Tovább mélyül a német söripar válsága: egyre több főzde zár be, miközben a fiatalok a fitnesz és az egészségtudatosság jegyében hátat fordítanak a sörnek. A nagy gyártók pedig már csak az alkoholmentes piacban látják a jövőt.
A bajorországi Lang-Brau sörfőzde több mint 170 évet élt meg, túlélte a két világháborút és a vasfüggöny árnyékát is. Most azonban a 12 millió eurós korszerűsítési költségekkel szemben már nem volt esélye: tavaly nyáron végleg lehúzták a rolót.
A sörfőzdék sokat kibírnak, de amikor az eladások csökkennek és a költségek emelkednek, nincs mozgástér a hosszú távra
– mondta Richard Hopf, a családi cég vezetője a Bloombergnek.
A Lang-Brau története egy szélesebb válság része. A német statisztikai hivatal szerint 2025 első fél évében 6,3 százalékkal esett vissza a sörtermelés – új mélypontot állítva be. A fogyasztás 2000-ben még fejenként 126 liter volt, ma átlagosan 88 liter. Közben 2023 és 2024 között 52 főzde zárt be az országban – ez a legnagyobb csökkenés három évtizede.
A trend egyik fő mozgatórugója a Z generáció: a 1997 és 2012 között született fiatalok körében a sör már nem mindennapi ital, inkább alkalmi luxus. Sokan teljesen elutasítják az alkoholt, vagy ha isznak, inkább az alkoholmentes verziót választják. A közösségi médiában pedig fitneszinfluenszerek sorra emelik ki, hogy az alkohol hátráltatja a zsírégetést és az izomépítést.
Az iparág alkalmazkodni próbál: már több mint 800 féle alkoholmentes sört kínálnak Németországban, és a termelés az elmúlt évtizedben közel duplájára nőtt. A nagyok, mint a Krombacher, komoly beruházásokkal fejlesztették ki alkoholmentes söreiket.
Nem hisszük, hogy az alkoholos fő termékünk nagy növekedést érne el a jövőben. A valódi növekedési terület a gyenge vagy alkoholmentes sör
– mondta a cég szóvivője.
A kisebb főzdék viszont sokszor nem tudják megfizetni a bonyolult gyártási eljárást. Egy professzionális berendezés akár egymillió euróba is kerülhet, amit egy helyi családi sörfőzde képtelen előteremteni. Emiatt sokan a fermentáció leállításával készítenek alkoholmentes sört – olcsóbb, de az íz gyakran édesebb, kevésbé közelít a hagyományoshoz. Ez pedig versenyhátrány egy telített piacon, ahol a nagy gyártók gyorsan foglalják el a polcokat.
A német sörkultúra, amely évszázadokon át identitásképző erő volt, látványos átalakuláson megy keresztül. A közönség öregszik, a fiatalok pedig inkább az egészséges életmódot választják. A túlélés kulcsa az alkoholmentes irány, de a belépési küszöb egyre magasabb. A következő években várhatóan még több kisebb főzde zárhat be, miközben a nagy szereplők megerősítik pozíciójukat a „sör nélküli sör” piacán.
Már a sör sem fogy a németeknél, történelmi mélyponton az értékesítés
Csökken a sör értékesítése Németországban, a visszaesést a német társadalom elöregedésével, az egészségtudatos életmód előretörésével és a fiatalok változó fogyasztási szokásaival magyarázzák. Ellenben az alkoholmentes sörök értékesítése nő, a termelés tíz év alatt majdnem megduplázódott.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.