Vámháború: ötödével zuhant a Rémy Cointreau konyakbevétele, s a java még hátravan
Két legfontosabb piaca felől érte súlyos csapás a francia prémiumital-gyártás meghatározó alakját: a Rémy Cointreau az Egyesült Államokban és Kínában is a vámháború áldozata lett. A franciák éves konyakbevételének döntő hányada e két piacról származik, s úgy fest, hogy a helyzet innentől csak rosszabb lehet.

Elég Donald Trump legutóbbi, az Európai Unióból származó termékeket 50 százalékos vámmal sújtó fenyegetésére gondolni, noha azt szokásához híven hamar fel is függesztette, de a tárgyalások alaphangját ezzel már meg is adta.
Túl drága a Rémy Martin, olcsóbbra váltottak a kínaiak is
A Rémy Cointreau-nak és az Egyesült Államokba exportáló rövidital-gyártóknak már az utóbbi évek fogyasztáscsökkenési trendjével is meg kellett küzdeniük, az amerikai fiatalok körében ugyanis „nem trendi” a tömény fogyasztása – talán a whiskey-t leszámítva.
Emellett a magas kamatlábak és az infláció meredek értékesítési visszaeséshez vezettek Amerikában, ahol a Rémy versenytársai is csökkentették az áraikat, és ezzel piacot raboltak a franciáktól.
Kínában az EU piacára exportált elektromos autókra tavaly júliusban kivetett, majd novemberben öt évre fixált, 45,3 százalékig terjedő extra vámra adott ellencsapásként megszigorították az uniós konyakimportot, 38,1 százalékos vámot varrtak a franciák nyakába.
Az éves profit közel harmadával csökkent
A helyi termelők nyomására indított vizsgálat eredményét borítékolni lehetett, eszerint a franciák dömpingáron vitték Kínába a termékeiket. Amúgy a kínai gazdasági csoda elhalványulásával és a megélhetési körülmények romlásával maga a fogyasztás is mérséklődött.

E két tényező együttes hatásaként a Rémy Cointreau organikus üzemi nyeresége a márciussal zárult pénzügyi évében 30,5 százalékkal, 217 millió euróra esett vissza, az egyedüli jó hír az, hogy az elemzők még ennél is rosszabb, 31,7 százalékos mínusznak megfelelő adatra számítottak.
A szeszipari csoport, alkalmazkodva a megváltozó körülményekhez, 85 millió euróval csökkenteni tudta a kiadásait, az eredeti megszorítási programjukat 35 millió euróval teljesítették túl. A többi között
- a Rémy Martin konyak,
- a Metaxa párlat,
- a Cointreau likőr,
- a Botanist gin,
- a St-Rémy brandy
- és a Mount Gay rum
gyártója a múlt héten váltott vezérigazgatót, az irányítást egy a luxusiparban nevet szerzett veteránra, Franck Marilly-re bízták, aki, átnézve a könyvelést, a szerda reggel kiadott gyorsjelentéssel egyidejűleg nyilvánosságra hozott első intézkedésével törölte a Rémy középtávú növekedési céljait, ezzel csatlakozva a prémiumital-szektor másik két kiemelkedő szereplőjéhez, a Diageóhoz és a Pernod Ricardhoz.
A pesszimizmus a részvényárfolyamra is nyomást helyez
A Rémynél a folyó üzleti évre már egy számjegyű forgalomnövekedéssel is elégedettek lennének. Igaz, ehhez meglehetősen alacsonyra szorították le a bázist, hiszen az organikus bevétel a pénzügyi évben 18 százalékkal csökkent, és 984,6 millió eurót tett ki. A konyakeladások 22 százalékkal zuhantak.
A nyereségprognózis azonban továbbra is sötét, a Rémy Cointreau legborúsabb forgatókönyvében 14-től 19 százalékig terjedő profitcsökkenés szerepel a folyó üzleti évre. A vámok várható hatását is számszerűsítették, az üzemi profitot Kína 60 millió euróval, az Egyesült Államok 100 millió euróval vágja meg.
A társaság részvényárfolyama 18,5 százalékkal csökkent az idén.