A Starbucks komoly átalakuláson megy keresztül, de az eddigi jelek szerint ez a folyamat nemcsak költséges, hanem lassú és kockázatokkal teli is. A Jefferies nevű amerikai pénzügyi elemzőcég friss értékelése szerint a vállalat új stratégiája egyelőre nem hozza a várt eredményeket – sőt, egyes mutatók alapján még tovább is ronthatja a kilátásokat. A Starbucks vezérigazgatója, Brian Niccol a március 12-i éves részvényesi közgyűlésen visszafogott, óvatos hangnemben beszélt a cég jövőjéről. Ez sokak szerint arra utal, hogy a vállalat vezetése is érzi: nem megy minden gördülékenyen a megújulási folyamat során.
A Jefferies elemzői szerint a cég alapjaiban próbálja átalakítani működését, többek közt az alkalmazottakra fordított kiadások növelésével és a működési struktúra újraszervezésével. Ezek azonban jóval többe kerülnek a vártnál, és úgy tűnik, hosszabb időbe telik, mire valóban megtérülnek. „Úgy látjuk, hogy a nagy ívű megújulás kemény valósága most kezd igazán érződni” – írták a jelentésben.
A cég számára további problémát jelent, hogy a kávé világpiaci ára is ingadozó. Bár jelenleg csak minimálisan – körülbelül 0,01 dollárral részvényenként – terheli meg az amerikai kiskereskedelmi üzletág nyereségét, az elemzők szerint ez a nyomás könnyen felerősödhet a következő években.
Egy érzékenységvizsgálat alapján a Jefferies arra jutott, hogy ha
a kávébab beszerzési árai 25 százalékkal emelkednek, az akár 7-8 százalékos negatív hatást is gyakorolhat a részvényenkénti nyereségre a 2025-ös és 2026-os pénzügyi évben.
Ez különösen veszélyes lehet akkor, amikor a Starbucks épp növekedést és megtérülést ígért a befektetőknek. A Starbucks ugyan próbálja csökkenteni a költségeket a menük átalakításával és az ellátási lánc hatékonyabbá tételével, de a vállalat Channel Development üzletága – vagyis az otthoni és bolti forgalmazás, például a szupermarketekben kapható Starbucks termékek – továbbra is sérülékenyek a költségemelkedésekkel szemben.
A Jefferies elemzői 76 dollárban határozták meg a Starbucks részvényeinek célárát, ami körülbelül 22 százalékos csökkenést jelentene a jelentés írásának idején érvényes árfolyamhoz képest. Ez azt sugallja, hogy a részvények értékelése jelenleg túlságosan optimista, különösen annak fényében, hogy a vállalat előtt rögös út áll. Az elemzők szerint, bár sok hosszú távú befektető továbbra is hisz a Starbucksban, arra számítva, hogy 2-3 éven belül helyreáll a növekedés, ez a felépülés valójában sokkal rázósabb lehet, mint korábban gondolták.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.