A svájci székhelyű Roche Holding AG a közvetlen, beteghez irányuló gyógyszerértékesítés lehetőségét vizsgálja az Egyesült Államokban, amellyel megkerülné a hagyományos közvetítőket, például a gyógyszerár-kedvezményeket kezelő cégeket (PBM-eket). A vállalat szerint ez a modell jelentősen csökkenthetné a gyógyszerárakat, különösen olyan drága készítmények esetében, amelyeket sclerosis multiplex, szembetegségek vagy daganatos megbetegedések kezelésére alkalmaznak.
Thomas Schinecker vezérigazgató csütörtökön, a vállalat féléves pénzügyi jelentése kapcsán nyilatkozott a témáról, és elmondta: az elképzelésről már tárgyaltak az amerikai kormánnyal is. Schinecker szerint a jelenlegi rendszer túl sok hasznot hagy a közvetítők zsebében, miközben a gyógyszercégek viselik a kutatás-fejlesztés kockázatait. Példaként hozta fel a sclerosis multiplex elleni Ocrevus nevű szert, amelynek ára a versenytársakénál alacsonyabb, mégis további felárak sújtják az amerikai rendszerben – írja a Bloomberg.
„Valamit tenni kell azokkal, akik csak a haszonért vannak a rendszerben” – fogalmazott. Szerinte, ha
a Roche közvetlenül értékesíthetné készítményeit a betegeknek, akár 50 százalékkal alacsonyabb árakat is tudnának kínálni.
A közvetlen értékesítés nem lenne példa nélküli: az elmúlt időszakban hasonló lépéseket tett a Pfizer, az Eli Lilly és a Novo Nordisk is, amelyek egyes gyógyszereiket már telemedicinán keresztül kínálják az amerikai pácienseknek.
A Roche részvényei a bejelentés után akár 2,9 százalékkal is emelkedtek a zürichi tőzsdén, amit a vártnál jobb pénzügyi eredmények is támogattak. Az első fél évben a részvényenkénti nyereség (egyes egyszeri tételek nélkül) 8 százalékkal 11,08 svájci frankra nőtt, amit főként az Ocrevus, valamint az asztma és szembetegségek kezelésére szolgáló gyógyszerek húztak fel.
A cég ugyanakkor nem emelte meg az év végi előrejelzését, részben a geopolitikai bizonytalanságok miatt.
Az eladások éves szinten közepes egy számjegyű növekedést mutathatnak, míg a nyereség a felső egy számjegyű tartományban bővülhet.
A Roche számos kísérleti gyógyszerétől vár eredményeket még az idén, amelyek meghatározók lehetnek a cég jövőbeni versenyképessége szempontjából. Bár egyes tesztek (például a dohányzás okozta köhögés elleni készítménynél) nem hoztak sikert, a cég a közvetlen értékesítés révén új irányba terelné az amerikai piacot – a betegek költségeinek csökkentését és az átláthatóság növelését tűzve ki célul.
A Roche még áprilisban jelentette be, hogy az elkövetkező öt évben 50 milliárd dollárt fektet be az Egyesült Államokban gyógyszerészeti és diagnosztikai tevékenységekbe. Ezzel csatlakozott azokhoz a vállalathoz, melyek az elmúlt években egyre inkább az Egyesült Államokba irányítják befektetéseiket – részben a Trump-adminisztráció erősödő gazdasági protekcionizmusának hatására.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.