Az Európai Unió jelentős ösztönzőcsomaggal próbálja elérni, hogy a légitársaságok komolyan vegyék a fenntarthatósági célokat: mintegy 216 millió liter fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) megvásárlását készülnek támogatni, ezzel gyakorlatilag a tavalyi globális SAF-termelés 15 százalékának megfelelő mennyiséget célozva. A támogatás a Reuters számításai szerint az Európai Bizottság adataira épül, és jelentős piaci lendületet adhat az igen drága, fenntartható repülőgép-üzemanyagok terjedésének.
A program finanszírozása a szén-dioxid-kibocsátási engedélyek értékesítéséből származik, amelyekből 20 millió darabot különítettek el kifejezetten a légi közlekedés zöldítésére. Az így befolyt bevételt a hagyományos kerozin és a fenntartható üzemanyagok közötti árkülönbség kompenzálására használják fel. A támogatás mértéke literenként akár a 6 eurót is elérhet a szintetikus e-üzemanyagok esetében, míg a bioüzemanyagok után legfeljebb 0,5 euró járhat.
Az e-üzemanyagok szén-dioxidból készülnek megújuló energiával, míg a bioüzemanyagok mezőgazdasági melléktermékekből és hulladékokból származnak. A két típus a fenntartható repülőgép-üzemanyagok fő formái, és jelentősen csökkenthetik a légi közlekedés ökológiai lábnyomát, különösen azért, mert a teljes szektor rendkívül nehezen dekarbonizálható. Zéró kibocsátású repülőgépek ebben az évtizedben még nem várhatók.
A gondot eddig leginkább a magas árak jelentették: a SAF jelenleg három-ötször annyiba kerül, mint a hagyományos repülőgép-kerozin, miközben a teljes globális üzemanyag-ellátásnak csupán 0,3 százalékát teszi ki. Az európai légitársaságok szerint a brüsszeli zöldcélok így teljesíthetetlenek, különösen úgy, hogy az iparág jelenleg bevételeinek mindössze 1–3 százalékát fordítja SAF-fejlesztésre egy friss BCG-jelentés szerint.
Mindezek ellenére az EU kitart a céljai mellett: a 2025-re már minden uniós reptéren rendelkezésre álló üzemanyag legalább 2 százalékának SAF-ból kell származnia, ami 2030-ra 6 százalékra emelkedik.
Ráadásul az uniós karbonpiacon mostantól egyre kevesebb ingyenes kibocsátási engedélyt kapnak a légitársaságok – ezzel is ösztönözve az átállást.
Ha az ösztönzők valóban megmozdítják a piacot, az áttörést hozhat a SAF-termelésben – a gyártóknak ugyanis most már konkrét keresleti igényre kell reagálniuk, és nem csupán hosszú távú ígéretekre.
Üzemanyag: nagy áremelés lépett életbe mától a magyar benzinkutakon – ez meglepetés
Az olajárak óriásit ugrottak szerdán, szertefoszlott a csökkenő üzemanyagárak reménye. Egyre inkább úgy tűnik, hogy az Egyesült Államok nem tud megegyezni Iránnal az utóbbi atomprogramjáról.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.