
Zöldfordulat a légi közlekedésben: az EU százmilliós támogatással száll be a fenntartható üzemanyagokba
Az Európai Unió jelentős ösztönzőcsomaggal próbálja elérni, hogy a légitársaságok komolyan vegyék a fenntarthatósági célokat: mintegy 216 millió liter fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) megvásárlását készülnek támogatni, ezzel gyakorlatilag a tavalyi globális SAF-termelés 15 százalékának megfelelő mennyiséget célozva. A támogatás a Reuters számításai szerint az Európai Bizottság adataira épül, és jelentős piaci lendületet adhat az igen drága, fenntartható repülőgép-üzemanyagok terjedésének.

A program finanszírozása a szén-dioxid-kibocsátási engedélyek értékesítéséből származik, amelyekből 20 millió darabot különítettek el kifejezetten a légi közlekedés zöldítésére. Az így befolyt bevételt a hagyományos kerozin és a fenntartható üzemanyagok közötti árkülönbség kompenzálására használják fel. A támogatás mértéke literenként akár a 6 eurót is elérhet a szintetikus e-üzemanyagok esetében, míg a bioüzemanyagok után legfeljebb 0,5 euró járhat.
Méregdrága maradt a fenntartható repülőgép-üzemanyag
Az e-üzemanyagok szén-dioxidból készülnek megújuló energiával, míg a bioüzemanyagok mezőgazdasági melléktermékekből és hulladékokból származnak. A két típus a fenntartható repülőgép-üzemanyagok fő formái, és jelentősen csökkenthetik a légi közlekedés ökológiai lábnyomát, különösen azért, mert a teljes szektor rendkívül nehezen dekarbonizálható. Zéró kibocsátású repülőgépek ebben az évtizedben még nem várhatók.
A gondot eddig leginkább a magas árak jelentették: a SAF jelenleg három-ötször annyiba kerül, mint a hagyományos repülőgép-kerozin, miközben a teljes globális üzemanyag-ellátásnak csupán 0,3 százalékát teszi ki. Az európai légitársaságok szerint a brüsszeli zöldcélok így teljesíthetetlenek, különösen úgy, hogy az iparág jelenleg bevételeinek mindössze 1–3 százalékát fordítja SAF-fejlesztésre egy friss BCG-jelentés szerint.
Mindezek ellenére az EU kitart a céljai mellett: a 2025-re már minden uniós reptéren rendelkezésre álló üzemanyag legalább 2 százalékának SAF-ból kell származnia, ami 2030-ra 6 százalékra emelkedik.
Ráadásul az uniós karbonpiacon mostantól egyre kevesebb ingyenes kibocsátási engedélyt kapnak a légitársaságok – ezzel is ösztönözve az átállást.
Ha az ösztönzők valóban megmozdítják a piacot, az áttörést hozhat a SAF-termelésben – a gyártóknak ugyanis most már konkrét keresleti igényre kell reagálniuk, és nem csupán hosszú távú ígéretekre.
Üzemanyag: nagy áremelés lépett életbe mától a magyar benzinkutakon – ez meglepetés
Az olajárak óriásit ugrottak szerdán, szertefoszlott a csökkenő üzemanyagárak reménye. Egyre inkább úgy tűnik, hogy az Egyesült Államok nem tud megegyezni Iránnal az utóbbi atomprogramjáról.






