királyság és Svédország után a harmadik legnagyobb európai piacukká fejlessze. A Polestar árbevételének 75 százalékát amúgy az európai piacról szerzi, ahol a BMW, az Audi és a Mercedes-Benz számít a fő riválisának – a Tesla mellett.


