BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Zöldfordulat a szomszédban: először gyártottak megújuló repülőgép-üzemanyagot Horvátországban

Először sikerült megújuló alapanyagból repülőgép-üzemanyagot (SAF) előállítani a horvátországi rijekai finomítóban az INA kísérleti projektjének keretében. A fejlesztés célja, hogy megfeleljenek az uniós klímacéloknak, és hozzájáruljanak a közlekedési szektor dekarbonizációjához. A projekt során bioalapú mellékterméket dolgoztak fel fosszilis anyagokkal kombinálva, a rendszeres gyártás 2029-től indulhat.

Először állítottak elő megújuló forrásból repülőgép-üzemanyagot (SAF) a rijekai finomítóban – közölte az INA horvát olajipari vállalat szerdán. A bionyersanyagok feldolgozására vonatkozó kísérleti projektet a rijekai finomító hidrokrakkoló egységében valósították meg, annak érdekében, hogy megfeleljenek a szénlábnyom csökkentésére és a megújuló energiaforrásokra vonatkozó európai szabályozásoknak – olvasható a vállalat közleményében, amely hozzáteszi, hogy a SAF mellett jelentős mennyiségű megújuló forrásból származó dízelüzemanyagot, úgynevezett HVO-t (hidrogénezett növényi olajat) is sikeresen előállítottak.

Zöld fordulat Rijekában: először gyártottak megújuló repülőgép-üzemanyagot Horvátországban
Zöldfordulat Rijekában: először gyártottak megújuló repülőgép-üzemanyagot Horvátországban / Fotó: dpa Picture-Alliance via AFP

Az Európai Unió a megújuló energiaforrásokból előállított energia felhasználásának előmozdításáról szóló irányelve kötelező érvényű célokat tűz ki az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentésére és a megújuló energiaforrások részesedésének növelésére a közlekedésben.

A tagállamoknak 2030-ra biztosítaniuk kell a megújuló energiaforrások megfelelő arányát a közlekedésben,

különös tekintettel a fejlett bioüzemanyagokra és a SAF-ra, amelyek alkalmazása kulcsszerepet játszik majd a légi közlekedés dekarbonizációjában. Az INA azt tervezi, hogy befejezi az összes előkészítő tevékenységet, és 2029-re készen áll arra, hogy folyamatosan ellássa a piacot ilyen repülőgép-üzemanyaggal.

A projektet az üzem licencadójával, a Chevron Lummus Global (CLG) vállalattal együttműködve hajtották végre. A cél az volt, hogy teszteljék a bioalapú alapanyag, a POME (pálmaolaj-feldolgozó szennyvíz – a pálmaolaj-termelés mellékterméke) 5 százalékának fosszilis nyersanyagokkal kombinált feldolgozását. A kísérleti projekt idén május 5. és 13. között valósult meg, ennek során ezer tonna alapanyagot dolgoztak fel.

Ivica Jerbic, az INA fejlesztési igazgatója a közlemény szerint elmondta: 

a meglévő infrastruktúrában történő bioalapanyagok feldolgozása az egyik leghatékonyabb módja a finomítási műveletek dekarbonizációjának és a megújuló energiaforrások aránya növelésének a közlekedési szektorban.

A kísérleti projekt előkészítése nyolc hónapig tartott az új típusú alapanyag feldolgozásának összetettsége és sajátos fizikai és kémiai jellemzői miatt. A projekt számos tevékenységet foglalt magában: a speciális szűrők beszerzésétől és a laboratóriumi módszerek adaptálásától kezdve a hidrokrakkoló és vákuumdesztilláló üzemek kapacitásának növeléséig, valamint a bioalapanyag szabályozott kezelésének biztosításáig.

A tesztelés során több mint 400 mintát gyűjtöttek részletes elemzések céljából, amelyeket az INA központi vizsgáló laboratóriumában (CIL) vizsgáltak be, míg a bioüzemanyag-tartalom (C14) elemzését külső akkreditált laboratóriumokban ,a zágrábi Rudjer Boskovic Intézetben és a debreceni Isotoptech Zrt.-ben végezték el. Goran Plese, az INA finomító és marketing üzemeltetési igazgatója hangsúlyozta: a kísérleti projekt megvalósításának köszönhetően megteremtődtek az előfeltételek a tevékenység folytatásához és a bionyersanyagok folyamatos feldolgozásának közeljövőbeli bevezetéséhez a rijekai finomítóban.

Az EU százmilliós támogatással száll be a fenntartható üzemanyagokba

Az Európai Unió jelentős ösztönzőcsomaggal próbálja elérni, hogy a légitársaságok komolyan vegyék a fenntarthatósági célokat: mintegy 216 millió liter fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) megvásárlását készülnek támogatni, ezzel gyakorlatilag a tavalyi globális SAF-termelés 15 százalékának megfelelő mennyiséget célozva. A támogatás a Reuters számításai szerint az Európai Bizottság adataira épül, és jelentős piaci lendületet adhat az igen drága, fenntartható repülőgép-üzemanyagok terjedésének.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.