Műholdgyártásra hozna létre vegyesvállalatot három európai cég, azaz az Airbus, az olasz Leonardo és a francia Thales Alenia Space, hogy felvegyék a versenyt Elon Musk Starlinkjével a kereskedelmi távközlésben használt alacsony Föld körüli pályán keringő műholdak (low earth orbit, LEO) területén – írta hétfőn a Politico.
Az európai kormányok támogatása nélkül azonban kudarcra vannak ítélve az ilyen ipari bajnokok létrehozására tett kísérletek a kontinensen. Az EADS és a BAE Systems 38 milliárd eurós védelmi és repülőgépipari fúziója például azért hiúsult meg egy évtizede, mert a kormányok nem tudtak megállapodni a feltételekről.
A jelen helyzetben is lényeges körülmény, hogy Olaszország 30 százalékos részesedéssel rendelkezik a Leonardóban, amely viszont a Thales Alenia Space 33 százalékát birtokolja.
Bár Párizs valószínűleg támogatja az összefogást, ám ellenzi Németország, amely úgy érzi, hogy Franciaország és Olaszország háttérbe szorítja az űrkutatás és a műholdak piacán.
Az ügylethez ráadásul az EU versenyhatósági jóváhagyására is szükség lenne, és a közösség három vezető műholdgyártója közötti összefonódás valószínűleg komoly fejtörést okozna a tisztviselőknek. A jelenlegi szabályozás értelmében ugyanis nem fogadhatók el az olyan fúziók vagy összefonódások, amelyek túl kevés versenytársat hagynak egy szegmensben.
Pedig az Airbus -Leonardo-Thales Alenia Space közös vállalkozása – amely a „Project Bromo” munkanevet viseli – valóban versenyre késztethetné a tengerentúli szereplőket a kereskedelmi távközlési műholdak piacán. Az Európai Unió katonai és közbeszerzési pályázatain viszont alig lenne versenytársa, mivel azokon csak EU-s cégek indulhatnak.
Jószerivel csupán a német OHB űrtechnológiai vállalat maradna még a mezőnyben, amely máris tiltakozik a tervezett összefogás ellen. Szerinte olyan monopólium jöhet létre, amely kárt okozna az ügyfeleknek és az európai iparnak is.
A Siemens-Alstom egyesülési kísérlet kudarca is intő jel lehet. Még 2019-ben Margarethe Vestager akkori versenyügyi biztos akadályozta meg a francia és a német vasúttársaság fúzióját, mivel nem volt hajlandó elfogadni a kormányok érvelését, amely szerint az erőteljes kínai verseny miatt elengedhetetlenné vált erőik egyesítése.
„Az űripar gyorsan fejlődik, és az olyan magánvállalkozások, mint a SpaceX Starlinkje, uralják az alacsony Föld körüli pályára állított műholdak telepítését” – mondta Benyó Zsuzsanna, a SpaceABC tanácsadó cég vezérigazgatója.
A lehetséges közös vállalkozás stratégiai lehetőséget jelent Európa számára, hogy globálisan megerősítse jelenlétét a műholdas iparban
– tette hozzá.
Az azonban, hogy Teresa Ribera, az EU új versenyügyi biztos hogyan egyezteti össze a közösség iparpolitikai ambícióit a versenyszabályok betartatásával, még a jövő zenéje.
amúgy tagjai annak a konzorciumnak, amely 12 évre szóló szerződést nyert az Európai Bizottságtól az EU több milliárd eurós IRIS-projektjének kiépítésére, amely a kémszolgálatok, kormányok és hadseregek számára biztosítana kiberbiztonsági műholdrendszert.
Robert Habeck leköszönő német alkancellár ugyanakkor tavaly tavasszal levélben fordult a bizottsághoz, amelyben kérte, hogy állítsák le a projektet.
„Évek óta dolgozunk európai szinten az IRIS-en, hogy létrehozzuk saját biztonságos műholdas kommunikációs rendszerünket” – fakadt ki Valérie Hayer, a Renew Europe párt uniós parlamenti képviselője egy brüsszeli sajtótájékoztatón.
Ha a tagállamok kénytelenek máshol vásárolni, mert ezer okból túl lassúak vagyunk, akkor nyilvánvalóan valami nagyon nincsen rendben.
A Thales és a Leonardo részvényei kismértékben erősödtek hétfőn napközben, míg az Airbus kurzusa enyhén süllyedt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.