BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A Google ár-összehasonlító mezőt javasol a keresésben, hogy elkerülje az Európai Unió bírságát

A Google jelentős változtatásokat tervez a keresőmotorjában az Európai Unió nyomására: a rivális utazási és vásárlási platformok – például a Booking vagy az Expedia – mostantól kiemelt helyet kaphatnak a találatok élén. A cél: megfelelni a digitális piacokról szóló törvénynek (DMA) és elkerülni a több milliárd eurós bírságokat.

A Google – az Alphabet Inc. leányvállalata – olyan változtatásokat tervez a keresőfelületén, amelyek a rivális vásárlási és utazási platformokat helyezik előtérbe. A cél: megfelelni az Európai Unió digitális piacokról szóló törvényének (DMA) és elkerülni a milliárdos büntetéseket – értesült a Bloomberg. A terv értelmében a Google keresési találatainak tetején, egy mezőben rangsorolt ​​lehetőségek jelennek majd meg az ár-összehasonlító cégek weboldalairól – mondták a névtelenséget kérő személyek, mivel a javaslat még nem nyilvános.

Google árösszehasonlító doboz a keresési találatok élén – EU megfelelési változás
A Google a keresési találatok új megjelenítésével az EU-szabályozásnak felelne meg, ár-összehasonlító oldalakkal kezdene / Fotó: Hans Lucas via AFP

Új megjelenés: riválisok a keresési találatok élén

A tervek szerint a Google találati listája tetején egy új doboz jelenik meg, amelyben ár-összehasonlító oldalak (például Booking, Expedia) ajánlatai szerepelnek rangsorolva. A felhasználók ezekre a versenytárs oldalakra navigálhatnak, vagy közvetlenül a szálláshely, légitársaság oldalára is kattinthatnak.

Egy legördülő menüből további lehetőségek is elérhetők lesznek – beleértve a Google saját ár-összehasonlító szolgáltatásait is. Egy másik változat szerint egyszerű listaként is megjelenhetnek a közvetlen linkek a kereskedők vagy utazási szolgáltatók weboldalaira.

Az EU szűkíti a gigacégek mozgásterét

Az Európai Bizottság márciusban figyelmeztette a Google-t, hogy a Google Flights és más saját szolgáltatások előnyben részesítése sérti a DMA-t, és komoly pénzbírsággal járhat. Tavaly már elvesztett egy pert, amelyben 2,4 milliárd eurós büntetést szabtak ki a verseny torzítása miatt.

A DMA célja, hogy megakadályozza a technológiai óriások piaci erőfölényének visszaélésszerű alkalmazását. A szabályozás tiltja a saját szolgáltatások előnyben részesítését, és korlátozza a személyes adatok összevonását különböző platformokon. A bírság akár az éves globális árbevétel 10 százaléka, ismételt vétség esetén 20 százaléka is lehet.

Egyre több tech cég kerül célkeresztbe

A Google korábban már módosított az EU-s keresési eredményeken, hogy több összehasonlító oldal jelenhessen meg. Most azonban a rivális szolgáltatások kerülnek a legelőkelőbb helyre, megelőzve a Google saját mezőit is.

Nem a Google az egyetlen célpont:

  • Az Apple 500 millió eurós büntetést kapott az App Store működése miatt.
  • A Meta (Facebook és Instagram) 200 millió eurót fizetett az ún. „fizess vagy egyezz bele” hirdetésmentes modellje miatt. 

Nő a feszültség az EU és az USA között

Az uniós fellépés komoly feszültséget keltett az USA-val. A Fehér Ház nemzetbiztonsági tanácsának szóvivője, Brian Hughes „gazdasági zsarolásként” minősítette a DMA-bírságokat. Mindez akkor történik, amikor az EU és az USA kulcsfontosságú kereskedelmi megállapodásokról tárgyal – miközben Donald Trump elnök tarifákkal fenyegette meg az amerikai partnereket.

Mint a Világgazdaság korábban megírta, Donald Trump kormánya július 9-ig több mint száz országnak küldi ki a vámtarifákról szóló hivatalos levelet, amelyek akár 70 százalékos adóval is sújthatják az exportot az Egyesült Államokba. A cél: nyomást gyakorolni a kereskedelmi megállapodásokra.

A VG korábban arról is beszámolt, hogy a Google számára kedvezőtlen fordulatot vett a küzdelem az Európai Unió által kiszabott 4,1 milliárd eurós versenyjogi bírság ügyében. Juliane Kokott, az EU Bíróságának főtanácsnoka jogi véleményében arra jutott, hogy a szabályozó hatóság helyesen büntette meg a vállalatot az Android-ökoszisztéma piaci hatalmának jogellenes kihasználása miatt

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.