Jelentősen zuhanni fog az Egyesült Államokba irányuló globális export az elmúlt három év átlagához képest a Donald Trump elnök által az Európai Unióval megkötött kereskedelmi megállapodás következtében. A vámok bevezetése miatt megugrik viszont az amerikai kivitel, bár messze nem ekkora mértékben.
Az online adatvizualizációs és terjesztési platform, az Economic Complexity Observatory (OEC) vámszimulátora szerint 2027-re várhatóan több mint 46 százalékkal, vagyis 2680 milliárd dollárral csökken az export az Egyesült Államokba, miközben az amerikai kivitel az elmúlt három év átlagához képest 12 százalékkal, vagyis 1590 milliárd dollárral fog növekedni.
Az előrejelzés egy kiterjesztett gravitációs modellen alapul, amelynek célja prognosztizálni, hogy a kereskedelem hogyan alakulhat át az Egyesült Államok és az EU között bejelentett kereskedelmi megállapodás hatására. Nem tartalmazza viszont az augusztus 1-jén bevezetésre kerülő általános vámemelések hatását.
Miközben az Egyesült Államok vámokat vet ki az egész világra, a többi ország nem teszi ugyanezt egymással, így természetes módon újragondolják majd a kereskedelmi kapcsolataikat, eltávolodnak az Egyesült Államoktól
– magyarázta a CNBC-nek Cesar Hidalgo, a Toulouse School of Economics közgazdaságtan-professzora, a Center of Collective Learning igazgatója és a Datawheel alapítója, amely az OEC vámszimulátorát létrehozta.
Ez szerinte a világ legtöbb országára igaz, kivéve Mexikót és Kanadát, amelyek túlságosan integrálódtak az Egyesült Államokkal, és nem képesek olyan gyorsan újragondolni a kapcsolataikat, mint mások.
Hidalgo Németország példáján magyarázta a vámhatásokat: a 2025 eleji forgatókönyvben, amikor nem voltak új vámok, az előrejelzések alapján az volt várható, hogy a Németországból az Egyesült Államokba irányuló export a 2023-as 133 milliárd dollárról 155 milliárd dollárra nő 2027-re.
A 15 százalékos tarifák mellett a német export azonban a prognózis szerint csak 149 milliárd dollárra nő a vizsgált időszakban. „Az export tehát visszaesik ahhoz képest, amire akkor számítottunk volna, ha a vámok ugyanazok maradtak volna, mint 2025. január 1-jén” – hangsúlyozta.
A szimulátor szerint az Egyesült Államok nagyobb mértékben importál majd
és kevesebbet Kínából (485 milliárd dollárral), Kanadából (300 milliárd dollárral) és Mexikóból (238 milliárd dollárral).
A forgatókönyv szerint az Egyesült Államokba irányuló kínai export visszaesése következtében Peking többet importál majd Oroszországból (70 milliárd dollárral), Vietnámból (34,4 milliárd dollárral) és Szaúd-Arábiából (28 milliárd dollárral), mint az Egyesült Államok.
A kínai import az Egyesült Államokból várhatóan 101 milliárd dollárral csökken.
Logisztikai szakértők már hónapok óta figyelmeztetnek, hogy még az eredetileg áprilisban bejelentett kölcsönös vámoknál alacsonyabb tarifák mellett is drágulnak a termékek, és a cégek lemondanak egy sor megrendelést. Kiskereskedelmi elemzők szerint ez azt jelenti, hogy sok minden eltűnik majd az amerikai boltok polcairól.
Andrew Abbott, az Atlantic Container Line nevű tengeri szállító vállalat vezérigazgatója emlékeztetett, hogy egyes nagy értékű termékek (például építőipari és mezőgazdasági gépek, repülőgépipar, transzformátorok) esetében az amerikai importőrök minden megrendelést felfüggesztettek. Az alacsony értékű tételeknél azonban ez nem tapasztalható.
Az OEC által összegyűjtött és elemzett adatok alapján az IKEA a legnagyobb amerikai importőr az EU-ból 28 százalékkal. A Southern Glazer bor- és szeszesital-termékei következnek 9 százalékkal, majd a Continental Tire és a Bosch (4-4 százalék), a Dole Food Co. (3 százalék) és a Diageo (2,3 százalék).
A termékkategóriák szerinti uniós exportot vizsgálva kiderül, hogy a bútorok vezetik a listát 11 százalékkal, ezt követik a gumiabroncsok 7, az ágytakarók 6 és a bor 5 százalékkal.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.