Új irányt vesz a Roche az amerikai gyógyszerpiacon – közvetlenül a betegekhez fordulnak
A svájci székhelyű Roche Holding AG a közvetlen, beteghez irányuló gyógyszerértékesítés lehetőségét vizsgálja az Egyesült Államokban, amellyel megkerülné a hagyományos közvetítőket, például a gyógyszerár-kedvezményeket kezelő cégeket (PBM-eket). A vállalat szerint ez a modell jelentősen csökkenthetné a gyógyszerárakat, különösen olyan drága készítmények esetében, amelyeket sclerosis multiplex, szembetegségek vagy daganatos megbetegedések kezelésére alkalmaznak.

Thomas Schinecker vezérigazgató csütörtökön, a vállalat féléves pénzügyi jelentése kapcsán nyilatkozott a témáról, és elmondta: az elképzelésről már tárgyaltak az amerikai kormánnyal is. Schinecker szerint a jelenlegi rendszer túl sok hasznot hagy a közvetítők zsebében, miközben a gyógyszercégek viselik a kutatás-fejlesztés kockázatait. Példaként hozta fel a sclerosis multiplex elleni Ocrevus nevű szert, amelynek ára a versenytársakénál alacsonyabb, mégis további felárak sújtják az amerikai rendszerben – írja a Bloomberg.
„Valamit tenni kell azokkal, akik csak a haszonért vannak a rendszerben” – fogalmazott. Szerinte, ha
a Roche közvetlenül értékesíthetné készítményeit a betegeknek, akár 50 százalékkal alacsonyabb árakat is tudnának kínálni.
A közvetlen értékesítés nem lenne példa nélküli: az elmúlt időszakban hasonló lépéseket tett a Pfizer, az Eli Lilly és a Novo Nordisk is, amelyek egyes gyógyszereiket már telemedicinán keresztül kínálják az amerikai pácienseknek.
A Roche részvényei a bejelentés után akár 2,9 százalékkal is emelkedtek a zürichi tőzsdén, amit a vártnál jobb pénzügyi eredmények is támogattak. Az első fél évben a részvényenkénti nyereség (egyes egyszeri tételek nélkül) 8 százalékkal 11,08 svájci frankra nőtt, amit főként az Ocrevus, valamint az asztma és szembetegségek kezelésére szolgáló gyógyszerek húztak fel.
A cég ugyanakkor nem emelte meg az év végi előrejelzését, részben a geopolitikai bizonytalanságok miatt.
Az eladások éves szinten közepes egy számjegyű növekedést mutathatnak, míg a nyereség a felső egy számjegyű tartományban bővülhet.
A Roche számos kísérleti gyógyszerétől vár eredményeket még az idén, amelyek meghatározók lehetnek a cég jövőbeni versenyképessége szempontjából. Bár egyes tesztek (például a dohányzás okozta köhögés elleni készítménynél) nem hoztak sikert, a cég a közvetlen értékesítés révén új irányba terelné az amerikai piacot – a betegek költségeinek csökkentését és az átláthatóság növelését tűzve ki célul.
A Roche még áprilisban jelentette be, hogy az elkövetkező öt évben 50 milliárd dollárt fektet be az Egyesült Államokban gyógyszerészeti és diagnosztikai tevékenységekbe. Ezzel csatlakozott azokhoz a vállalathoz, melyek az elmúlt években egyre inkább az Egyesült Államokba irányítják befektetéseiket – részben a Trump-adminisztráció erősödő gazdasági protekcionizmusának hatására.


