Két legfontosabb piaca felől érte súlyos csapás a francia prémiumital-gyártás meghatározó alakját: a Rémy Cointreau az Egyesült Államokban és Kínában is a vámháború áldozata lett. A franciák éves konyakbevételének döntő hányada e két piacról származik, s úgy fest, hogy a helyzet innentől csak rosszabb lehet.
Elég Donald Trump legutóbbi, az Európai Unióból származó termékeket 50 százalékos vámmal sújtó fenyegetésére gondolni, noha azt szokásához híven hamar fel is függesztette, de a tárgyalások alaphangját ezzel már meg is adta.
A Rémy Cointreau-nak és az Egyesült Államokba exportáló rövidital-gyártóknak már az utóbbi évek fogyasztáscsökkenési trendjével is meg kellett küzdeniük, az amerikai fiatalok körében ugyanis „nem trendi” a tömény fogyasztása – talán a whiskey-t leszámítva.
Emellett a magas kamatlábak és az infláció meredek értékesítési visszaeséshez vezettek Amerikában, ahol a Rémy versenytársai is csökkentették az áraikat, és ezzel piacot raboltak a franciáktól.
Kínában az EU piacára exportált elektromos autókra tavaly júliusban kivetett, majd novemberben öt évre fixált, 45,3 százalékig terjedő extra vámra adott ellencsapásként megszigorították az uniós konyakimportot, 38,1 százalékos vámot varrtak a franciák nyakába.
A helyi termelők nyomására indított vizsgálat eredményét borítékolni lehetett, eszerint a franciák dömpingáron vitték Kínába a termékeiket. Amúgy a kínai gazdasági csoda elhalványulásával és a megélhetési körülmények romlásával maga a fogyasztás is mérséklődött.
E két tényező együttes hatásaként a Rémy Cointreau organikus üzemi nyeresége a márciussal zárult pénzügyi évében 30,5 százalékkal, 217 millió euróra esett vissza, az egyedüli jó hír az, hogy az elemzők még ennél is rosszabb, 31,7 százalékos mínusznak megfelelő adatra számítottak.
A szeszipari csoport, alkalmazkodva a megváltozó körülményekhez, 85 millió euróval csökkenteni tudta a kiadásait, az eredeti megszorítási programjukat 35 millió euróval teljesítették túl. A többi között
gyártója a múlt héten váltott vezérigazgatót, az irányítást egy a luxusiparban nevet szerzett veteránra, Franck Marilly-re bízták, aki, átnézve a könyvelést, a szerda reggel kiadott gyorsjelentéssel egyidejűleg nyilvánosságra hozott első intézkedésével törölte a Rémy középtávú növekedési céljait, ezzel csatlakozva a prémiumital-szektor másik két kiemelkedő szereplőjéhez, a Diageóhoz és a Pernod Ricardhoz.
A Rémynél a folyó üzleti évre már egy számjegyű forgalomnövekedéssel is elégedettek lennének. Igaz, ehhez meglehetősen alacsonyra szorították le a bázist, hiszen az organikus bevétel a pénzügyi évben 18 százalékkal csökkent, és 984,6 millió eurót tett ki. A konyakeladások 22 százalékkal zuhantak.
A nyereségprognózis azonban továbbra is sötét, a Rémy Cointreau legborúsabb forgatókönyvében 14-től 19 százalékig terjedő profitcsökkenés szerepel a folyó üzleti évre. A vámok várható hatását is számszerűsítették, az üzemi profitot Kína 60 millió euróval, az Egyesült Államok 100 millió euróval vágja meg.
A társaság részvényárfolyama 18,5 százalékkal csökkent az idén.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.