Szombaton megjelent az indiai légibaleset-vizsgáló hivatal (AAIB) előzetes jelentése az Air India Angliába tartó Boeing 787-8 Dreamliner típusú gépének lezuhanásáról. Az Air India katasztrófája példátlan India történetében.
Az Air India Angliába tartó Boeing 787-8 Dreamliner típusú gépe június 12-én zuhant le az északnyugati Ahmedabad városában. A repülőgépen 230 utas – 169 indiai, 53 brit, hét portugál és egy kanadai – és 12 fős személyzet tartózkodott. India történetének egyik legsúlyosabb légi katasztrófáját egy ember élte túl.
Az Air Indai légitársaság repülőgépének katasztrófáját az okozhatta, hogy a hajtóművek üzemanyag-szabályozó kapcsolója „kikapcsolás” állásba került, aminek következtében megszűnt mindkét hajtómű üzemanyag-ellátása – áll az AAIB szombaton közölt előzetes jelentésében.
A repülőgép a fölszállás és a lezuhanás között mintegy 30 másodpercig tartózkodott a levegőben. Az AAIB-jelentés összeállítói szerint miután a repülőgép elérte a rekordsebességét,
az 1-es és 2-es hajtómű üzemanyag-leállító kapcsolói egy másodpercen belül egymás után átálltak leállítás módba.
A jelentés nem tért ki arra, hogy a kapcsolók hogyan kapcsolhattak leállítás állásba repülés közben. A jelentés szerint a kapcsolókat ugyan visszakapcsolták, de már nem sikerült felpörgetni a motorok teljesítményét, hogy megállítsák a süllyedést, miután a repülőgép elkezdett veszíteni a magasságából.
A repülés utolsó pillanatában a pilótafülke hangrögzítőjén hallani lehetett, amint az egyik pilóta megkérdezi a másiktól, hogy miért zárta el az üzemanyag-adagolót. „A másik pilóta azt válaszolta, hogy nem tette” – áll a jelentésben.
Ami külön hátborzongató, hogy a katasztrófát megelőző hétfőn az Air India légitársaság Boeing 787-8 Dreamliner típusú, akkor Újdelhibe tartó repülőgépe röviddel a felszállás után elővigyázatosságból visszatért kiindulási helyére, Hongkongba egy feltételezett műszaki hiba miatt.
A LiveATC.net légiforgalmi irányítást figyelő honlapon közzétett és a Reuters által áttekintett felvételek alapján a repülőgép egyik pilótája a felszállás után körülbelül 15 perccel azt mondta a légiforgalmi irányítóknak, hogy „technikai okokból szeretnénk közelebb maradni Hongkonghoz, talán visszajövünk, és leszállunk Hongkongban, amint megoldjuk a problémát.
„Nem akarjuk folytatni” – üzenték az irányítótoronynak a Boeing 787-es repülőgép pilótái, akik hétfőn visszafordultak a súlyos indiai baleset után
Röviddel a felszállás után visszatért kiindulási helyére a járat. Múlt héten az Air India ugyanilyen Boeing 787-8 Dreamliner típusú gépe zuhant le.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.